لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۹

رييس سابق موساد: رهبر ایران خردمندانه عمل کرد


افرائيم هلوی، نهمين رییس موساد و رییس شورای عالی امنيت ملی اسرائيل، بوده است. (عکس:RFE/RL)
افرائيم هلوی، نهمين رییس موساد و رییس شورای عالی امنيت ملی اسرائيل، بوده است. (عکس:RFE/RL)

افرائيم هلوی، رييس پيشين موساد اسرائيل، اعلام کرد که «تغيير رژيم در ايران کار اسرائيل يا هيچ قدرت ديگری نيست و امری است که تنها مردم ايران بايد درباره آن تصميم بگيرند.»


آقای هلوی دوشنبه شب، ۳۱ تير، در مصاحبه ای با رادیو سراسری اسرائیل، آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، را به خاطر استقبال از فرصت انجام مذاکرات، «خردمند» توصيف کرد و افزود: «می توان از طريق مذاکراتی کاملا جدی با رهبری ايران بر سر مسئله اتمی به توافق دست يافت.»


وی در همين ارتباط با اشاره به مذاکرات روز شنبه در ژنو ميان ايران و گروه پنج به علاوه يک، از آمادگی ايران برای «رسيدن به نتايجی زيبا، همان گونه که سعيد جليلی رئيس شورای عالی امنيت ملی ايران بيان کرد» استقبال کرد.


افرائيم هلوی، نهمين رییس موساد و رییس شورای عالی امنيت ملی اسرائيل، بوده است. وی در سال ۱۹۹۸ رياست موساد را در دست گرفت. پيش از آن، او به عنوان نماينده ويژه سه نخست وزير وقت اسرائيل در سفرهای محرمانه به کشورهای عربی و ماموريت های حساس نقش ايفا کرد و از جمله عامل دستيابی اسرائيل و اردن هاشمی در سال ۱۹۹۴ به پيمان صلح و برقراری مناسبات ديپلماتيک ميان دو کشور بود.


آقای هلوی در اين گفت و گوی راديويی اضافه کرد: «در جريان چنين مذاکراتی، هر يک از طرفين مسلما بايد از مقداری از خواسته های خود نيز عدول کند و نرمش نشان دهد.»


رییس سابق موساد به داشتن ديدگاه های ميانه رو شهرت دارد و از جمله همواره از لزوم مذاکرات با حماس سخن گفته است و ناديده گرفتن آن را غير طبيعی می داند.


افرائيم هلوی گفت: «من انتظار نداشتم که در اين نخستين ديدار، ايران گذشت هايی را که شايد حاضر به انجام آن باشد، بيان کند و اين يک امر طبيعی بود، ولی رژيم ايران نبايد در اين انديشه غلط باشد که می تواند به مذاکرات بيايد، ولی بر سر ديدگاه های خود نيز اصرار ورزد و هيچ نرمشی نشان ندهد.»



او با اشاره به آنچه که تغيير شيوه ايالات متحده آمريکا و نرمش آن کشور برای گفت و گو با ايران خواند، افزود:«ايران نيز بايد نرمش نشان دهد و از فرصت دو هفته ای که در اختيار دارد، استفاده کند و اين بهترين موقعيتی را که بدست آورده، از کف ندهد.»


  • «مذاکرات راهی بی انتها نيست و تنها با زدن حرف های زيبا نمی توان به توافق رسيد، و اين امر که ايران مذاکرات را به بافتن قالی زيبا و بادوام ايرانی تشبيه کرده، دلپذيراست، اما ايرانی ها بايد گام های عملی هم بر دارند و در هر حال، توپ اکنون در زمين ايران است.»
رییس سابق سازمان جاسوسی اسرائیل

نمايندگان کشورهای آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين و آلمان، اعضای گروه پنج به علاوه يک، دو هفته به تهران مهلت داده اند که فعاليت های هسته ای خود را به حال تعليق در آورد يا در غير اين صورت، با تحریم های شديدتر مواجه خواهد شد.


افرائيم هلوی ابراز عقيده کرد که «اين فرصت دوباره تکرار نخواهد شد» و افزود: «مذاکرات راهی بی انتها نيست و تنها با زدن حرف های زيبا نمی توان به توافق رسيد، و اين امر که ايران مذاکرات را به بافتن قالی زيبا و بادوام ايرانی تشبيه کرده، دلپذيراست، اما ايرانی ها بايد گام های عملی هم بر دارند و در هر حال، توپ اکنون در زمين ايران است.»


ايران حاضر به گفت و گو با اسرائيل خواهد شد؟


رییس پيشين سازمان جاسوسی اسرائیل، موساد، در پاسخ به اين پرسش که آيا «ايران حاضر به گفت و گو با اسرائيل نيز خواهد بود» گفت: «حکومت ايران مذاکرات تنها با اسرائيل را نخواهد پذيرفت و چنين درخواستی واقع گرايانه نيست، اما فکر می کنم که اگر مذاکرات بر سر منافع ملی ايران باشد، چنين گفت و گوهايی نيز می تواند امکان پذير باشد.»


اين سخنان پس از آن انجام گرفت که فارس، خبرگزاری حامی دولت محمود احمدی نژاد به نقل از اسفنديار رحيم مشايی، معاون رييس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری ايران، نوشت که ايران با مردم اسرائيل است و با آنان دشمنی ندارد.


