لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۰

انفجار بمب در سوریه ۱۷ کشته بر جای گذاشت


خودروی منفجر شده، حامل حدود ۲۰۰ کيلوگرم مواد منفجره بوده است.(عکس: AFP)
خودروی منفجر شده، حامل حدود ۲۰۰ کيلوگرم مواد منفجره بوده است.(عکس: AFP)

خبرگزاری ها گزارش دادند که انفجار يک خودروی بمب گذاری شده در دمشق، پايتخت سوريه، حداقل ۱۷ کشته و ۱۴ زخمی بر جای گذاشت.


به گزارش خبرگزاری « رويترز» به نقل از تلويزيون دولتی سوريه، اين انفجار ساعت هشت و چهل و پنج دقيقه صبح به وقت محلی در نزديکی يک تاسيسات امنيتی، واقع در جاده منتهی به فرودگاه دمشق روی داده است.


زيارتگاه زينب، فرزند امام اول شيعيان، که دارای محبوبيت بسياری در ميان زائران شيعه از ايران و لبنان است، در اين جاده قرار دارد.


تلويزوين دولتی سوريه گزارش داد: تخمين زده می شود که خودروی مذکور حامل حدود ۲۰۰ کيلوگرم مواد منفجره بوده است.


بر اساس گزارش ها، احتمال افزايش شمار کشته شدگان که غير نظامی بوده اند، وجود دارد.


همچنين شاهدان عينی گفته اند که شيشه ساختمان هايی که در فاصله ۱۰۰ متری محل انفجار قرار داشته اند، شکسته شده است.


منابع امنيتی سوری گفته اند که واحد مبارزه با تروريسم تحقيقات خود را برای شناسايی مهاجمان آغاز کرده است.


در همین حال، بسام عبدالمجید، وزیر کشور سوریه، با نامیدن این بمب گذاری به عنوان یک اقدام تروریستی گفت که هنوز نمی توانیم حزب یا گروه خاصی را مسئول بدانیم، اما تحقیقات در این مورد ادامه دارد.


حسن عبدالعظیم، سخنگوی حزب اصلاح طلب « اعلامیه دمشق» نیز در گفت و گو با شبکه تلویزیونی الجزیره» با محکوم کردن این بمب گذاری و نامیدن آن به عنوان اقدامی تروریستی، گفت که این حزب و سایر گروه های دموکراتیک مخالف، همواره خشونت را رد کرده اند و خواستار تغییرات دموکراتیک مسالمت جویانه در سوریه هستند.


انفجار بمب در ساعت هشت و چهل و پنج دقيقه صبح به وقت محلی در نزديکی يک تاسيسات امنيتی، واقع در جاده منتهی به فرودگاه دمشق روی داد.

وی از حکومت سوریه خواست با گشودن فضای جامعه این کشور در جهت رفع تنش و تحکیم وحدت ملی در سوریه گام بردارد.


در موارد مشابه قبلی، مقام های سوریه، گروه های سنی مخالف دولت را مسئول می دانستند.


در این میان، نيروهای امنيتی منطقه انفجار را محاصره کرده اند.


به گزارش شبکه تلويزيونی « الجزيره»، تا ظهر روز شنبه، هيچ گروهی مسئوليت اين انفجار را بر عهده نگرفته است.


اين شبکه تلويزيونی اشاره کرد که در روزهای گذشته سوريه نيرهای امنيتی خود را در مرز اين کشور و لبنان مستقر کرد.


به گفته مقام های سوری، اين اقدام بنا به دلايل امنيتی انجام گرفت.


پيشتر، يک مشاور امنيتی رييس جمهوری سوريه نيز روز ششم ماه اوت در بندر طرطوس اين کشور کشته شده بود.


ژنرال محمد سليمان روابط بسيار نزديکی با حزب الله لبنان و عماد مغنيه، داشت و به عنوان رابط سوريه با حزب الله عمل می کرد.


دومين انفجار در دمشق در سال جاری ميلادی


انفجار روز شنبه در دمشق، دومين مورد در سال جاری ميلادی، پس از انفجار بمبی بود که عماد مغنيه، معروف به حاج رضوان، فرمانده نظامی گروه حزب الله لبنان، را در پايتخت سوريه به قتل رساند.


اين انفجار در ماه فوريه سال جاری ميلادی روی داد.


عماد مغنيه که اسرائيلی ها و آمريکايی ها او را « ابرتروريست» می ناميدند و به « مرد سايه» مشهور شده بود، در حالی به قتل رسيد که از بيش از ۲۰ سال پيش از سوی سازمان های اطلاعاتی و جاسوسی دهها کشور جهان مورد تعقيب بود.


اسرائيل و آمريکا بيش از هر کشور ديگری او را تعقيب می کردند، اما او در همه اين سال ها زندگی مخفی خود را ادامه داده و از دست آنها جان سالم بدر برده بود.


در حالی که جمهوری اسلامی ايران و حزب الله لبنان، اسرائيل را مسئول قتل عماد مغنيه دانستند، اما مقام های اين کشور با ابراز خرسندی از قتل وی، دخالت اسرائيل در اين موضوع را رد کردند.


آمريکا برای سر عماد مغنیه جايزه کلان نقدی تعيين کرده و او را به اتهام قتل بيش از ۲۰۰ نفر از نیروهای آمريکايی که در ماجرای انفجار سهمگين مقر نظامی آمريکا در اوايل دهه ۸۰ ميلادی، در قلب بيروت رخ داد، تحت تعقيب قرار داده بود.


يکی ديگر از اتهامات اين عضو ارشد حزب الله لبنان، دست داشتن در انفجار «آميا»، مرکز يهوديان آرژانتين در بوئنس آيرس، پايتخت اين کشور، بود.


نهادهای اطلاعاتی اسرائيل و نيز مقاماتی از کشور آرژانتين، عماد مغنيه را عامل طراحی دو عمليات بمب گذاری در دهه ۹۰ میلادی در بوئنوس آيرس معرفی کرده بودند که در يکی از آنها، سفارت اسرائيل در آرژانتين در سال ۱۹۹۲ ويران شد و بيش از۲۰ کشته و دهها زخمی برجای نهاد.


در انفجار ديگری که در سال ۱۹۹۴ رخ داد، کانون همياری يهوديان آرژانتين هدف يک بمب گذاری پر قدرت قرار گرفت که ساختمان هفت طبقه اين مرکز را با خاک يکسان کرد و موجب کشته شدن ۸۴ نفر و زخمی شدن بيش از ۲۰۰ نفر ديگر شد.


اسرائيل اعلام کرده بود که عماد مغنيه در اوايل دهه کنونی، عامل طرح حمله به سربازان اسرائيلی در منطقه ای بوده است که اسرائيلی ها آنرا «تپه دوو» و اعراب آنرا «جبل روس» می نامند.


در آن حمله، سه سرباز اسرائيلی کشته شدند و جسد آنها از سوی حزب الله به لبنان انتقال يافت، که بعد از سال ها، اين سه جسد در يک معامله بزرگ ميان حزب الله و اسرائيل در برابر آزادی صدها زندانی عرب مبادله شدند.


دولت اسرائيل همچنين اعلام کرده بود که حمله نظامی گسترده چريک های حزب الله به شمال اسرائيل در تابستان سال ۲۰۰۶ که به کشته شدن هشت سرباز اسرائيلی و ربوده شدن دو سرباز ديگر اين کشور انجاميد، و به عاملی برای آغاز جنگ ۳۳ روزه مبدل شد، توسط عماد مغنيه طراحی شده بود.


XS
SM
MD
LG