لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۸

اسرائیل، بزرگترین خریدار تسلیحات در خاورمیانه


آمریکا با فروش ۵۰ فروند از جنگنده های اف- ۳۵ به اسرائیل موافقت کرده است.(عکس: AFP)
آمریکا با فروش ۵۰ فروند از جنگنده های اف- ۳۵ به اسرائیل موافقت کرده است.(عکس: AFP)

برای نخستين بار درخاورميانه، ميزان ساليانه خريدهای تسليحاتی اسرائيل، درسال جاری ميلادی، عربستان سعودی را پشت سرنهاد و به ۲۰ ميليارد دلار رسيد.


روزنامه «جروزالم پست» روز پنجشنبه در این مورد نوشت: اين خريدهای تسليحاتی فزاينده، برای مقابله با احتمال خطرات ناشی از طرح های هسته ای جمهوری اسلامی ايران صورت گرفته است.


بدين ترتيب، اسرائيل بيش از هر کشور ديگری درخاورميانه به خريدهای تسليحاتی در سال ۲۰۰۸ اقدام کرده و صدرنشين خريدهای تسليحاتی ازايالات متحده آمريکا است.


اين در حالی است که اسرائيل نيز يکی ازبزرگترين صنايع تسليحاتی وهوايی را در اختيار دارد.


خريدهای تسليحاتی اسرائيل، پيشرفته ترين جت های جنگی با قدرت پرواز فارغ از رهگيری رادارها، هواپيماهای ترابری نظامی، مدرن ترين موشک های دريايی و بمب های هوشمندی را که با رادار شليک می شوند، دربرمی گيرد.


مجموعه خريدهايی که ايالات متحده به طور اصولی با فروش آن به اسرائيل موافقت کرده است، به ۶۰ ميليارد دلار می رسد، اما ۲۰ ميليارد دلار آن برای سال جاری ميلادی است.


ارتش اسرائيل تنها ارتش به جز ارتش آمريکا است که از جنگنده های اف- ۳۵ ، ساخت کارخانه های « لاکهيد- مارتين»، برخوردار می شود.


اسرائيل ۲۵ فروند از اين نوع هواپيما را در مرحله نخست دريافت می کند، اما موافقت اصولی آمريکا برای فروش ۵۰ فروند است.


به نوشته جروزالم پست، پس از اسرائيل، امارات متحده عربی بالاترين خريد تسليحاتی را در ميان کشورهای منطقه داشته است.



با موافقت پنتاگون، وزارت دفاع آمريکا، امارات متحده عربی در سال جاری ميلادی، ۱۸ ميليارد دلار خريد تسليحاتی از آن کشور انجام داده است.


اين در حالی است که عربستان سعودی که همواره صدرنشين خريدهای تسليحاتی بود، امسال ۱۲ ميليارد دلار تسليحات از آمريکا خريداری کرده است.


نه ميليارد دلار از خريدهای عربستان سعودی، برای دريافت ۷۲ فروند جنگنده مدرن درقراردادی بود که ماه سپتامبر امضا شد.


تا پيش ازاين، عربستان سعودی با خريد تسليحاتی به ميزان ۱۹ ميليارد دلار، مهمترين خريدار تسليحاتی در خاورميانه محسوب می شد.


جروزالم پست نوشت: عراق نيز که هزاران نيروی آمريکايی همچنان برای ششمين سال متوالی در آن کشور حضور دارند،در سال جاری ميلادی ۱۲ ميليارد دلار تسليحات از آمريکا خريداری کرده است.


ايفتاح شاپير، رييس موسسه مطالعات ملی اسرائيل درتل آويو، به اين روزنامه گفت: امسال، بيش از هر سال ديگری درتاريخ خاورميانه، خريدهای تسليحاتی صورت گرفته، و مهمترين دليل برای اين امر، نگران همگانی ازطرح های هسته ای ايران است.


او که تهيه کننده کتاب تحليلی نظامی «تراز تسليحاتی ساليانه خاورميانه» است، افزود: به همان ميزان که اسرائيل از جانب ايران نگران است، همسايگان جنوبی ايران، بويژه امارات متحده عربی درنگرانی به سر می برند.


به گفته آقای شاپير، به همين دليل، امارات متحده عربی، نخستين کشورجهان است که آمريکا با تجهيز آن به سيستم هشداردهنده دفاعی «تاد»، موافقت کرده، عربستان سعودی نيز برای دريافت آن علاقمندی نشان داده و کويت نيز آمادگی های نظامی خود را با انجام خريدهای تسليحاتی کلان افزايش داده است.


وی اضافه کرد: همسايگان نگران ايران می دانند که با قدرت کنونی خود نمی توانند با خطرات ناشی ازايران مقابله کنند و برای همين است که در خريد تجهيزات پيشرفته تر شتاب به خرج می دهند.


ارتش اسرائيل تنها ارتش به جز ارتش آمريکا است که از جنگنده های اف- ۳۵ ، ساخت کارخانه های « لاکهيد- مارتين»، برخوردار می شود.

ايفتاح شاپير گفت: ديدارهای امسال جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، از خاورميانه، راه انعقاد اين پيمان های تسليحاتی را هموار کرد.


سيستم کامپيوتری جديد برای مقابله با موشک های شهاب


روزنامه «هاآرتص» از تلاش علمی تازه اسرائيل برای توليد سيستم هايی خبرداد که محل دقيق اصابت موشک های دورپرواز احتمالی شليک شده از سوی ايران به نقاط مختلف اسرائيل را نشان می دهد.


هاآرتص نوشت: هدف، توليد يک سيستم کامپيوتری است که بتواند محل دقيق اصابت موشک های شهاب ايران را در همان لحظات اوليه شليک آن از ايران به سمت اسرائيل نشان دهد و آمادگی های لازم صورت گيرد.


طبق برآوردها، از لحظه شليک موشک ها تا اصابت آن به اهدافی در اسرائيل، ۱۲ دقيقه طول می کشد.
بنابراين، هر دقيقه آگاهی زودتر می تواند فوق العاده مهم باشد و مردم درآن نقطه که موشک قراراست اصابت کند، به سوی پناهگاه های امن خواهند رفت.


به نوشته هاآرتص، دانشمندان اسرائيلی به مسوولان وزارت دفاع اين کشور گفته اند: اين سيستم تا يکسال و نيم ديگر آماده بهره برداری خواهد بود.


پس از راه اندازی اين سيستم، برای دفاع موثرتر، خاک اسرائيل به يکصد نقطه تقسيم خواهد شد، درحالی که اکنون تنها به ده بخش تقسيم شده است.


XS
SM
MD
LG