لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۸

تلاش های جهانی برای پايان درگيری روسيه و گرجستان


درگیری بین نیروهای گرجستان وروسیه در منطقه اوستيای جنوبی شدت گرفته است. (عکس: AFP)
درگیری بین نیروهای گرجستان وروسیه در منطقه اوستيای جنوبی شدت گرفته است. (عکس: AFP)

همزمان با تلاش های جامعه جهانی برای پايان دادن به درگيری ها در اوستيای جنوبی، برخی گزارش ها حاکی از بمباران چند مرکز نظامی در شهر «گوری» گرجستان است.


بر اساس گزارش ها، وزارت امور خارجه آمريکا روز جمعه اعلام کرد که نماينده ای را برای کمک به برقراری آتش بس درمنطقه جدايی طلب اوستيای جنوبی به اين منطقه اعزام خواهد کرد.


این گزارش ها حاکیست که کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، با شماری از مقام های وزارت امور خارجه اين کشور به دنبال يافتن راهی برای پايان دادن به درگيری های اوستيای جنوبی است.


اين درگيری ها از نيمه شب پنجشنبه آغاز شد و در جريان آن، نيروهای گرجستان وارد اوستيای جنوبی شدند و کنترل مرکز آن، شهر تسخينوالی، را به دست گرفتند.


اين اقدام گرجستان با واکنش شديد روسيه مواجه شد و نيروهای روسی، از جمله واحدهای تانک، در حمايت از جدايی طلبان اوستيايی و تحت عنوان تامين امنيت نيروهای صلح بان و نيز اتباع روسيه عازم اين منطقه شدند.


نيروهای صلح بان روسيه از سال ۱۹۹۲ ميلادی، پس از اعلام استقلال اوستيای جنوبی و درگيری جدايی طلبان آن با گرجستان، در آن منطقه مستقر شده اند.


در پی اين رويداد، ميخاييل ساکاشويلی، رييس جمهوری گرجستان، اعلام کرد که روسيه بخش هايی از خاک اين کشور را اشغال کرده است.


وی گفت:«آنچه که روسیه در دو روز گذشته علیه گرجستان انجام داده، یک تجاوزگری آشکار است. اگر روسیه امروز توسط جامعه جهانی متوقف نشود، فردا تانک های روسیه احتمالا به تمام پایتخت های کشورهای اروپایی خواهند رسید. من فکر می کنم که همه متوجه این موضوع شده اند.»


در همين حال، آماندا هارپر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، در مصاحبه ای اعلام کرد که واشينگتن از تماميت ارضی گرجستان حمايت می کند و خواستار برقراری آتش بس فوری ميان طرفين است.



قرار است يک هيئت ميانجی از آمريکا، اتحاديه اروپا و سازمان امنيت و همکاری در اروپا با هدف پايان دادن به درگيری ميان روسيه و گرجستان به تفليس اعزام شود.

وی افزود که آمريکا در مورد تلاش های ميانجيگرانه به منظور پايان دادن به مخاصمات کار می کند.


دراين ميان، اعلام شد که شورای امنيت سازمان ملل متحد نشست اضطراری ديگری را برای بررسی اين درگيری ها برگزار کند.


نشست قبلی اين شورا در اين خصوص با شکست مواجه شده بود. روسيه خواستار برگزاری اين نشست شده بود.


ويتالی چورکين، نماينده روسيه در شورای امنيت، در اين نشست، آنچه را که رفتار تهاجمی گرجستان در قبال اوستيا ناميد، مورد انتقاد قرار داد.


گرجستان نيز از شورای امنيت خواست تا خواستار برقراری آتش بس فوری در منطقه درگيری شود.


در همين زمينه، قرار است يک هيئت ميانجی از آمريکا، اتحاديه اروپا و سازمان امنيت و همکاری در اروپا با هدف پايان دادن به درگيری ميان روسيه و گرجستان به تفليس اعزام شود.


اين موضوع توسط فرانسه که رياست دوره ای اتحاديه اروپا را بر عهده دارد، اعلام شد.


از سويی، کميته بين المللی المپيک روز شنبه گفت که از وقوع درگيری ميان روسيه و گرجستان در اوستيای جنوبی، در شرايطی که ورزشکاران آنها در بازی های المپيک پکن شرکت دارند، غمگين شده است.