اين موضوع بازتاب گسترده ای يافت، اما در پی انتقادهايی که در رسانه های ايران، از جمله در ميان محافظه کاران، انجام گرفت، آقای مشایی گفت که چنين مطلبی را عنوان نکرده و خبرگزاری فارس سخنان او را به اشتباه منتشر کرده است.


افرائيم هلوی گفت: «اين تصورکه اسرائيل برای هميشه خارج از مذاکرات باشد، واقع گرايانه نيست. ايران بر سرانجام گفت و گوهای امنيت منطقه ای اصرار می ورزد و چنين گفت و گوهايی برای ايران مهم است، زيرا می خواهد که امنيت خود را مستحکم کند. بنابراين نمی تواند که حضور قوی اسرائيل را ناديده بگيرد.»


رييس پيشين موساد خارج کردن اسرائيل از اين ترتيبات امنيتی را بدان معنا دانست که ايران به امنيت منطقه ای مورد نياز خود دست نخواهد يافت و اضافه کرد:« ايران می خواهد که در منطقه نقش ايفا کند. بنابر اين بايد اين بازی منطقه ای را با همه عوامل هماهنگی کند و ايران نمی تواند که اسرائيل را کنار بگذارد. اسرائيل وجود دارد همانگونه که ايران يک واقعيت وجودی است.»


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، در گذشته از محو کردن اسرائيل سخن گفته است و مقام های جمهوری اسلامی ايران، بارها اسراييل را غده سرطانی در خاورميانه ناميده اند.



رييس پيشين موساد در همين ارتباط گفت:«به خاطر دلايل بسيار، اسرائيل هيچگاه نابود نشدنی نيست و اسرائيل که همواره با خطرات بسيار عظيم روبرو بوده، توانسته است برای آنها راه حل لازم را بيابد.»


  • «جهان اکنون آماده است که ايران را هرچه بيشتر پذيرا باشد و ايران را در مقام شايسته و طبيعی خود برای ايفای نقشی قابل توجه در منطقه و جهان ببيند. اصولا ايران شايسته آن است که در تمامی عرصه ها، بويژه سرمايه گذاری خارجی، عضوی شایسته از جامعه متمدن جهانی باشد.»
افرائیم هلوی، رییس سابق موساد

او افزود: «اسرائيل از حدود ۲۰ سال پيش خطر ناشی ازرژيم ايران را تشخيص داده و برای مقابله با آن کارهای لازم و بسياری انجام داده است و بدون آنکه بخواهم کسی را بترسانم، با نگاه واقع گرايانه می گويم که امکانات لازم را داريم و اصولا اسرائيل نابود نمی شود و اين خواسته عملی نخواهد شد.»


افرائيم هلوی با اشاره به مذاکرات و تماس های سياسی اسرائيل با سوريه و ساير تماس های پشت پرده با لبنان و نيز نظر به توافق های صلح اسرائيل با کشورهای عرب گفت: «اگر اسرائيل و ايران نتوانند يکديگر را بپذيرند، برای هر دو کشور خطاست و مذاکرات اخير، فرصتی برای پيشرفت در يک مسير سازنده است.»


وی افزود: «جهان اکنون آماده است که ايران را هرچه بيشتر پذيرا باشد و ايران را در مقام شايسته و طبيعی خود برای ايفای نقشی قابل توجه در منطقه و جهان ببيند. اصولا ايران شايسته آن است که در تمامی عرصه ها، بويژه سرمايه گذاری خارجی، عضوی شایسته از جامعه متمدن جهانی باشد.»


رهبری جهان اسلام کم اهميت تر از بقای ايران


افرائيم هلوی اين نظريه را که «ايران می خواهد رهبری جهان اسلام را در دست گيرد و شيعه را بر دنيا حاکم کند و در صدد جهان گشايی است»، کم اهميت تر از بقای ايران دانست.


وی گفت: «بقای ايران و حتی بقای رژيم کنونی ايران در گرو منافعی است که گاهی با ايدئولوژی همخوانی ندارد. حتی به خاطر داريم که آيت الله خمينی به نرمش روی آورد و آتش بس با عراق را پذيرفت و اين امر نشان می دهد که آنها نيز در صورت رويارو شدن با خطر جدی، به واقع گرايی روی می آورند تا ايران و حکومت خود را حفظ کنند.»


رئيس پيشين موساد گفت: «من گاهی از افرادی بسيار نزديک به حاکميت ايران نيز می شنوم که در داخل دستگاه رهبری ايران نيز اين نظريه تقويت می شود که ايران بايد در نظريات خود تغييراتی بدهد. بايد به آنان ياد آور شد که در خاورميانه رسم است که هيچ چيزی آسان بدست نمی آيد. بايد برای آن چيزی را از دست داد و نمی توان بر سر همان نظريات اوليه باقی ماند.»



وی گفت: «اسرائيل در طول سال ها با ايران همکاری های زيادی در عرصه های مختلف شهروندی داشتند و سران ايران نيز اکنون به خوبی می دانند که اسرائيل هنوز می تواند همکار و يار خوبی برای کشور ايران باشد بويژه که اسرائيل هيچ تمايل امپرياليستی ندارد و اصولا تضاد منافعی بين دو کشور وجود ندارد.»


وی در اين گفت و گوی راديويی همچنين ابراز عقيده کرد که حکومت ايران اگر می خواهد که نقش منطقه ای داشته باشد، بايد کارنامه حقوق بشر خود را بهبود بخشد.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG