لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۸

سفر وزیر خارجه روسیه به ابخازیا و اوستیای جنوبی


سرگی لاوروف(سمت چپ) گفت: تنها از طريق به رسميت شناختن ابخازيا و اوستيای جنوبی امکان داشت امنيت مردم اين مناطق را تامين کرد. (عکس: AFP)
سرگی لاوروف(سمت چپ) گفت: تنها از طريق به رسميت شناختن ابخازيا و اوستيای جنوبی امکان داشت امنيت مردم اين مناطق را تامين کرد. (عکس: AFP)

سرگی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، روز دوشنبه در ابخازيا اعلام کرد: « مسکو قصد سرنگونی رژيم ميخاييل ساکاشويلی را ندارد.»


وی که به عنوان بلند پايه ترين مقام روسی در ۱۵ سال گذشته به ابخازيا سفر می کند، روز يکشنبه وارد سوخومی، مرکز اين منطقه جدایی طلب شد و در فرودگاه مورد استقبال سرگی باگاپش، رهبر اين منطقه، قرار گرفت.


آقای لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با سرگی باگاپش، با اشاره به درگيری های ماه گذشته گفت:« آن رويداد ثابت کرد که ساکاشويلی نمی تواند شريک قابل اعتمادی برای روسيه باشد.»


اشاره وزير امور خارجه روسيه به درگيری های نيروهای نظامی اين کشور و گرجستان بود.


نيروهای گرجی روز هفتم اوت برای اعاده حکومت مرکزی بر اوستيای جنوبی، به اين منطقه استقلال طلب حمله کردند، اما نيروهای روسيه تحت عنوان حفظ جان اتباع خود و نيروهای صلح بان روسی در آن منطقه به نيروهای گرجی حمله کردند.


در پی درگيری هايی که به تصرف بخش هايی از خاک گرجستان انجاميد، آتش بس ميان دو کشور برقرار شد. با پایان این درگیری ها، روسيه استقلال ابخازيا و اوستيای جنوبی را به رسميت شناخت. اين اقدام مسکو با اعتراض اروپا و آمريکا مواجه شد و تنها نيکاراگوئه، استقلال اين دو منطقه را به رسميت شناخت.



روسيه اعلام کرده است که قصد دارد در چارچوب یک معاهده، حدود هفت هزار و ۴۰۰ سرباز را در ابخازيا و اوستيای جنوبی مستقر کند.

وزیر امور خارجه روسیه در اين زمینه گفت: «تنها از طريق به رسميت شناختن ابخازيا و اوستيای جنوبی امکان داشت امنيت مردم اين مناطق را تامين کرد.»


او تاکيد کرد: «مسکو ديگر هرگز اجازه نخواهد داد تا در اين منطقه خونريزی صورت گيرد. ما و مردم اين منطقه به همراه يکديگر، فروپاشی اتحاد شوروی را پشت سر گذاشتيم و با هم نيز به احياء و توسعه روابط دوستانه خواهيم پرداخت.»


قرار است سرگی لاوروف روز دوشنبه به اوستيای جنوبی برود تا با رهبران اين منطقه استقلال طلب و نيز اعضای هيئت ناظر بر آتش بس سازمان امنيت و همکاری اروپا مذاکره کند.


ديدار او از ابخازيا و اوستيای جنوبی در حالی صورت می گيرد که وزيران امور خارجه کشور های عضو اتحاديه اروپا، روز دوشنبه در بروکسل درباره اعزام ۲۰۰ ناظر به گرجستان تصميم خواهند گرفت.


روسيه موافقت کرده است که پس از حضور ناظران اروپايی به طور کامل از خاک گرجستان عقب نشينی کنند.


« نمايش کمدی»


وزير امور خارجه روسيه روز يکشنبه اظهارات دبير کل ناتو درباره آمادگی برای پذيرش عضويت گرجستان و اوکراين در ناتو را «نابجا» خواند.


آقای لاورف در بدو ورود، اظهارات اخير ياپ دو هوپ شفر، دبير کل ناتو، که قرار است روز دوشنبه به تفليس، پايتخت گرجستان، سفر کند را «نابجا و غير مسئولانه» خواند.


دبير کل ناتو گفته بود که اعضای اين پيمان به نظر مساعد خود برای پيوستن اوکراين و گرجستان به ناتو، پابرجا هستند.


وزير امور خارجه روسيه همچنين هدف از سفر خود را امضای يک توافقنامه همکاری خواند و گفت: «اين توافقنامه، به ما اجازه خواهد داد که حضور نظامی خود را در ابخازيا روشن کنيم.»


روسيه اعلام کرده است که قصد دارد در چارچوب اين معاهده، حدود هفت هزار و ۴۰۰ سرباز را در ابخازيا و اوستيای جنوبی مستقر کند.


پيش از وقوع درگيری های ماه گذشته ميان روسيه و گرجستان، تعداد نيروهای روسی در اين دو منطقه استقلال طلب که تحت عنوان نيروهای صلح بان عمل می کردند، حدود سه هزار و ۵۰۰ نفر بود.


در همين حال، گيگا بکريا، معاون وزير امور خارجه گرجستان، در واکنش به سفر سرگی لاوروف به ابخازيا، گفت: «هدف روسيه در به رسميت شناختن استقلال ابخازيا و اوستيتی جنوبی، انضمام اين مناطق به خاک خود بوده است.»


او گفت: «هر اقدام ديگر روسيه، از جمله ديدار لاوروف از سوخومی و اوستيای جنوبی، چيزی جز يک نمايش کمدی نيست.»


XS
SM
MD
LG