گيسله ديويس، سخنگوی کميته بين المللی المپيک، گفت:«اين درگيری، چيزی نيست که جهان خواستار آن باشد.»


هشدار روسیه به گرجستان


خبرگزاری رويترز روز شنبه گزارش داد که دو هواپيمای روسيه پنج بمب را در اطراف شهر گوری گرجستان، که به اوستيای جنوبی نزديک است، پرتاب کردند. شهر «گوری» در ۵۰ کيلومتری اوستيای جنوبی قرار دارد.


بر اساس اين گزارش، مراکز نظامی هدف اين بمباران قرار داشتند، اما خبرنگار رويترز شاهد آن بوده است که يک بمب در شهر گوری فرو افتاد و منفجر شد.


تا ظهر امروز به وقت محلی، گزارشی در خصوص تلفات و خسارات وارد شده اعلام نشد.


همزمان، الکساندر لومايا، رييس شورای امنيت گرجستان، اعلام کرد که اين کشور در حال جنگ شديد با نيروهای روسی در اوستيای جنوبی است.



«در درگيری هايی که در اوستيای جنوبی به وقوع پيوسته است، حدود ۱۵۰۰ غيرنظامی کشته شده اند.»
سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه

در همين حال، سرگی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، روز شنبه اعلام کرد که در درگيری هايی که در اوستيای جنوبی به وقوع پيوسته است، حدود ۱۵۰۰ غيرنظامی کشته شده اند و اين در حاليست که شمار کشته شدگان در حال افزايش است.


وی به گرجستان هشدار داد که از اقدامات تلافی جويانه مسکو در امان نخواهد بود.


وزير امور خارجه روسيه در عين حال، در پاسخ به ادعاهای تفليس به بمباران نيروهای گرجستان توسط ارتش روسيه گفت که واحدهای گرجی ابتدا اقدام به بمباران صلح بانان روسی و غيرنظاميان کردند.


در اين ميان، دميتری مدوديف، رييس جمهوری روسيه، روز شنبه اعلام کرد که واحدهای نظامی اين کشور از جان غيرنظاميان در اوستيای جنوبی که اکثر آنها دارای گذرنامه روسی هستند، محافظت خواهند کرد.


از سويی ديگر، ادوارد کوکويتی، رييس جمهوری منطقه جدايی طلب اوستيای جنوبی، روز شنبه گفت که صدها تن از غيرنظاميان در جريان حمله نيروهای گرجستان کشته شده اند.


قتل غيرنظاميان در اوستيای جنوبی تاکنون از سوی منابع مستقل تاييد نشده است.


در اين حال، يک مقام ارتش روسيه گفت که تاکنون ۱۲ سرباز روسی کشته و ۱۵۰ تن ديگر زخمی شده اند.


به گفته وی، اين نيروها جزو صلح بانان مستقر در اوستای جنوبی بوده اند.


آخرين گزارش ها از درگيری ها حاکی از آن است که گرجستان می گويد نيروهايش همچنان کنترل تسخينوالی، مرکز اوستيای جنوبی، و ارتفاعات مشرف به آن را در دست دارند.


اختلافات ميان جدايی طلبان اوستیای جنوبی و گرجستان که از سال ۱۹۹۱ آغاز شده است، طی ماه های گذشته، با اعلام حمايت رسمی روسيه از جدايی طلبان اوستیای جنوبی و سرنگونی يک هواپيمای گرجستان شدت يافت.


جدايی طلبان اوستیای جنوبی در سال ۲۰۰۶، با برگزاری يک همه پرسی، استقلال این منطقه را از از گرجستان اعلام کردند، اما هيچ يک از کشورهای جهان اعلام موجوديت اين کشور جديد را به رسميت نشناخته اند.


در این حال، مسکو با اشاره به نمونه کوسوو و برگزاری همه پرسی استقلال در آن منطقه صربستان خواستار آن است که جامعه جهانی رفتاری مشابه در قبال اوستیای جنوبی و همچنین آبخازیا که خواستار جدایی از گرجستان است، در پیش گیرد.


XS
SM
MD
LG