لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۴

انتقاد دو روحانی بلندپایه از مشکلات اقتصادی در ایران


آیت الله ناصر مکارم شیرازی (راست) و یوسف صانعی.
آیت الله ناصر مکارم شیرازی (راست) و یوسف صانعی.

در حالی که دوره چهار ساله رياست جمهوری محمود احمدی نژاد رو به پايان می رود، انتقاد مراجع تقليد در ايران از عملکرد مسئولان دولت افزايش يافته است.


در آخرين مورد از اين انتقادها، آيت الله ناصر مکارم شيرازی روز چهارشنبه در خطبه های نماز عيد فطر قم گفت که مسئولان برای رفع مشکلات بايد به جای سخنرانی در عمل کوشا باشند.


وی که از مراجع مذهبی بلندپايه نزديک به اصولگرايان به شمار می رود و در گذشته از حاميان سر سخت دولت بوده است، گفت که حل مشکلات کشور در گرو عمل کردن است و اين مشکلات با ارائه آمار و سخنرانی حل نمي شود.


اشاره آيت الله مکارم شيرازی در اين سخنان، به طور تلويحی، مشکلات اقتصادی در ايران، مانند تورم است که در ساليان اخير افزايش يافته است.


در ارتباط با بحث افزايش تورم، این موضوع به گونه ای بوده که در ماه های گذشته از دايره بحث منتقدان اقتصادی گذشته و به خطبه های مراجع قم رسيده است.


آيت الله مکارم شيرازی در سخنان انتقادی خود که در برخی از خبرگزاری های داخلی ايران انعکاس يافت، همچنين با اشاره به پيشرفت برخی از کشورها گفت: اگر امروز شاهد آن هستيم که برخی از کشورهای خارجی بازارهای دنيا را به تسخير خود درآورده اند، به اين دليل است که به جای سخن گفتن همواره عمل کرده اند و اين مسئله باعث موفقيت آنها شده است.


آيت الله مکارم شيرازی از جمله روحانيون بلندپايه ايرانی است که تاکنون در مورد مسايل گوناگون از دولت محمود احمدی نژاد انتقاد کرده است.


يکی ديگر از اين انتقادها، در زمينه گفته های اسفنديار رحيم مشايی، معاون رييس جمهور در مورد «اظهار دوستی با مردم اسرائيل» ابراز شده بود.


وی در اسفندماه دو سال پیش از دولتمردان خواسته بود مشکلات مختلف، به خصوص مشکلات اقتصادی و فرهنگی را برطرف کنند، و افزود: «دولت بايد برای کنترل تورم و بهبود وضعيت اقتصادی کشور بيشتر تلاش کند».



  • «در دور بعد، کسی بايد روی کار بيايد که توان حل مسائل و مشکلات کشور را داشته باشد.»
آیت الله صانعی

«رييس جمهور آينده توان حل مشکلات را داشته باشد»


اظهارات آيت الله مکارم شيرازی در حالی عنوان شده است که در روزهای گذشته، يک مرجع تقليد ديگر نيز با اشاره به آنچه شرايط دشوار جامعه ناميد، خواستار افزايش دادن آگاهی مردم نسبت به مشکلات موجود و خدمات صورت گرفته در دولت های پيشين شد.


آيت الله صانعی، از مراجع مذهبی نزديک به اصلاح طلبان، در ديدار اعضای ارشد سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی، با اشاره به موضوع انتخابات رياست جمهوری سال آينده در ايران گفت: «در دور بعد، کسی بايد روی کار بيايد که توان حل مسائل و مشکلات کشور را داشته باشد.»


اشاره اين مرجع تقليد به مشکلات بوجود آمده در دوره رياست جمهوری محمود احمدی نژاد بود که منتقدین، وی را متهم به ناکارآمدی در اداره امور کشور می کنند.


آيت الله صانعی توصيه کرد «کارهای فوق العاده ارزشمندی» که در دولت های قبل صورت گرفته و اعلام نشده است، به مردم بيان شود و نامزدها در موعد مقرر، مشکلات و خدمات را مطرح و با گذشته مقايسه کنند.


وی در گذشته انتقادهایی را متوجه دولت محمود احمدی نژاد کرده و از جمله گفته بود: «حقوق بشر تا قبل از روی کار آمدن دولت جدید در ایران در حال پیشرفت بود.»


پیشتر نیز روحانيون بلندپايه دیگری به شدت از مسئله «گرانی» انتقاد کرده بودند، از جمله آيت الله ابراهيم امينی، امام جمعه قم، در ارديبهشت ماه با صراحت گفت: «اکنون گرانی بزرگترين دغدغه مراجع قم است. ما در صداقت و قاطعيت رييس جمهور ترديدی نداريم، اما در اين مورد اين که موفق می شوند نمی دانيم، اين توفيق کار مشکلی است، همچنين مهار تورم افسار گسيخته کار سختی است.»


اين در حالی است که رييس جمهور و وزيران دولت او در سخنان و مصاحبه های خود منکر مشکلات اقتصادی در ايران شده اند و یا آنها را تحت الشعاع آنچه که پیشرفت های بزرگ اقتصادی می نامند، قرار می دهند. در عين حال، در آمارهايی که از سوی مراکز دولتی ارائه شده اند، مشکلات اقتصادی کشور کمرنک و اندک نشان داده می شود.


XS
SM
MD
LG