لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۰

روسیه از آغاز خروج نیروهایش از گرجستان خبر داد


رييس جمهوری جدايی طلبان اوستيای جنوبی از روسيه خواست پايگاهی نظامی در این منطقه ايجاد کند.(عکس:AFP)
رييس جمهوری جدايی طلبان اوستيای جنوبی از روسيه خواست پايگاهی نظامی در این منطقه ايجاد کند.(عکس:AFP)

بدنبال فشارهای بین المللی، يک مقام ارتش روسيه روز دوشنبه اعلام کرد که عمليات خروج نيروهای اين کشور از گرجستان آغاز شده است.


ژنرال آناتولی نوگوويتسين، معاون رييس ستاد ارتش روسيه، در سخنانی که به طور زنده از تلويزيون پخش شد، گفت:«بر اساس برنامه و توافقنامه آتش بس، خروج نيروهای روسيه آغاز شد.»


به گفته وی، بخش نخست خروج اين نيروها در منطقه اوستيای جنوبی انجام گرفته است.


دميتری مدوديف، رييس جمهوری روسيه، روز يکشنبه، اعلام کرد که نيروهای اين کشور از روز دوشنبه، عمليات خروج از گرجستان را آغاز خواهند کرد.


اين موضوع پس از امضای توافقنامه آتش بس ميان دو کشور، و همچنين تشديد فشار بر مسکو برای خروج نيروهای روسی از گرجستان اعلام شد.


توافقنامه آتش بس توسط نيکلا سرکوزی، به دو طرف پيشنهاد شد که شامل شش ماده است.


توقف فوری جنگ، احترام به حاکميت گرجستان در منطقه مورد مناقشه و برقراری مجدد وضعيت پيشين حاکم بر منطقه از جمله مواد اين توافقنامه هستند.


بر اساس اين توافقنامه، نيروهای صلحبان روسی، و نه نيروهای اعزامی اين کشور پس از شروع درگيری ها، اجازه خواهند داشت که در مناطق اوستيای جنوبی و ابخازيا حضور داشته باشند.


ميخاييل ساکاشويلی، رييس جمهوری گرجستان، روز دوشنبه در جريان مصاحبه ای تلويزيونی، روسيه را به آغاز مذاکرات برای جلوگيری از قطعی کامل روابط فرا خواند.

در همين حال، دميتری مدويديف روز دوشنبه اعلام کرد که روسيه خواستار حاد شدن اوضاع بين المللی نيست، اما می خواهد که به اين کشور احترام گذاشته شود.


وی در جمع نظاميان بازنشسته روسيه گفت: اين کشور به اقدامات تجاوز گرانه عليه اتباع خود پاسخی قاطع خواهد داد و برای اين کار همه امکانات را در اختيار دارد.


ریيس جمهوری روسيه افزود: اگر کسی فکر می کند که می تواند بدون مجازات شدن، اتباع و نظاميان ما را به قتل برساند، بايد بگويم که ما هيچگاه اجازه چنين چيزی را نخواهيم داد.


ميخاييل ساکاشويلی، رييس جمهوری گرجستان، روز دوشنبه در جريان مصاحبه ای تلويزيونی، روسيه را به آغاز مذاکرات برای جلوگيری از قطعی کامل روابط فرا خواند.


وی گفت: ما خواستار خروج فوری نيروهای روسی از مناطق اشغالی هستيم. بعد از آن بايد انديشيد که چگونه بتوانيم از قطعی کامل روابط ميان دو کشور جلوگيری کنيم.


ساکاشويلی در اين مصاحبه اعلام کرد که گرجستان هيچگاه خود را مغلوب نخواهد دانست و اجازه جدايی حتی بخشی کوچک را از خود نخواهد داد.


اوستيای جنوبی و ابخازيا پس از تجزيه اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱ ميلادی از گرجستان اعلام استقلال کردند. اين اقدام با مخالفت تفليس مواجه شده است.


مسکو و تفليس در روزهای اخير بر سر اوستيای جنوبی که خواستار جدايی از گرجستان و استقلال از اين کشور است، وارد جنگ شدند. اين منطقه همراه با ابخازيا پس از تجزيه اتحاد شوروی اعلام استقلال کرد.


اين موضوع با مخالفت تفليس مواجه شد و سرانجام، نيروهای گرجی روز هفتم اوت وارد شهر تسخينوالی، مرکز اوستيای جنوبی، شدند، تا حاکميت دولت مرکزی بر اين منطقه را اعمال کنند.


اين اقدام با واکنش نيروهای روسی مواجه شد که تحت عنوان تامين امنيت اتباع روسيه و نيروهای صلح بان اين کشور به جنگ با نيروهای گرجی پرداختند.


در اين ميان، ادوارد کوکويتی، رييس جمهوری جدايی طلبان اوستيای جنوبی در مصاحبه ای اعلام کرد که اوستيای جنوبی مخالف حضور ناظران بين المللی در خاک خود است و از روسيه درخواست می کند که پايگاهی نظامی در این منطقه ايجاد کند.


XS
SM
MD
LG