لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۰

پیمان استقرار سیستم دفاع موشکی در لهستان امضاء می شود


رییس جمهوری لهستان و وزیر امور خارجه آمریکا در کاخ ریاست جمهوری در وروشو.(عکس: epa)
رییس جمهوری لهستان و وزیر امور خارجه آمریکا در کاخ ریاست جمهوری در وروشو.(عکس: epa)

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، که به ورشو سفر کرده است روز چهارشنبه پیمان ایجاد پایگاه دفاع موشکی در لهستان را با مقام های این کشور امضا می کند.


پیمان مربوط به احداث این پایگاه که در ۱۸۰ کیلومتری خاک روسیه قرار دارد، توسط وزیران امور خارجه آمریکا و لهستان امضا خواهد شد.


لخ کاچینسکی، رییس جمهوری لهستان، دراین خصوص گفت که روز امضای این پیمان، روز مهمی در تاریخ لهستان خواهد بود.


وی عصر روز سه شنبه با اعلام این موضوع در یک سخنرانی تلویزیونی اضافه کرد که این پیمان، موقعیت لهستان را در جهان تقویت خواهد کرد.


لهستان در حالی این پیمان را امضا می کند که در سال های اخیر به عضویت اتحادیه اروپا و پیمان ناتو درآمده است.


واشینگتن می گوید که سیستم دفاع موشکی با هدف محافظت اروپا و آمریکا از تهدیدهایی در آینده از سوی کشورهایی مانند ایران ایجاد خواهد شد.

با امضای این پیمان انتظار می رود که همکاری نظامی آمریکا و لهستان افزایش یابد. لهستان به درخواست واشینگتن، نیروی نظامی به عراق و افغانستان اعزام کرده است.


واشینگتن می گوید که سیستم دفاع موشکی با هدف محافظت اروپا و آمریکا از تهدیدهایی در آینده از سوی کشورهایی مانند ایران ایجاد خواهد شد.


این موضوع با مخالفت روسیه مواجه شده که می گوید این سیستم موشکی تهدیدی علیه این کشور است.


در این میان، به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این پیمان برای لهستانی ها در زمانی که اقدامات روسیه در گرجستان زنگ خطر را برای کشورهای شرق اروپا به صدا درآورده است، اهمیت بیشتری می یابد.


بر همین اساس، لهستانی ها پیمان مربوط به سیستم دفاع موشکی را به مثابه حمایت از خود محسوب می کنند. پیمان مزبور در حالی امضا می شود که آمریکا و لهستان بیش از یک سال و نیم در مورد آن مذاکره کردند.


این مذاکرات اخیرا در پی تقاضای لهستان برای تقویت بیشتر امنیت این کشور با تحویل موشک های پاتریوت در ازای موافقت با سیستم دفاع موشکی با مانع مواجه شده بود.


لهستان این سیستم موشکی را برای مقابله با موشک های برد کوتاه کشورهایی مانند روسیه تقاضا کرده بود. واشینگتن هفته گذشته با برآوردن این خواسته موافقت کرد.


آقای کاچینسکی در سخنرانی تلویزیونی خود اعلام کرد که سیستم مورد توافق دو کشور، دفاعی است و تهدیدی علیه هیچ کشور دیگری نخواهد بود.


در همین حال، لهستان از تهدید مسکو علیه خود به دلیل امضای پیش نویس موافقتنامه طرح سپر دفاع موشکی در هفته گذشته ابراز نگرانی کرده است.


یک روز پس از آن توافقنامه، یکی از فرماندهان ارتش روسیه با دادن شدیدترین هشدار در این زمینه به ورشو گفت که لهستان با استقرار این سیستم موشکی به طور قطع، خود را هدف حمله روسیه خواهد یافت.


به گزارش خبرگزاری های روسیه، ژنرال آناتولی نوگوویتسین، معاون رییس ارتش روسیه گفت دکترین نظامی مسکو، اجازه استفاده از سلاح های اتمی را در چنین شرایطی می دهد.


در پی این تهدیدها، لهستان روز سه شنبه از حمایت پیمان ناتو برخوردار شد و دبیر کل آن، یاهوپ دهوپ شیفر، با سخنانی شدید الحن به تهدیدهای مسکو پاسخ داد.


پیشتر، واشینگتن توافقنامه ای را با پراگ امضا کرده است که بخشی از طرح سیستم دفاع موشکی، یک پایگاه رادار، در جمهوری چک احداث شود.


کرملین اعلام کرد که در اواخر سال جاری قراردادی را با بلاروس امضا خواهد کرد که بر اساس آن، یک سیستم رادار مشترک ضد هوایی میان دو کشور ایجاد خواهد شد.

تصویب این قرارداد و توافقنامه به تصویب پارلمان های لهستان و جمهوری چک نیاز دارد.



سیستم رادار مشترک ضد هوایی


در ادامه این تحولات، کرملین اعلام کرد که روسیه در اواخر سال جاری قراردادی را با بلاروس امضا خواهد کرد که بر اساس آن، یک سیستم رادار مشترک ضد هوایی میان دو کشور ایجاد خواهد شد.


بلاروس همانند روسیه با سیستم دفاع موشکی مورد نظر آمریکا مخالف است.


به گزارش خبرگزاری رویترز، مقام های دفاعی روسیه در گذشته در خصوص احتمال احداث سیستم های ضد موشکی در بلاروس برای مقابله با سیستم دفاع موشکی آمریکا سخن گفته بودند.


این خبر پس از دیدار روز سه شنبه دمیتری مدودیف و الکساندر لوکاشنکو، روسای جمهوری روسیه و بلاروس، در بندر سوچی، واقع در کنار دریای سیاه، اعلام شد.


بیانیه کرملین دراین خصوص حاکی است که روسای جمهوری دو کشور در مورد برگزاری اجلاس سران روسیه و بلاروس در مسکو در فصل پاییر سال جاری گفت و گو کرده اند.


بر اساس این بیانیه، آقایان مدودیف و لوکاشنکو در خصوص سیستم مشترک ضد هوایی به توافق رسیده اند و این اجلاس به طور رسمی در مورد آن تصمیم گیری خواهد کرد.


XS
SM
MD
LG