لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۷

نامه «انتقادی» اسرائیل به ترکیه در باره سفر احمدی نژاد


محمود احمدی نژاد قرار است روز چهاردهم اوت، بيست و چهارم مرداد، به ترکيه سفر کند.(عکس: AFP)
محمود احمدی نژاد قرار است روز چهاردهم اوت، بيست و چهارم مرداد، به ترکيه سفر کند.(عکس: AFP)

دولت اسرائيل در آستانه سفر پيش روی محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، به ترکيه که قرار است روز پنجشنبه آینده انجام شود، به آنکارا اعتراض کرد.


همزمان سفير اسرائيل در آنکارا نيز نامه ای را که حاکی از «ناخشنودی عميق دولت اسرائيل» است، به مقام های وزارت امور خارجه ترکيه تسليم کرد.


محمود احمدی نژاد قرار است روز چهاردهم اوت، بيست و چهارم مرداد، به ترکيه سفر کند.


وزارت امور خارجه اسرائيل تاييد کرد که اقدامات اعتراضی اين کشور روز پنجشنبه صورت گرفته است.


بر همين پايه، همزمان با احضار ناميک تان، سفير ترکيه در اسرائيل به محل وزارت امور خارجه اسرائیل، سفیر این کشور در آنکارا به وزارت امور خارجه ترکيه رفت.


وی در ديدار با مقام های ترکيه، از اين موضوع که «ميزبانی ترکيه از محمود احمدی نژاد در موقعيت زمانی حساسی صورت می گيرد» ابراز «نارضايتی» کرد و نامه ارسالی از سوی وزارت امور خارجه اسرائيل را به آنان تسليم کرد.


به گزارش وزارت امور خارجه اسرائيل، در نامه این کشور به دولت ترکيه نوشته شده است: «در حالی که مذاکرات گروه کشورهای پنج به علاوه يک با دولت ايران بر سر پرونده هسته ای دراين مقطع حساس زمانی ادامه دارد و جمهوری اسلامی همچنان از دادن پاسخ روشن به بسته مشوق های غرب خودداری می کند، چه دليلی برای دعوت از محمود احمدی نژاد وجود دارد. آن هم در شرايطی که او همچنان از نابودی اسرائيل سخن می گويد.»


اسرائيل در نامه خود يادآور شده که «هم پيمان و دوست نزديک ترکيه است» و افزوده است: «ديدار محمود احمدی نژاد از ترکيه موجب دغدغه خاطر ما شده است.»


دراين نامه نوشته شده است: «حضور محمود احمدی نژاد در ترکيه و ديگر کشورهای جهان، به معنای دادن فرصت به تهران برای خريد زمان در پرونده هسته ای است.»


  • «حضور محمود احمدی نژاد درترکيه و ديگرکشورهای جهان، به معنای دادن فرصت به تهران برای خريد زمان در پرونده هسته ای است.»
بخشی از نامه اسرائیل به وزارت امور خارجه ترکیه

اسرائيل و ترکيه دارای روابط کامل سياسی هستند و ترکيه عليرغم داشتن دولت هايی با گرايش های اسلامی دردهه ۹۰ و دهه جاری ميلادی، مناسبات نزديکی در همه عرصه ها با اسرائيل دارد که به هم پيمانی نظامی و دفاعی ميان اين دو کشور انجاميده است.


روزنامه هاآرتص روز جمعه، هشتم اوت، به نقل از يک ديپلمات اسرائيلی نوشت: «ديدار احمدی نژاد از ترکيه، در حالی که آنکارا هم پيمان نزديک اسرائيل است و در يک سال اخير، نقش موفقيت آميزی در ميانجيگيری ميان اسرائيل و سوريه ايفا کرده، با منافع مشترک اسرائيل و ترکيه در تضاد است.»


اين ديپلمات اسرائيلی گفته است: «ما اکنون همه برنامه های احمدی نژاد را دنبال می کنيم و او به هر کشوری که سفر کند، به ويژه کشورهای دوست اسرائيل، پيشاپيش نسبت به اين امر اعتراض خواهيم کرد.»


در همين ارتباط ، دانی گيلرمن، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، نيز در آخرين روز کاری خود در نيويورک، پيش از آنکه دوره ماموريتش پايان يابد، از سازمان ملل متحد خواست محمود احمدی نژاد را «عنصر نامطلوب» اعلام کند و «مانع از حضور قريب الوقوع او در مجمع عمومی سازمان ملل متحد شود.»


وی ازآمريکا نيز خواست که به آقای احمدی نژاد رواديد ورود ندهد.


اسرائيل از قصد احتمالی آمريکا برای گشايش دفتر مستقل حفظ منافع درايران نيز ابراز ناخرسندی کرده است.


سفر محمود احمدی نژاد به ترکيه درسال های اخير بارها، وهربار به دليلی، به تعويق افتاده بود. اما اين بار، دولت های تهران و آنکارا اعلام کرده اند که اين سفر پنجشنبه آينده صورت خواهد گرفت.


اعتراض لائيک های ترکيه


ديدار قريب الوقوع محمود احمدی نژاد مخالفت های شديدی را نيز در ترکيه برانگيخته است.


مخالفت رييس جمهوری اسلامی ايران با بازديد از آرامگاه کمال آتاتورک، بنيانگذار ترکيه نوين، و نهادن تاج گل بر مزار او، لائيک های اين کشور را خشمگين کرده است.


آنهادر همين ارتباط با درخواست برای لغو سفر محمود احمدی نژاد از وزير امور خارجه ترکيه نيز انتقاد کرده اند.


پبش از اين، علی باباجان، وزير امور خارجه ترکيه، گفته بود: خودداری آقای احمدی نژاد ازادای احترام به کمال آتاتورک مسئله چندان مهمی نيست.


در همین حال، به گزارش خبرگزاری رويترز، يک مقام رسمی دولت آنکارا هفته گذشته اعلام کرد که در ديدار محمود احمدی نژاد از ترکيه در مورد پرونده هسته ای ايران نيز گفت و گو خواهد شد.


مقامات ترکيه پيشتر گفته اند که در صورت موافقت ايران، آماده ميانجيگری ميان ايران و غرب در پرونده هسته ای تهران هستند.


رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، ماه گذشته ميلادی به آمريکا پيشنهاد کرد که ميزبان مذاکرات ايران و آمريکا، مانند فرمول تماس های سياسی اسرائيل و سوريه، باشد. اما آمريکا به اين پيشنهاد پاسخ مثبت نداد.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG