لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۳

کارخانه‌های ورشکسته و کارگران بی‌دستمزد


یک کارگر ایرانی
یک کارگر ایرانی
اعلام خبر انحلال کارخانه چينی البرز قزوين در پايان سال گذشته، که از سوی دبير اجرايی خانه کارگر قزوين نيز تاييد شد، باعث شد که گروهی از کارگران اين واحد توليدی روز سه شنبه به نمايندگی از سوی ۳۰۰ کارگر در مقابل دفتر شرکت چينی مقصود، سهام ‌دار عمده چينی البرز، در اطراف پارک ساعی تهران تجمع کنند.

کارگران تجمع کننده خواستار لغو انحلال کارخانه چينی البرز و دريافت مطالبات معوقه خود شدند.

به گفته کارگران، در پی واگذاری کارخانه چينی البرز به بخش خصوصی، شرکت چينی مقصود، ۵۱ درصد از سهام اين کارخانه را خريد و از آن پس، تاکنون اين واحد توليدی به رغم دريافت وام و تسهيلات بانکی دچار مشکل مالی شده است.

اين موضوع به نوبه خود موجب عدم پرداخت حقوق کارگران اين کارخانه شده و در نتيجه، تجمع های اعتراضی آنان را به دنبال داشته است.

در اين ميان، به گزارش خبرگزاری ايلنا، مسئولان شرکت چينی مقصود بدون پاسخگويی به کارگران، درهای دفتر را بر روی آنان بستند.

پيش از تجمع روز سه شنبه نيز گروهی از کارگران کارخانه چينی البرز در روز هشتم ارديبهشت در مقابل ساختمان وزارت صنايع و معادن تجمع کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری فارس، در اين تجمع قرار شد به هر يک از کارگران بابت طلب حقوق سال ۸۸، يک ميليون تومان پرداخت شود که ۵۰۰ هزار تومان آن بايد توسط وزارت صنايع و ۵۰۰ هزار تومان بقيه نيز بايد توسط مدير عامل چينی البرز پرداخت می‌شد که تاکنون اين وعده عملی نشده است.

حرکت صنفی کارگران کارخانه چينی البرز، تنها مورد از اعتراض های صنفی کارگران در ايران نيست.

در ماه های اخير گزارش های بسياری در مورد اينگونه اعتراض ها در شهرهای بسياری منتشر شده است که در خبرگزاری های حامی دولت نيز بازتاب يافته است.

يکی از کارخانه‌هايی، که شاهد اعتراض ۱۴۰۰ کارگر آن بوده، لاستيک سازی البرز در تهران در چند روز پيش بوده است.



سياوش، کارگر لاستيک سازی البرز، با توصيف اين حرکت اعتراضی به عنوان يک حرکت آرام و مسالمت آميز به «راديو فردا» می گويد:«بخشدار برای کارگران صحبت کرد و گفت که به مراجع ذيصلاح گفته است که حق با کارگران است.»

اين کارگر می افزايد: «همه می گويند حق با کارگران است، ولی کسی حق ما را نمی دهد و هنوز بايد چهار ماه از حقوق سال ۱۳۸۷ و فروردين ماه سال جاری را طلبکار باشيم.»

سياوش به اين پرسش که نتيجه اين اعتراض چه بوده است، پاسخ می دهد: «يکی دو بار گفتند که کارخانه را برای يک تا دو هفته تعطيل می‌کنيم تا حسابرسی کنيم و کارگران پس از آن تاريخ سر کار برگردند، اما بچه ها به هيچ عنوان قبول نکردند و خوستار دريافت حق و حقوق خود شدند.»

کارخانه لاستيک سازی البرز که به گفته کارگرانش و نيز تاييد مقام های دولتی، پس از واگذاری به بخش خصوصی دچار بحران شده، يکی از صدها کارخانه ها و شرکت هايی است که در ساليان اخير به مرز ورشکستگی و تعطيلی رسيده اند.

حميد، از کارگران شرکت گوشت زياران قزوين، که چند سال پيش به بخش خصوصی واگذار شد و در مرز تعطيلی قرار دارد، به «راديو فردا» می‌گويد:« شرکت يک سال پس از واگذاری دچار مشکل شد و کارگران از عيد سال ۱۳۸۷ تاکنون حقوق و مزايای خود را که بيش از دو سال می‌شود، دريافت نکرده اند.»

حميد با اشاره به اين موضوع که ۱۱۵ کارگر باقيمانده از ۵۰۰ کارگر شرکت گوشت زياران برای گرفتن حق و حقوق خود به مقام های دولتی مراجعه کرده اند، می افزايد:«فرمانداری و استانداری قزوين و ساير مسئولان به جز " بله" يا " خير" و " امروز" يا " فردا" پاسخ ديگری نداده اند.»

در ارتباط با مشکل کارگران برای دريافت حقوق خود، علی، فعال کارگر در جنوب ايران، به «راديو فردا» می گويد: «فکر کنيد اگر يک کارگر سه ماه حقوق خود را که حداقل حقوق ماهيانه و زيرخط فقری است که خود دولت اعلام می کند، نگيرد، چه بلايی به سر او و خانواده اش می آيد؟ از مشکلات پزشکی و کرايه خانه که بگذريم، اصلا کارگران چه چيزی سر سفره خود ببرند؟»

در اين ميان، کارخانه ها و شرکت های ديگری نيز در ايران هستند که با ظرفيت واقعی خود کار نمی کنند.

سيامک طاهری، روزنامه نگار در تهران، به «راديو فردا» می گويد: «صنايع يا همه ورشکست شده اند يا نيمه تعطيل و يا با حداقل ظرفيت خود کار می کنند.»

در اين حال، بر اساس گزارش ها، فعاليت کارخانه گندله ‌سازی گل گهر سيرجان که در سفر دو هفته پيش محمود احمدی نژاد به استان کرمان، به عنوان بزرگترين شرکت گندله‌سازی در خاورميانه افتتاح شده بود، به «دلايل فنی» متوقف شده است.

اين موضوع به گفته خبرگزاری ها، از جمله خبرگزاری « مهر» موجب بلاتکليفی کارگران اين واحد توليدی و اخراج شماری از آنان شده است.

اين خبرگزاری به نقل از معاون سياسی - امنيتی استاندار کرمان در خصوص اخراج کارگان کارخانه گندله سازی سيرجان نوشت: «اين مسئله به دليل تعديل نيرو روی داده است، اما با دستور رئيس جمهور تمامی حق و حقوق کارگران پرداخت می شود.»

خبرگزاری مهر همچنين گزارش داد که کارخانه قند بردسير در استان کرمان که سه سال پيش راه اندازی شد، نيز بحرانی است و حقوق کارگران اين کارخانه پرداخت نشده است.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG