لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۱

گفت وگوی مالکی با آیت الله سیستانی درباره توافقنامه امنیتی


نوری المالکی گفت: آيت الله سيستانی خواستار آن است که تمام عراقی ها در تصميم گيری در خصوص توافقنامه امنیتی عراق و آمریکا مشارکت کنند.(عکس: AFP)
نوری المالکی گفت: آيت الله سيستانی خواستار آن است که تمام عراقی ها در تصميم گيری در خصوص توافقنامه امنیتی عراق و آمریکا مشارکت کنند.(عکس: AFP)

نخست وزير عراق روز جمعه اعلام کرد که آيت الله علی سيستانی گفته است که در صورت تاييد و تصويب توافقنامه امنيتی با آمريکا از سوی نهادهای دموکراتيک عراق، مخالفتی با آن نخواهد کرد.


نوری المالکی اين موضوع را پس از ديدار با اين مرجع تقليد شيعيان عراق در شهر نجف اعلام کرد.


وی گفت: آيت الله سيستانی به او گفته است که مسئوليت امضای چنين توافقنامه ای با گروه های سياسی و نهادهای قانونی عراق است.


خبرگزاری « آسوشيتدپرس» در اين مورد اظهار نظر نکرده است.


نخست وزير عراق افزود: آيت الله سيستانی در اين جهت نمی خواهد هيچ فشاری بر روی مردم عراق وارد کند.


به گفته آقای مالکی، آيت الله سيستانی خواستار آن است که تمام عراقی ها در تصميم گيری در اين خصوص مشارکت کنند.


توافقنامه مذکور، چهارچوب همکاری های نظامی و امنيتی آمريکا و عراق را مشخص می کند و چگونگی و ابعاد ادامه حضور سربازان آمريکايی پس از پايان سال جاری ميلادی و پايان ماموريت بين المللی آنها را تعيين خواهد کرد.


در جريان مذاکرات جاری دو طرف، قرار بر اين شده است که آمريکا تا تابستان ۲۰۰۹ تمامی نيروهای خود را از شهر های عراق خارج کند.


همچنين آمريکا موافقت کرده است که تا پايان سال ۲۰۰۸ از منطقه سبز بغداد که سفارت آمريکا هم در آن قرار دارد، خارج شود و حفاظت از اين منطقه را به نيروهای عراقی بسپارد.


  • « مسئوليت امضای توافقنامه امنیتی با آمریکا بر عهده گروه های سياسی و نهادهای قانونی عراق است.»
آیت الله علی سیستانی، مرجع تقلید شیعیان عراق

در عين حال، بر اساس برخی گزارش ها، دو کشور توافق کرده اند که نيروهای آمريکايی تا اکتبر سال ۲۰۱۰ از خاک عراق خارج شوند، اما نيروهای پشتيبانی ارتش آمريکا تا سال ۲۰۱۳ در عراق باقی بمانند.


اما اين جدول در صورت توافق دو طرف قابل اصلاح است.


مخالفت شدید ایران


اين توافقنامه با مخالفت شديد ايران مواجه شده است و تهران اعلام کرده است که حضور نظامی طولانی مدت آمريکا در عراق، تهديدی برای امنيت تهران است.


ايران مخالف شکل گيری توافقنامه امنيتی بغداد- واشينگتن است و بارها توقف خشونت های قومی و فرقه ای در عراق را در گرو خروج نيروهای خارجی از اين کشور دانسته است.


در همين ارتباط، مقام های آمريکايی، از جمله سفير اين کشور در بغداد، می گويند که ايران بر سر اين توافقنامه مانع تراشی می کند.


در آخرين اظهار نظر در اين خصوص، مسعود جزايری، معاون ستاد کل نيروهای مسلح ايران، خواستار رد توافق امنيتی عراق و آمريکا از سوی مقامات عراقی شد و گفت که «تصويب اين توافقنامه يک رسوايی برای عراق خواهد بود.»


وی گفت: «مردم عراق فريب تبليغات و جنگ روانی هدايت شده از سوی آمريکا و متحدانش را که با هدف فشار بر دولت عراق برای پذيرش اين توافقنامه صورت می گيرد، نخواهند خورد.»


XS
SM
MD
LG