لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۴

روسيه: از بندر پوتی خارج نمی شويم


ژنرال نوگوويتسين، تفليس را برای انجام آنچه که آمادگی برای انجام اقدامات مسلحانه و دسيسه های جديد در منطقه مناقشه گرجستان و اوستيای جنوبی ناميد، مورد انتقاد قرار داد. (عکس: ITAR - TASS)
ژنرال نوگوويتسين، تفليس را برای انجام آنچه که آمادگی برای انجام اقدامات مسلحانه و دسيسه های جديد در منطقه مناقشه گرجستان و اوستيای جنوبی ناميد، مورد انتقاد قرار داد. (عکس: ITAR - TASS)

معاون رييس ستاد ارتش روسيه روز شنبه اعلام کرد که نيروهای اين کشور به تصرف بندر پوتی گرجستان، واقع در کناره دريای سياه، ادامه خواهند داد.


اين درحالی است که اين بندر در خارج از منطقه امنيتی ای قرار دارد که مسکو مدعی است برای محافظت از اوستيای جنوبی بايد در خاک گرجستان ايجاد کند.


سخنان ژنرال آناتولی نوگوويتسين، يک روز پس از آن ابراز شد که مسکو اعلام کرد که نيروهای خود را بر اساس توافقنامه آتش بس از گرجستان خارج کرده است.


در همين حال، در پی خروج نيروهای روسيه از شهر گوری، ساکنان آن در حال بازگشت به خانه و کاشانه خود هستند.


با اين همه، به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، نيروهای روسيه همچنان در نزديکی شهر گوری هستند.


از سوی ديگر، ژنرال نوگوويتسين، تفليس را برای انجام آنچه که آمادگی برای انجام اقدامات مسلحانه و دسيسه های جديد در منطقه اوستيای جنوبی ناميد، مورد انتقاد قرار داد.


وی در عين حال، از حضور نظامی کشتی های پيمان ناتو در دريای سياه انتقاد کرد و آن را در جهت ثبات سازی منطقه ندانست.


کشتی های ناتو به منظور کمک رسانی به غيرنظاميان گرجی وارد دريای سياه شده اند.


درمقابل، يک سخنگوی دولت آلمان روز شنبه از روسيه خواست که فورا نيروهای خود را از گرجستان بيرون ببرد و آنها را به مواضعی که پيش از آغاز درگيری در روز هفتم اوت بود، بازگرداند.


پيشتر، ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا، روز جمعه از مسکو خواسته بود «بی درنگ و به طور کامل» به توافق های پذيرفته شده در آتش بس شش ماده ای پيشنهادی فرانسه عمل کند.


وزير امور خارجه بريتانيا عقب نشينی نيروهای روسی از گرجستان را گام مثبتی خواند، اما گفته بود: روسيه هنوز از مواضع توافق شده عقب نشينی نکرده و اين مسئله موجب نگرانی شديد است.


مسکو و تفليس از روز هفتم اوت بر سر منطقه اوستيای جنوبی، که خواستار جدايی از گرجستان و استقلال از اين کشور است، درگير شدند.


اوستيای جنوبی همراه با ابخازيا پس از تجزيه اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱ ميلادی اعلام استقلال کرد.
اين موضوع از همان هنگام با مخالفت تفليس مواجه شد تا اينکه سرانجام، نيروهای گرجی روز هفتم اوت وارد شهر تسخينوالی، مرکز اوستيای جنوبی، شدند، تا حاکميت دولت مرکزی بر اين منطقه را اعمال کنند.


اين اقدام با واکنش نيروهای روسی مواجه شد که تحت عنوان تامين امنيت اتباع روسيه و نيروهای صلح بان اين کشور به جنگ با نيروهای گرجی پرداختند.


در نهايت دو طرف پيشنهاد شش ماده ای فرانسه برای آتش بس را پذيرفتند.


XS
SM
MD
LG