لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۳

عملیات جدید نیروهای آمریکایی و عراقی در دیاله


نيروهای عراقی تحت حمايت ارتش آمريکا اميدوارند همچون پيروزی های اخير خود در شهر موصل و يا حومه بغداد، در استان دياله نيز به موفقيت دست يابند.(عکس: AFP)
نيروهای عراقی تحت حمايت ارتش آمريکا اميدوارند همچون پيروزی های اخير خود در شهر موصل و يا حومه بغداد، در استان دياله نيز به موفقيت دست يابند.(عکس: AFP)

عمليات نيروهای آمريکايی و عراقی با هدف بيرون راندن القاعده از استان دياله، یکی از آخرين پناهگاه های این گروه در مناطق پيرامون شهر بغداد آغاز شد.


براساس گفته های شاهدان عينی، پست های بازرسی در سراسر اين استان برپا شد و همزمان با ممنوعيت رفت و آمد، سربازان آمريکايی و عراقی عمليات بازرسی و تجسس را در بعقوبه مرکز استان دياله آغاز کردند.


بسياری از ساکنان منطقه گفتند در هراس از اين وضعيت، خانه های خود را ترک نکردند.


نيروهای عراقی تحت حمايت ارتش آمريکا اميدوارند همچون پيروزی های اخير خود در عمليات محاصره و سرکوب شورشيان سنی در شهر موصل و يا شيعيان تندرو در حومه بغداد، بصره و عماره، در استان دياله نيز به موفقيت دست يابند.


ارتش آمريکا اعلام کرد که ابتکار و فرماندهی عمليات علیه شورشیان و گروه های وابسته به القاعده در استان دیاله با نيروهای عراقی است.

ژنرال علی غيران، فرمانده نيروهای عراقی در استان دياله، که شروع اين عمليات را اعلام کرد، گفت: هدف از اين يورش، تعقيب و پاکسازی شورشيان و گروه های وابسته به القاعده است که پس از گريختن از مناطق ديگر اکنون در دياله پناه گرفته اند.


استان دياله واقع در شمال شرقی شهر بغداد و در جوار مرز با ايران قرار دارد و از زمان سقوط حکومت صدام حسين، يکی از دشوارترين مناطق برای اعمال حاکمیت دولت جديد بوده است.


بعقوبه، مرکز اين استان، روز پانزدهم ژوييه، شاهد دو بمب گذاری انتحاری به طور همزمان بود که طی آن حداقل ۲۸ نفر کشته شدند.


در همين حال، ارتش آمريکا در بيانيه ای اعلام کرد که هدف از اين عمليات، يافتن و نابود کردن عوامل تبهکار و از بين بردن خطر تروريست ها در استان دياله و از بين بردن شبکه های ارتباطی است که تروريست ها و شورشيان در اين استان برای رفت و آمد به ساير نقاط از آن استفاده می کنند.


در بيانيه ارتش آمريکا اعلام شده که ابتکار و فرماندهی اين عمليات با نيروهای عراقی است. اين تاکيدی است بر اينکه دولت عراق می کوشد کنترل بيشتری را بر اقدامات نظامی در اين کشور اعمال کند.


در اين بيانيه، ارتش آمريکا ضمن تقدير از تلاش عراقی ها برای رهبری و اجرای عمليات نظامی، اظهار اميدواری کرده است که در آينده نزديک تا حدی که شرايط اجازه می دهد، از نقش نظاميان آمريکا کاسته شود.


استان دياله که ساکنان آن از مذاهب گوناگون هستند، برای امنيت شهر بغداد از اهميت ويژه ای برخوردار است و همچنين می تواند مسيری برای نقل و انتقال و تحرک شورشيان به سمت استان های وافع در جنوب بغداد باشد.


انجام عمليات مشابه عليه شورشيان شيعه در حومه شهر بغداد و شهرهای جنوبی عراق در ماه های اخير باعث شده که گستره حملات خشونت آميز آنها کاهش يابد. اما در دياله و ساير استان های شمال شهر بغداد، با وجود انجام عمليات متعدد عليه شورشيان، فعاليت و حملات آنها کاهش نيافته است.


ژنرال مارک هرتلينگ، فرمانده نظاميان آمريکا در شمال عراق، اظهار اطمينان کرد که اين بار به خاطر آمادگی بيشتر نيروهای عراقی، عمليات در دياله موفقيت بيشتری خواهد داشت.


XS
SM
MD
LG