لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۶

تور مقام های اسرائيل در آمریکا برای مذاکره درباره ايران


اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، و مایک مولن، رییس ستاد ارتش آمریکا، چندی پیش درباره مسائل خاورمیانه و موضوعات امنیتی گفت و گو کردند.(عکس:RFERL)
اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، و مایک مولن، رییس ستاد ارتش آمریکا، چندی پیش درباره مسائل خاورمیانه و موضوعات امنیتی گفت و گو کردند.(عکس:RFERL)

همزمان با حضور رییس ستاد مشترک اسرائیل در آمریکا اعلام شد که سه تن از وزيران اسرائيلی در روزهای آينده برای گفت و گوهای بيشتر درباره ايران به واشینگتن می روند.


روزنامه اسرائيلی هاآرتص با اعلام اين موضوع نوشت: سفر اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، که قرار بود دو هفته پيش انجام شود، در روزهای آينده انجام خواهد شد و همزمان، تزيپی ليونی، وزير امور خارجه ، و نيز شائول موفاز، وزير راه و ترابری اين کشور به واشینگتن سفر خواهند کرد.


در اين ميان، ژنرال گابی اشکنازی، رییس ستاد مشترک ارتش اسرائيل، در ادامه ديدار رسمی خود از ايالات متحده، روز پنجشنبه بيست و چهارم ژوييه، در پنتاگون، وزارت دفاع آمريکا، با درياسالار مايکل مولن، رییس ستاد نيروهای مسلح آن کشور، ديدار و گفت و گو کرد.


جزئياتی از مذاکرات دو مقام ارشد نظامی اسرائيل و آمريکا در واشينگتن منتشر نشد، اما پيشتر رسانه های اسرائيل تاکيد کرده بودند که هدف ديدار يک هفته ای ژنرال اشکنازی از آمريکا، گفت وگو و هماهنگی برای مقابله با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ايران است.


رییس ستاد مشترک ارتش اسرائيل همچنين روز پنجشنبه با استفن هدلی، مشاور امنيت ملی جرج بوش، ديدار کرد. يک روز پيش از آن نيز، نشست ژنرال اشکنازی با ديک چينی، معاون رییس جمهوری ايالات متحده، در پنتاگون برگزار شد.


گزارش به آمريکا درباره برنامه اتمی ايران


درهمين حال، روزنامه اسرائیلی «ها آرتص» روز جمعه، نوشت: «جامعه اطلاعاتی آمريکا اين روزها به شدت در حال تنظيم برآورد کلی درباره ماهيت برنامه های هسته ای ايران و ميزان پيشرفت آن است و اسرائيل می کوشد که اين ۱۶ سازمان اطلاعاتی آمريکايی، ان ای آی، بر خلاف گزارش نرم سال گذشته خود، امسال گزارش قاطع تری ارائه کنند.»


  • «سفر اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، که قرار بود دو هفته پيش انجام شود، در روزهای آينده انجام خواهد شد و همزمان، تزيپی ليونی، وزير امور خارجه ، و نيز شائول موفاز، وزير راه و ترابری اين کشور به واشینگتن سفر خواهند کرد.»
روزنامه اسرائیلی «ها آرتص»

قرار است گزارش جديد در ماه نوامبر، که انتخابات رياست جمهوری آمريکا برگزار می شود، منتشر گردد.


اسرائيل از برآورد کلی سال گذشته سازمان اطلاعاتی آمريکا انتقاد کرد و آشکارا عليه آن موضع گرفت. آن گزارش برآورد کرده بود که ايران از سال ۲۰۰۳ ميلادی، رويکرد نظامی در برنامه هسته ای خود را متوقف کرده است.


به نوشته ها آرتص، «اسرائيل اکنون به آمريکايی ها گزارش هايی ارائه می کند تا آنان را در تنظيم برآورد جديد اطلاعاتی شان راهنمايی کند، اما يک ديپلمات اسرائيلی گفته است که آمريکايی ها هر اطلاعی را که اسرائيل ارائه می کند، فورا نمی پذيرند و برای بررسی صحت و سقم آن، به دقت گزارش را ارزيابی می کنند.»


این روزنامه می افزاید: «اسرائيل اميد چندانی ندارد که آمريکا بتواند مانع از پيشرفت های بيشتر جمهوری اسلامی ايران در طرح های هسته ای اش شود، زيرا دولت جرج بوش در آخرين ماه های عمر خود قرار دارد و توان اثر گذاری آن رو به افول است.»


با وجود اين، به نوشته هاآرتص، هفته آينده شماری از مقام های ارشد اسرائيلی، از جمله شائول موفاز، وزير راه و ترابری اين کشور، برای گفت و گوهای بيشتر درباره ايران به واشینگتن می روند.


شائول موفازهر چند در سه سال اخير از وزارت دفاع رفته است، اما همچنان سرپرست ارشد مذاکرات استراتژيک اسرائيل با ايالات متحده محسوب می شود.


«اوباما: فرصتی دیگر برای ایران»


روزنامه ها آرتص می گوید که باراک اوباما، سناتور دمکرات و نامزد اين حزب در انتخابات رياست جمهوری آمريکا، که در روزهای اخير ميهمان اسرائيل بود، شامگاه چهارشنبه در ديدار با اهود اولمرت، نخست وزير این کشور گفت: «بايد به ايران فرصت داد که شيوه خود را در مورد برنامه های هسته ای اش تغيير دهد.»


به نوشته این روزنامه، «اوباما تاکيد کرد می خواهد آلترناتيوهای روشن به سران تهران ارائه کند، اما اگر ايران هنوز نتواند به درستی مسائل را ببيند، هر اقدامی عليه ايران مشروع خواهد بود.»


بر اساس اين گزارش، اوباما گفته است: «موضوع ايران در صدر برنامه های او پس از ورود به کاخ سفيد خواهد بود و اگرايرانيان جديت مسئله را درک نکنند، همه جهان متوجه می شود که تلاش لازم انجام شده است، و آنگاه می توان به راهکارهای ديگر روی آورد و در آن صورت، هر راهکاری مشروعيت دارد.»


XS
SM
MD
LG