لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۲

حقیقت‌جو: اتحاد در درون، ارتباط با مردم


محمد خاتمی، مهدی کروبی و ميرحسين موسوی روز دوشنبه با يکديگر ملاقات کردند و از مقام‌های حکومتی خواستند که معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوری را آزاد کنند و به فضای بسته فوق امنيتی موجود پايان دهند.

به گزارش سايت « قلم نيوز»، در نشست اين سه چهره‌ برجسته اصلاح‌طلب، به شدت از حمله به مردم بی‌گناه، خوابگاه‌ها و منازل انتقاد شد.
همچنين در اين جلسه، سخنان آيت الله احمد جنتی، در نماز جمعه هفته گذشته تهران «تأسف‌بار» خوانده شد.

اين سه چهره برجسته اصلاح طلب، سخنان آيت الله جنتی در تأييد اعتراف‌گيری از متهمان و بازداشت‌شدگان را « اقدامی خلاف قانون و خلاف شرع و ضدبشری» توصيف کردند.

فاطمه حقيقت جو، نماينده دور ششم مجلس شورای اسلامی، در مورد نشست آقايان خاتمی، موسوی و کروبی به « راديو فردا» می گويد:

اين ديدارها اهميت بسيار زيادی دارد. البته قبلا هر دو کانديدا، يعنی آقايان موسوی و کروبی، حمايت خود را از يکديگر اعلام کردند و ما اين مسئله را در آخرين مناظره هم مشاهده کرديم.

به نظر من، با توجه به شرايط پيش آمده، يعنی تقلب گسترده و جابه جايی آرا، اعلام کسی که رئيس جمهور نشده، به عنوان رئيس جمهور منتخب، انجام يک کودتای مخملی عليه کانديدای منتخب، يعنی آقای ميرحسين موسوی، و سرکوب گسترده مردم که پس از آن به جای اينکه مسئوليت آن را به عهده بگيرند، اعلام می کنند افراد ديگری لباس پليس و بسيج را پوشيده بودند و يا اعتراف گيری های آنچنانی از بازداشت شدگان، اين همکاری و حمايت، از اين پس، برای پيشبرد کارها اهميت به سزايی دارد.

هر سه اين عزيزان همراه با افرادی چون آقايان موسوی خوئينی ها و هاشمی رفسنجانی، بعضی از مراجع تقليد و بزرگان بايد هم صدا با هم "جنبش سبز" مردم را پيش ببرند.

فکر می کنيد مسايلی که مورد گفت و گوی اين سه چهره برجسته اصلاح طلب قرار گرفت تا چه اندازه مهم است و مواضع اين سه نفر تا چه اندازه اهميت دارد؟

با توجه به اين که هر سه اين افراد، پايگاه اجتماعی گسترده ای در ميان مردم دارند، بسيار مهم است که در اين جلسه روی سه نکته تاکيد کرده اند. اولين نکته اينکه انتخابات توام با دروغ و تقلب بوده و نتايج تقلبی است، در حالی که حاکميت اصرار دارد بگويد هيچ تقلبی صورت نگرفته است. اصرار رهبران اصلاح طلب بر اين نکته، بار ديگر، تاکيدی است بر حرکت های صلح جويانه مردم.

نکته دوم اينکه از مردمی که به شکل خودجوش به راهپيمايی های چند ميليونی دست زدند، حمايت کردند.

نکته سوم هم محکوم کردن کشتار مردم، بازداشت آنان در تظاهرات و بازداشت رهبران جنبش اصلاح طلبی به شکل فله ای بعد از روز انتخابات و اعتراف گيری از زندانيان سياس است.

اهميت به سزايی دارد که اين رهبران محبوب اصلاح طلب، تاکيد کنند که اين اعترافات ارزشی ندارد و کسانی چون آقای جنتی که در خطبه نماز جمعه با استفاده از تريبون های عمومی بر عليه ملت موضع می گيرند را محکوم کنند.

بسيار مهم است که رهبران اصلاحات يک بار ديگر نشان دهند چه اتفاق خطرناکی در کشور رخ داده است.

به نظر شما اين نشست سه جانبه و مواضع اتخاذ شده در آن، بر مواضع طرف مقابل و بر رهبری کشور تاثير دارد؟

آرزو می کنم موثر باشد، ولی با توجه به اين که اين رويدادها به شکل گسترده‌ای از پيش توسط رهبری و اطرافيان او طراحی شده بود، متاسفانه ممکن است تاثير چندانی نداشته باشد.

ولی نکته مهم اين است که اين سه رهبر اصلاحات بايد ارتباط خود را با يکديگر محکم تر و استراتژيک تر کنند و جلسات مرتبی با هم داشته باشند و همچنين ارتباط خود را با توده های مردم حفظ کنند.

ضروری است به جای اينکه خلاصه ای از گفت وگوها منتشر شود، فيلم کامل جلسات رهبران اصلاح طلب منتشر شود که قطعا تاثير بيشتری بر مردم خواهد داشت.

شما به هماهنگ کردن فعاليت ها و اقدامات مشترک اين سه چهره برجسته اصلاح طلب اشاره کرديد. آيا معتقد هستيد بايد يک تشکل واحد به وجود آيد يا فقط همکاری و هماهنگی بين تشکل ها و شخصيت ها صورت گيرد؟

اين به خود آنها بستگی دارد که به چه شکلی عمل کنند. تمام اين روش ها امکان پذير است، اما از نظر من، همسويی و حرکت مشترک رهبران اصلاح طلب و ارتباط آنها با مردم مهم است.

اگر اين رهبران با يکديگر متشکل شوند و کار مشترک انجام دهند، گروه های مرتبط با آنها نيز کار مؤثرتری انجام خواهند داد و می توانند يک تشکل برای مبارزه با دروغ و انحرافی که در کشور در سطح کلان پيش آمده است، به وجود آورند.

ايرانی های خارج از کشور هم حمايت گسترده ای از رهبران اصلاح طلب به عمل می آورند. حضور اين سه با هم در ادامه حرکت مردم بسيار اميدبخش خواهد بود.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG