لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۲

هادی ساعی، مدال طلای المپيک پکن را به گردن آویخت


هادی ساعی تا پيش از مرحله نهایی، حريفان خود از نپال و چين را مغلوب کرده بود.(عکس: مهر)
هادی ساعی تا پيش از مرحله نهایی، حريفان خود از نپال و چين را مغلوب کرده بود.(عکس: مهر)

هادی ساعی، نماينده ايران در وزن سوم تکواندو، در مرحله نهايی مسابقات المپيک پکن به مدال طلا دست يافت و ايران را صاحب دومين مدال خود در اين بازی ها کرد.


وی در اين مسابقه با مائورو سارمينتو از ايتاليا بازی کرد و او را با نتيجه شش بر چهار شکست داد.


آقای ساعی پيش از راهيابی به بازی نهايی وزن سوم تکواندو در مقابل راشد احمداف، از جمهوری آذربايجان، به پيروزی رسيده بود.


اين بازی با نتيجه چهار بر يک به پايان رسيده بود. هادی ساعی تا پيش از اين مرحله، حريفان خود از نپال و چين را مغلوب کرده بود.


وی اولين ورزشکارايرانی است که در اين دور از مسابقات المپيک که به دور نهايی يک رشته ورزشی راه يافت.


هادی ساعی که دارنده مدال طلای المپيک ۲۰۰۴ آتن است، با تکرار قهرمانی خود در المپيک ۲۰۰۸ پکن، اينک همراه حسين رضازاده، رکورددار وزنه برداری فوق سنگين جهان و دارنده مدال طلای المپيک ۲۰۰۰ سيدنی و ۲۰۰۴ آتن، تنها ورزشکاران ايران هستند که دو طلای پياپی المپيک را بدست آورده اند.


وی همچنين پس از محمد نصيری، وزنه بردار، و غلامرضا تختی، کشتی گير، سومين ورزشکار ايرانی است که در تاريخ المپيک به سه مدال دست يافته است.


  • «اولين بار بود که در يک وزن بالاتر در مسابقات شرکت ميکردم، نسبت به حريفانم سه کيلو کمبود وزن داشتم و اين در حالی بود که همه آنها برای رسيدن به اين وزن کم کرده بودند.در اين مدت زحمات زيادی کشيدم و حتی ۱۰ ماه به خانه نرفتم.»
هادی ساعی

اين ورزشکار ايرانی لحظاتی پس از مسابقه روز جمعه خود گفت: «اين مدال را سخت به دست آوردم، چرا که فشار زيادی روی من بود. اين رقابت ها از المپيک آتن برايم سختتر بود.»


به گزارش خبرگزاری فارس، وی افزود: «اولين بار بود که در يک وزن بالاتر در مسابقات شرکت ميکردم، نسبت به حريفانم سه کيلو کمبود وزن داشتم و اين در حالی بود که همه آنها برای رسيدن به اين وزن کم کرده بودند.در اين مدت زحمات زيادی کشيدم و حتی ۱۰ ماه به خانه نرفتم.»


آقای ساعی اظهار داشت: «در اين مسابقات لحظه ای اشتباه نکردم و تمام سابقه ۱۶ ساله ام در تيم ملی را به کار گرفتم. می دانستم مدال طلا را به دست مي آورم.»


کسب مدال طلا توسط هادی ساعی در حالی صورت می گيرد که سهم ايران از مدال های المپيک تا سه روز باقی مانده به پايان المپيک تنها يک برنز بود.


با کسب این مدال، ایران از رده آخر مدال بگیران (رده هفتاد و سوم مشترک) با یک طلا و یک برنز تا رده چهل و هفتم بالا آمد.


اين در حالی است که ايران در المپيک سال ۲۰۰۴ آتن با دو مدال طلا، دو نقره و دو برنز رتبه ۲۹ را کسب کرده بود، و پيش از آن در المپيک سال ۲۰۰۰ سيدنی نيز با کسب سه مدال طلا و يک برنز رتبه ۲۷ را از آن خود کرد.


ايران با ۵۵ ورزشکار در اين دوره از بازی های المپيک شرکت داشت و شکست های پياپی تيم اعزامی سبب بروز انتقادات گسترده ای از مسئولان سازمان تربيت بدنی شده است. اين در حالی است که رييس سازمان تربيت بدنی جمهوری اسلامی ايران منکر هر گونه ناکامی در مسابقات شده است.


نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کرده اند که قرار است شکست های تیم اعزامی ایران به مسابقات المپیک پکن را بررسی کنند.


XS
SM
MD
LG