لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۹

تظاهرات ۲۰۰ هزار مسلمان کشميری عليه دولت هند


تجمع مردم سرینگر، مرکز کشمیر، در اعتراض به دولت هند دست به اعتراض زدند.
تجمع مردم سرینگر، مرکز کشمیر، در اعتراض به دولت هند دست به اعتراض زدند.

دويست هزار مسلمان روز جمعه در پی ناآرامی های دو ماهه اخير، با تجمع در شهر سرينگر، مرکز ايالت کشمير به حاکميت دولت هند اعتراض کردند.


به گزارش خبرگزاری ها، اين افراد که با قرار گرفتن در صف های طولانی، پرچم هايی به رنگ های سبز و سياه در دست داشتند، به دعوت احزاب سياسی جدايی طلب اين منطقه، در ميدان اصلی شهر سرينگر تجمع کردند.


همزمان با برگزاری اين تجمع، مدارس، ادارات و مراکز خريد و حمل و نقل عمومی در اين شهر به حالت تعطيل درآمده بود.


جمعيت تظاهرکننده که بر اساس گمانه زنی های پليس هند، به حدود ۲۰۰ هزار نفر می رسيد، شعارهای ضد دولتی سر دادند.


سلمان احمد، تظاهرکننده ۲۷ ساله، گفت: « اين تجمع، يک جنبش مردمی است. ما متحد شده ايم تا برای دستيابی به آزادی با هند مبارزه کنيم.»


بنا بر اين گزارش، هزاران افسر پليس و نيروی ضد شورش در خيابان های اطراف محل تظاهرات مشغول به گشت زنی بودند که به منظور تلاش برای کاهش تنش از محل تظاهرات فاصله گرفتند.


اين تظاهرات پس از سه روز وقفه در ناآرامی های دو ماه گذشته عليه دولت محلی کشمير مورد حمايت هند انجام شد.


اين وقفه سه روزه به ساکنان سرينگر اجازه داد تا به ذخيره سازی خواروبار بپردازند.


در اين ناآرامی ها، اکثريت مسلمان کشمير رودرروی اقليت هندو در اين ايالت قرار داشته اند.


اين ناآرامی ها و خشونت باعث شد دست کم ۳۴ تن جان خود را از دست بدهند. اکثر کشته شدگان در تظاهرات هدف تيراندازی پليس و سربازان قرار گرفته بودند.


بر اساس گزارش ها، جمعيت زيادی در ميدان بزرگ «عيد گاه» که در نزديکی قبرستان شهدای شهر سرينگر، محل دفن صدها شورشی جدايی طلب و غيرنظاميان کشميری کشته شده در ۱۹ سال اخير، دست به تجمع زدند.


نقطه شروع بحران اخير در کشمير تحت کنترل هند، به ماه ژوئن سال جاری بر سر اختلاف در خصوص زمينی که زائران هندو برای حضور در معبد مقدس خود از آن عبور می کردند، باز می گردد.


مسلمانان کشميری با برپايی تظاهراتی شکايت کردند که دولت هند در پی واگذاری اين زمين به هندوها و و برهم زدن تعادل مذهبی در اين منطقه است.


جنبش جدايی طلب کشمير دارای پيشينه ای طولانی است و تقريبا از سال ۱۹۴۸ که اين منطقه ميان هند و پاکستان تقسيم شد، شکل گرفت.


اين جنبش تا سال ۱۹۸۹ به دور از هرگونه خشونت به کار خود ادامه می داد تا اينکه يک شورش اسلامی به شيوه ای خشونت آميز و خونبار در اين سال شکل گرفت.


شورشيان خواستار ادغام اين منطقه با پاکستان و يا استقلال از هند هستند.


بر اساس آمارهای موجود، از سال ۱۹۸۹ بدين سو، دست کم ۶۸ هزار نفر در درگيری های مختلف بر سر استقلال کشمير جان خود را از دست داده اند.


XS
SM
MD
LG