لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۱

هفته آینده؛ دور تازه مذاکرات اسرائیل و فلسطینی ها


دور بعدی مذاکرات سه جانبه فلسطينيان، اسرائيل و آمريکا که هفته آينده در واشینگتن آغاز خواهد شد. (عکس: AFP)
دور بعدی مذاکرات سه جانبه فلسطينيان، اسرائيل و آمريکا که هفته آينده در واشینگتن آغاز خواهد شد. (عکس: AFP)

وزير امور خارجه آمريکا، گفت: هنوز هم فرصت هست که فلسطينيان و اسرائيل بتوانند تا پايان سال ۲۰۰۸ به صلح دست يابند و هفته آینده دور تازه مذاکرات میان طرفین برگزار می شود.


کاندولیزا رایس افزود: «دور قبلی مذاکرات که در نوامبر سال ۲۰۰۷ در آناپوليس، حومه واشینگتن، برگزار شد، زمينه و بنيان محکمی را بنا کرد که بر آن اساس دو طرف می توانند اختلافات خود را حل کنند.»


وی در يک کنفرانس خبری در استراليا به خبرنگاران گفت: دولت آمريکا در فرصتی که از سال جاری باقی مانده است، به تلاش های خود برای کمک به توافق صلح بين دو طرف ادامه خواهد داد.


وزير امور خارجه آمريکا افزود: دور بعدی مذاکرات سه جانبه فلسطينيان، اسرائيل و آمريکا که هفته آينده در واشینگتن آغاز خواهد شد، پشت درهای بسته صورت می گيرد تا بهترين امکان را برای رسيدن به توافق فراهم کند.


  • «مهمترين موضوع اين است که دو طرف با جديت در حال گفت و گو هستند و نبايد فراموش کرد که تا يک سال پيش اصولا روند صلحی وجود نداشت.»
وزیر امور خارجه آمریکا

خانم رايس در دفاع از عملکرد آمريکا در زمينه بحران خاورميانه گفت: اسرائيل و فلسطينيان پس از هفت سال، اولين دور مذاکرات جدی برای صلح را از سال پيش آغاز کردند و حال، با موضوعات مهم و حساسی روبرو هستند.


طرف های اسرائیلی و فلسطینی تا کنون بارها با يکديگر مذاکره کرده اند، اما اين مذاکرات با موفقيت مواجه نشده است.


فلسطينيان و اسرائيلی در کنفرانس پائيز گذشته آناپوليس با از سرگيری مذاکرات صلح پس از هفت سال موافقت کردند.


ولی از آن زمان تاکنون دو بار اعلام شد که اسراييل قصد دارد تا شهرک های يهودی نشين را در کرانه باختری و اورشليم شرقی (بيت المقدس شرقی)، گسترش دهد.


اعلام اين خبر خشم فلسطينی ها را به دنبال داشت و آمريکا را که سعی دارد تلاش های صلح ميان طرفين را به نتيجه برساند، وادار کرد تا به انتقاد از دولت اسرائيل بپردازد.


جامعه جهانی ادعاهای اسرائيل بر بخش شرقی اورشليم، بيت المقدس، را به رسميت نمی شناسد و تمام شهرک های ساخته شده در نواحی اشغال شده را غير قانونی می داند.


جدیت در گفت و گو ها


وزیر امور خارجه آمریکا می گوید: مهمترين موضوع اين است که دو طرف با جديت در حال گفت و گو هستند و نبايد فراموش کرد که تا يک سال پيش اصولا روند صلحی وجود نداشت.


خانم رايس گفت: از زمان رياست جمهوری جرج بوش، ايده همزيستی دو کشور اسرائيل و فلسطين و مذاکره بر سر تشکيل کشور مستقل فلسطين به يک موضوع جا افتاده بدل شده است که همه ما از آن صحبت می کنيم.


او خاطر نشان کرد که در سال ۲۰۰۱ نه دولت حزب ليکود در اسراييل و نه جامعه بين المللی چنين موضعی نداشتند.


دولت آمريکا مذاکره بين دو طرف در مسير ايجاد کشور مستقل فلسطين را از زمان جلسه گفت وگوهای سه جانبه نوامبر سال گذشته احيا کرد و اميدوار است تا پيش از پايان دوره رياست جمهوری آقای بوش اين گفت وگو ها به نتيجه برسد.


در همين حال، محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، روز سيزدهم ژوييه از اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل، خواست که به روند مذاکرات صلح سرعت بيشتری بدهد.


وزير امور خارجه آمريکا که قرار است ميزبان دور بعدی مذاکرات دو طرف باشد که از ۳۰ ژوييه در واشینگتن آغاز خواهد شد، گفت: تلاش ها درمسير توافق صلح با جديت ادامه دارد و ما به فشار خود در اين زمينه ادامه خواهيم داد.


خانم رايس در عين حال گفت: تمام اين گام ها بايد به شکلی برداشته شوند که نتايج کار عملی باشد و يکی از الزامات برای عملی بودن توافقات اين است که جزييات روند صلح فعلا علنی نشود.


XS
SM
MD
LG