لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۶

اعتراض کارگران لاستیک البرز تهران به عدم پرداخت دو ماه حقوق خود


نمایی از تجمع قبلی کارگران کارخانه لاستیک البرز
نمایی از تجمع قبلی کارگران کارخانه لاستیک البرز
منابع کارگری خبر می دهند که حدود ۷۰۰ تن از کارگران کارخانه لاستيک البرز، کيان تاير سابق، طی دو روز گذشته در اعتراض به پرداخت نشدن حدود دو ماه حقوق خود در داخل اين واحد توليدی تجمع کردند.

در دو سال اخير، کارگران کارخانه لاستيک البرز بارها در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق خود و همچنين عملکرد مديريت اين کارخانه دست به اعتراض يا اعتصاب زده اند.

حسين، يکی از کارگران اين واحد توليدی، در مورد اعتراض کارگران لاستيک البرز و سابقه مشکلات اين کارخانه به «راديو فردا» می گويد: «کارگران خواستار پرداخت حقوق يک ماه و نيم خود و نيز پنج ماه مطالبات شان از دوره مديريت گذشته اين کارخانه بودند.»

وی اشاره می کند که وضعيت اين کارخانه از دی ماه گذشته که دولت، مديريت آن را به هيئتی از وزرات صنايع و معادن واگذار کرد، به مراتب بدتر شده است.

همانند ساير واحدهای توليدی ای که حقوق کارگران خود را پرداخت نکرده اند، اين موضوع پيامدهای منفی برای کارگران و خانواده های آنان به همراه داشته است.

تجمع روز يکشنبه کارگران لاستيک البرز تهران همراه با آتش زدن لاستيک های فرسوده از سوی آنان صورت گرفت.

حسين در مورد دليل اين اقدام کارگران می گويد: پس از بی توجهی مديريت موقت و مسئولان، کارگران تصميم گرفتند تا با روشن کردن آتش، مسئولان بخشداری چهارلنگه را که در مقابل کارخانه قرار دارد، متوجه خواسته هاي خود کنند که چنين هم شد و بخشدار به کارخانه آمد و در مذاکره با کارگران قول داد که حقوق معوقه شان پرداخت خواهد شد.

در اين ارتباط، به گزارش سايت «اتحاديه آزاد کارگران ايران»، در مذاکره فرماندار اسلامشهر با کارگران، قرار شد که نسبت به بر آورده کردن ساير خواسته های آنان، از جمله پنج ماه مطالبات باقی مانده کارگران از سال گذشته رسيدگی شود.

در همين حال، خبرگزاری « ايلنا» روز يکشنبه به نقل از بابک زنده جاه، مدير روابط‌ عمومی کارخانه لاستيک البرز، در مورد تجمع کارگران نوشت: «مطالبات مورد بحث به مدير خلع يد شده کارخانه مربوط می‌شود» و افزود: «هرچند مديريت موقت دولتی پرداخت اين مطالبات را به عهده دارد، اما به دليل مشکلاتی که در تامين منابع وجود دارد، پرداخت مطالبات و تامين مواد خام دچار تاخير است.»

کارگران لاستيک البرز در هفته‌های گذشته نيز در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات خود، علاوه بر برگزاری تجمع در کارخانه، به وزارت صنايع و معادن نيز مراجعه کرده بودند.

به دنبال اعتراض آن زمان کارگران، نه تن از نمايندگان آنان توسط مديريت موقت دولتی اخراج شدند، اما در پی اعتراض کارگران لاستيک البرز، اين نمايندگان به سر کار خود بازگردانده شدند.

در ماه های اخیر، کارگران کارخانه های گوناگون در ایران در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق خود دست به تجمع یا اعتصاب زده اند.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG