لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۴

سفر به مسکو در فضای سرد روابط اسرائیل و روسیه


آقای اولمرت از آقای مدوديف خواسته است از فروش تسليحات به سوریه که به گفته او، موجب برهم خوردن توازن قوا شود، خودداری کند.(عکس: epa)
آقای اولمرت از آقای مدوديف خواسته است از فروش تسليحات به سوریه که به گفته او، موجب برهم خوردن توازن قوا شود، خودداری کند.(عکس: epa)

خبرگزاری ها روز یکشنبه اعلام کردند که اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل، با هدف جلوگيری از فروش جنگنده ها و جنگ افزارهای جديد ساخت روسيه به سوريه و نيز گفت و گو درباره موضع روسيه در پرونده اتمی ايران، در روزهای آينده به مسکو سفرمی کند.


اين خبر دو روز پس از آن منتشر شد که دميتری مدوديف، رييس جمهوری روسيه، با اهود اولمرت در تماسی تلفنی درباره مناسبات روسيه و اسرائيل که در هفته های اخير رو به سردی نهاده است، گفت و گو کرد.


يکی از دلايل اين سردی روابط، بحث کمک نظامی اسرائيل به گرجستان و آموزش نظامی ارتش گرجستان توسط کارشناسان اسرائيلی بوده است.


البته اسرائيل اعلام کرده که اين موارد توسط شرکت های خصوصی و با اجازه وزارت دفاع اين کشور انجام گرفته است.


در عين حال، مقام های دفتر نخست وزيری اسرائيل گفتند: اين کشور به شدت از تقويت ارتش سوريه نگران است، بويژه آنکه اين احتمال وجود دارد که دمشق بخشی ازاين جنگ افزارها را به جمهوری اسلامی ايران تحويل دهد و نيز زرادخانه ای را که دراختيار سازمان لبنانی حزب الله است، تقويت کند.


در همين ارتباط، در تماس تلفنی روسای جمهوری اسرائيل و روسيه، آقای اولمرت از آقای مدوديف خواست از فروش تسليحاتی که به گفته او، موجب برهم خوردن توازن قوا شود، خودداری کند.


مقام های اسرائیلی می گویند: اسرائيل از تقويت ارتش سوريه نگران است، بويژه آنکه اين احتمال وجود دارد که دمشق بخشی ازاين جنگ افزارها را به جمهوری اسلامی ايران تحويل دهد و نيز زرادخانه ای را که دراختيار سازمان لبنانی حزب الله است، تقويت کند.

اين مکالمه تلفنی چند ساعت پيش ازديدار روز پنجشنبه دميتری مدوديف و بشاراسد، رييس جمهوری سوريه، درکرملين صورت گرفت.


زمان دقيق سفر آقای اولمرت به مسکو اعلام نشده ، اما رسانه های اسرائيل گفته اند که در روزهای آينده انجام می شود، زيرا انتخابات درون حزبی «کاديما» روز هفدهم سپتامبر، کمتراز چهار هفته ديگر، انجام خواهد شد.


پس از این انتخابات، حتی اگر اهود اولمرت به طور موقت در مقام نخست وزيری بماند تا رهبر بعدی کاديما، دولت آينده را تشکيل دهد، از قدرت او به ميزان موثری کاسته خواهد شد و او نمی تواند در امور حساس دخالت کند.


سفر روزهای اخير بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، به مسکو و درخواست خريدهای تسليحاتی جديد و همچنين آمادگی دمشق برای استقرار طرح سپردفاع موشکی روسيه در خاک سوريه، با نگرانی از سوی اسرائيل دنبال شده است.


حمايت آشکار آقای اسد از روسيه در برابر گرجستان در بحران کنونی قفقاز، از سوی اسرائيل چنين تعبير شد که سوريه به رغم تداوم مذاکرات غيرمستقيم خود با اسرائيل، سياست های زمان حافظ اسد، رييس جمهوری سابق سوريه، در دوران جنگ سرد را از سرگرفته است.


سوريه در آن دوره هم پيمان اتحاد شوروی سابق و بلوک سوسياليستی شرق اروپا بود و از آنها سلاح های مورد نيازش را دريافت می کرد که در جنگ های خود در برابر اسرائيل از آنها استفاده می کرد.


کارشناسان و رسانه های اسرائيلی اتفاق نظر دارند که بحران جاری قفقاز موجب تيرگی مناسبات اسرائيل و روسيه شده است، حتی اگرطرفين آشکارا آن را بر زبان نمی آورند. زيرا همراه با مناسبات نزديک اسرائيل و گرجستان، تيرگی مناسبات آمريکا و روسيه موجب لرزان شدن روابط اسرائيلی ها و روس ها شده است.


بشاراسد پنجشنبه گذشته درمسکو گفت: «سوريه موضع و واکنش نظامی روسيه به اقدام غيرقانونی گرجستان را درک می کند.»


وی در يک موضع گيری ديگر يادآورشد که «اسرائيل در تقويت ارتش گرجستان نقش داشته است.»
در پی اين سخنان، ايالات متحده آمريکا پنجشنبه گذشته به سوريه هشدار داد که از دخالت در بحران قفقاز خودداری کند و سوريه را وارد اين ماجرا نکند.


در همين حال، سرگی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، در پايان سفر بشاراسد به مسکو اعلام کرد که روسيه درخواست دمشق را برای فروش موشک ها وجنگ افزارهای جديد به ارتش سوريه بررسی می کند.


سوريه از جمله خواهان دريافت موشک های اس- ۳۰۰ و اس آی- ۱۰ از روسيه است.


سوريه از ۱۰ سال پیش برای دريافت اين تسليحات از روسيه تلاش می کند، اما تاکنون، به دليل درخواست های پی در پی اسرائيل و آمريکا، روسيه از اجابت اين درخواست خودداری کرده است، هر چند که تحويل انواع تسليحات ديگر به سوريه ادامه يافته بود.


در ارتباط با احتمال فروش تسليحات جديد روسی به سوريه، رابرت وود، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، گفت: «واشینگتن ازگزارش های مربوط به فروش جنگ افزار جديد روسی به سوريه نگران شده و خواستار خودداری روسيه ازانجام چنين معاملاتی است، زيرا اين تسليحات به ثبات منطقه کمک نمی کند».


دولت اسرائيل درعين ابراز نگرانی ازفروش جنگ افزارهای جديد روسيه به سوريه، اعلام کرد که مذاکراتش با سوريه ادامه خواهد يافت. تاکنون چهار دور اين مذاکرات غيرمستقيم با ميانجی گری ترکيه دراستانبول صورت گرفته است.


گفت و گو درباره ايران


اسرائيل نگران است که تيرگی مناسبات آمريکا و روسيه موجب تضعيف تلاش های بين المللی برای تدوين و تصويب قطعنامه های تازه ای از سوی شورای امنيت عليه ايران در ارتباط با غنی سازی اورانيوم در طرح های هسته ای ايران شود.


غرب به برنامه هسته ای ايران مظنون است و می گويد که تهران درصدد توليد سلاح هسته ای است، اما ايران اين اتهام را رد می کند.


به گزارش رسانه های اسرائيل، آقای اولمرت در سفر به مسکو با رييس جمهوری و نخست وزير روسيه درباره برنامه های اتمی ايران نيز گفت و گو خواهد کرد.


روسيه به ايران برای ساخت نيروگاه اتمی بوشهر کمک می کند.


XS
SM
MD
LG