لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۷

استقبال جهانی از دستگيری رادوان کاراجيچ


عکس تازه ای از رادوان کاراجیچ منتشر شد.(عکس: AFP)
عکس تازه ای از رادوان کاراجیچ منتشر شد.(عکس: AFP)

رهبران کشورهای مختلف جهان روز سه شنبه از دستگيری رادوان کاراجيچ، رهبر سابق صرب های بوسنی، به دلیل ارتکاب جرايم جنگی استقبال کردند.


رادوان کاراجيچ، طراح قتل عام های دهه ۱۹۹۰ در بوسنی و هرزه گوين پس از ۱۳ سال ناپديد شدن، غروب دوشنبه در صربستان دستگير شد.


خبر بازداشت اين متهم به جنايت جنگی را رييس جمهوری صربستان و دادگاه سازمان ملل برای رهبران يوگسلاوی سابق اعلام کردند.


در بروکسل، خاوير سولانا، مسئول امور سیاست خارجی اتحاديه اروپا، ابراز اميدواری کرد که دستگيری رادوان کاراجيچ، راه گشای مذاکرات صربستان و اتحاديه اروپا شود.


ادامه اين مذاکرات مشروط به همکاری بلگراد با دادگاه جنايتکاران جنگی سازمان ملل برای يوگسلاوی سابق شده بود.


آقای سولانا گفت:«ما بايد با دادستان دادگاه جنايتکاران جنگی صحبت کنيم، اما من تقريبا اطمينان دارم که او خواهد گفت همکاری کامل در اين زمينه صورت گرفته است.»


کشورهای اروپايی، ايالات متحده آمريکا و سازمان ملل متحد خوشنودی خود را از بازداشت رادوان کاراجيچ ابراز داشته اند. اما روسيه خواستار آن شده است که وی در دادگاه عادلانه ای محاکمه شود.


کارل بيلدت، وزير امور خارجه سوئد، که به عنوان ميانجی در بالکان فعاليت کرده بود، دستگيری رادوان کاراجيچ را مورد ستايش قرار داد و گفت:«اين اقدام دير، دير، دير اما خوب، خوب، خوب انجام گرفت»


فرانسه که رياست دوره ای اتحاديه اروپا را بر عهده دارد، اين رويداد را يک گام مهم در راه عضويت صربستان برای نزديکی بيشتر به اتحاديه اروپا قلمداد کرد.»


کاخ سفيد با تبريک به دولت صربستان برای دستگيری رادوان کاراجيچ، اين اقدام را احترام گذاشتن به ياد قربانيان جنگ داخلی بوسنی هرزه گوين، از جمله هفت هزار بوسنيايی کشته شده در سربرنيتسا، دانست.

برنارد کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه، در بروکسل به خبرنگاران گفت:«سرانجام پس از ۱۳ سال، صبر ما به سر رسيد و يک صفحه ديگر ورق زده شد.»


آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، هم بازداشت رادوان کاراجيچ را واقعه ای تاريخی توصيف کرد و گفت: «قربانيان بايد بدانند که نقض گسترده حقوق بشر بدون مجازات نخواهد ماند.»


کاخ سفيد نيز با تبريک به دولت صربستان برای دستگيری رادوان کاراجيچ، اين اقدام را احترام گذاشتن به ياد قربانيان جنگ داخلی بوسنی هرزه گوين، از جمله هفت هزار بوسنيايی کشته شده در سربرنيتسا، دانست.


بان کی مون، دبير کل سازمان ملل متحد، هم اين اقدام را لحظه ای مهم در تاريخ قربانيان اين جنگ توصيف کرد.


«رسیدگی عادلانه به پرونده کاراجیچ»


از سوی ديگر، دميتری راگوزين، نماينده روسيه در پيمان ناتو، به خبرگزاری اينترفکس گفت:«اگر پرونده کاراجيچ در لاهه مورد بررسی قرار گيرد، آن زمان پرونده کسانی که تصميم به بمباران مردم بيگناه در بالکان گرفتند نيز بايد مورد بررسی قرار گيرد. اين مردم بيگناه در هنگام دموکراسی سازی بالکان توسط غرب کشته شدند.»


دادگاه جنايتکاران جنگی سازمان ملل متحد در بيانيه ای نيز اظهار داشت: «روز دستگيری کاراجيچ، روز بسيار مهمی برای قربانيان جنگ بوسنی است؛ قربانيانی که از يک دهه گذشته منتظر دستگيری وی بوده اند.»


در بيانيه اين دادگاه همچنين آمده است: «دستگيری اين رهبر صرب های بوسنی نشان داد که هيچ کس از قانون مستثنی نيست و همه در برابر آن يکسان هستند.»


سرژ برامرتز، رييس دادگاه جنايتکاران جنگی، در اين زمينه گفت: «اين يک روز بسيار مهم برای قربانيانی است که بيش از يک دهه در انتظار دستگيری وی به سر می بردند.»


وی افزود: «روشن است که هيچ کسی نمی تواند فراتر از قانون باشد و دير يا زود همه فراريان بايد در پای ميز محاکمه حاضر شوند.»


در همين حال، در سارايوو، انجمن مادران سربرنيتسا اعلام کرد که عدالت سرانجام اجرا شد.


کاراجيچ در گذشته اتهامات وارد شده بر خود را رد کرده بود.


رادوان کاراجيچ در پايان جنگ بوسنی و پس از توافقنامه صلح ديتون در سال ۱۹۹۶ ناپديد شده بود و ۱۳ سال بود که تحت تعقيب سازمان های اطلاعاتی بين المللی قرار داشت .


گفته می شود که وی در اين مدت در مناطق صرب نشين بوسنی و صربستان به صورت زير زمينی زندگی می کرده است.



او علاوه بر کشتار هفت هزار مسلمان در سربرنيتسا، به گلوله باران سارايوو در جريان جنگ داخلی و استفاده از ۲۸۴ نيروی حافظ صلح سازمان ملل متحد به عنوان سپر انسانی در سال ۱۹۹۵ متهم شده است.


XS
SM
MD
LG