لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۰

احتمال ابتلای ۳۶ ميليون ايرانی به آنفلوآنزای خوکی در دو سال آینده


مرضیه وحید دستجردی
مرضیه وحید دستجردی

مرضيه وحيد دستجردی، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت جمهوری اسلامی، گفت که حدود ۳۶ ميليون نفر در ايران در دو سال آينده به بيماری آنفلوانزای نوع آ یا همان نوع خوکی مبتلا خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، خانم وحيد دستجردی اين آمار را بر اساس پيش‌بينی سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که بر اساس آن «حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد جمعيت جهان ظرف دو سال به اين ويروس مبتلا می‌شوند».

وی در مورد تعداد امواج ويروس آنفلوانزای نوع آ که وارد ايران خواهد شد ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: «...گفته شده فاصله توليد موج‌های آنفلوآنزا کمتر شده است، يعنی از فاصله ورود يک موج به کشور تا موج بعدی زمان کمی صرف می‌شود.»

مرضيه وحيد دستجردی اشاره کرد که در ايران احتمال می‌رود هر یک ماه و نیم تا دو ماه موج جديدی از آنفلوآنزای نوع آ ايران را فراگيرد.

نخستين مورد ابتلای بيماری آنفلوآنزای نوع آ در ايران در خردادماه سال جاری ديده شد و از آن زمان تاکنون بر اساس آمار رسمی حدود ۳۷۰۰ نفر به اين بيمار مبتلا شده‌اند.

در عين حال به گفته محمود سروش، مدير برنامه آنفلوآنزا و مراقبت بهداشت مرزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون حدود ۱۴۰ نفر در اثر اين بيماری جان خود را از دست داده‌اند.

اين مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنين با اشاره به شروع موج سوم آنفلوآنزای نوع آ در ايران بين يک تا دو ماه آينده، و ابتلای بيش از يک ميليون نفر به اين بيماری از احتمال مرگ «۱۰۵ هزار تا ۲۴۵ هزار نفر» سخن گفته است.

محمود سروش در نخستين روزهای آذرماه سال جاری گفت: «در صورتی که امکانات محدود باشد، بين ۱۰ تا بيش از ۲۴ ميليون ايرانی مورد حمله ويروس آنفلوآنزای نوع آ قرار خواهند گرفت.»

وی پيش‌بينی موارد بستری را از ۵۲۵ هزار تا بيش از يک ميليون و ۲۲۰ هزار نفر برآورد کرد.

با گسترش آنفلوآنزای نوع آ و به رغم گذشت نزديک به يک سال از شيوع اين بيماری در جهان، وزير و ساير مقامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته‌اند که دولت ايران اخيرا سفارش دو ميليون دز واکسن اين نوع آنفلوآنزا را داده است.

این در حالی است که اين تعداد واکسن برای واکسينه کردن تنها يک ميليون نفر از شهروندان ايرانی کفايت می‌کند.

XS
SM
MD
LG