لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۰

وبا جان چهار نفر را در ايران گرفت


به گفته مقام های بهداشتی ايران، بيش از ۴۰ سال است که هر سال، مواردی از بيماری وبا در ايران مشاهده می شود.
به گفته مقام های بهداشتی ايران، بيش از ۴۰ سال است که هر سال، مواردی از بيماری وبا در ايران مشاهده می شود.

يک مقام وزارت بهداشت ايران اعلام کرد که بيماری وبا تاکنون جان چهار نفر را گرفته و ۷۳ نفر را مبتلا کرده است.


محمد مهدی گويا، رييس مرکز مديريت بيماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به خبرگزاری فارس گفته است: «از مجموع ۷۳ نفر مبتلا به بيماری وبا، ۱۱نفر اتباع کشورهای خارجی، اکثرا افغانی و پاکستانی، و ۶۲ ايرانی هستند که از اين تعداد تاکنون چهار نفر به علت دير رسيدن به مراکز درمانی و از دست دادن بيش از حد آب بدن جان خود را از دست دادند. »


بيشترين تعداد مبتلايان به وبا، به گفته وی، در استان های قم، تهران و هرمزگان گزارش شده است.


پيشتر، وی گفته بود که موارد ابتلا به وبا در دو استان قم و تهران مشاهده شده است.


در اوايل تابستان سال جاری، خبر شناسايی هفت نفر مبتلا به وبا در شهر قم منتشر شده بود، اما مقام های درمانی و بهداشتی اعلام کردند که بيماری کنترل شده است و آمار مبتلايان به وبا در ايران بالا نيست.


بر اساس اين گزارش، ارتباط مستقيم و غير مستقيم با افراد ناقل بيماری وبا، عامل ابتلای اين افراد به وبا بوده است.


  • «از مجموع ۷۳ نفر مبتلا به بيماری وبا، ۱۱نفر اتباع کشورهای خارجی، اکثرا افغانی و پاکستانی، و ۶۲ ايرانی هستند.»
رييس مرکز مديريت بيماريهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

در اطلاعيه ای که پيش از اين وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتشر کرده بود، «موقعيت جغرافيايی کشور و تردد اتباع بيگانه، خشکسالی هوا، و به ويژه رعايت نشدن نکات بهداشت فردی» در شيوع بيماری وبا موثر اعلام شده بود.


«جزوات آموزشی برای مسافران»


رييس مرکز مديريت بيماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت و گو با فارس اضافه کرد: «تاکنون هيچ گزارشی مبنی بر آلودگی منابع آبی در کشور گزارش نشده، با اين حال، وزارت نيرو کنترل های لازم را بر منابع آب آشاميدنی تشديد کرده و وزارت بهداشت نيز بازرسی و کنترل اماکن عمومی توزيع کننده مواد غذايی را گسترش داده است. »


وی پيشتر تاکيد کرده بود هيچ منبع آب آلوده به ميکروب وبا شناسايی نشده است و آبياری مزارع با آب فاضلاب نيز گزارش نشده است.


آقای گويا با اشاره به اينکه مهمترين اقدام برای پيشگيری از بيماری وبا، آموزش عمومی مردم برای رعايت اصول بهداشتی است، خبر داد که جزوات آموزشی در مبادی خروجی شهرها در اختيار مسافران قرار مي گيرد.


رییس مرکز مديريت بيماري های وزارت بهداشت افزود: «توصيه وزارت بهداشت به مردم اين است که فقط از آب آشاميدنی که از سلامت آن مطمئن هستند استفاده کنند که يا آب لوله کشی شهری يا آب بطری بسته بندی شده معتبر است و در صورتی که سفر هستند و به چنين آبی دسترسی ندارند، باید آب مصرفی را حداقل به مدت يک دقيقه بجوشانند.»


توصيه اين مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به استفاده از آب بطری بسته شده، در شرايطی مطرح می شود که در هفته های گذشته، برخی از خبرگزاری ها در ايران گزارش دادند که ميزان آلودگی برخی از انواع اين نوع آب آشاميدنی بسيار بالا است و حتی چند کارخانه توليدکننده آب آشاميدنی بسته بندی تعطيل شده اند.


سابقه ۴۰ ساله


به گفته مقام های بهداشتی ايران، بيش از ۴۰ سال است که هر سال، مواردی از بيماری وبا در ايران مشاهده می شود.


سازمان بهداشت جهانی سال گذشته اعلام کرد که ايران ده مورد وبا را طی دوره ای يک ماهه در استان کردستان که هم مرز عراق است، ثبت کرده است.


بر اساس آمارها، در سال ۱۳۷۷ از ميان نزديک به ده هزار نفرمبتلا به اين بيماری يکصد نفر جان باختند.
يکسال بعد، تعداد مبتلايان به بيماری وبا به ۱۱۶۰ مورد کاهش يافت و در سال ۱۳۷۹ اين تعداد به ۳۴۵ نفر رسيد.


در سال های ۸۵ و ۸۶ نيز به ترتيب، ۲۴ و ۵۷ مورد ابتلا به اين بيماری گزارش شد.


XS
SM
MD
LG