لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

ترکیه: مرز هوایی با کردستان عراق بسته نشده است


ترکیه می گوید که اعمال تحریم های تصویب شده علیه گروه های حامی شورشیان پ کاکا را هنوز به اجرا نگذاشته است.
ترکیه می گوید که اعمال تحریم های تصویب شده علیه گروه های حامی شورشیان پ کاکا را هنوز به اجرا نگذاشته است.

رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه روز پنجشنبه گفت که تحريم های اقتصادی توافق شده عليه گروه های حامی نيروهای کرد پ کا کا، هنوز به مرحله اجرا در نيامده است.


آقای اردوغان همچنين تکذيب کرد که ترکيه حريم هوايی خود را به روی هواپيماهايی که به مقصد شمال عراق در پروازند را بسته است.


به گزارش خبرگزاری رويترز از آنکارا، ترکيه در تدارک يک پيشروی عمده احتمالی در شمال عراق است و به اين منظور صد هزار سرباز به همراه تانک آتشبار و هواپيما در منطقه مرزی با عراق مستقر کرده است.


مقامات دولت آمريکا با استقرار نيروهای ترکيه در مرزهای شمالی عراق مخالفت کرده واين کار را عاملی در بی ثباتی منطقه می داند.


روز چهارشنبه، کابينه ترکيه تحريم های اقتصادی عليه گروه هايی که به گفته آنکارا از جدايی طلبان کرد عضو حزب کارگران کردستان عراق حمايت می کنند را تصويب کرد اما ماهيت اين تحريم ها هنوز روشن نشده است.


گفته می شود هدف اين اقدامات عمدتا دولت خودمختار شمال عراق به رهبری مسعود بارزانی است.


همزمان با اين اقدامات، شبکه تلويزيونی NTV ترکیه، اعلام کرد که در ميان تحريم های احتمالی دولت ترکيه، کليه پروازهای ترکيه و شمال عراق لغو می شود اين در حالی است که نخست وزير ترکيه می گوید که چنين تصميمی از طرف دولت اتخاذ نشده است.


وی در پاسخ به اين سوال که آيا اقدامات تحريمی به مورد اجرا گذاشته شده است يا نه گفت:« نه در حال حاضر.»


ترکيه منطقه خودمختار کردستان عراق را متهم می کند که به شبه نظاميان پ کا کا پناه داده و از آنها حمايت می کند. اعضای اين حزب از ارتفاعات شمال عراق به عنوان پايگاه عملياتی خود عليه نيروهای امنيتی جنوب شرقی ترکيه استفاده می کنند.


منابع ديپلماتيک می گويند احتمال دارد ترکيه تا روشن شدن نتيجه مذاکرات روز جمعه ميان کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا از اقدام نظامی در شمال عراق و اعمال تحريم های اقتصادی علیه دولت منطقه خودمختار کردستان اجتناب کنند.


همچنين قرار است مذاکرات دیگری هم روز دوشنبه، پنجم نوامبر، در واشينگتن ميان آقای اردوغان و جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا صورت گيرد.


برخی از صاحبنظران می گویند که مقامات آنکارا به اين نکته آگاهند که تحريم های اقتصادی احتمالا بيش از شمال عراق به اقتصاد خود اين کشور لطمه خواهد زد.


نشريات ترکيه می گويند از جمله تحريم های در نظر گرفته شده می توان به احتمال منع پرواز به شمال عراق، محدوديت رفت و آمد در هابور واقع در مرز عراق، منع يا محدوديت صدور برق و سيمان به شمال عراق و محازات شرکت های متعلق به بارزانی که در ترکيه فعالند، اشاره کرد.


ترکيه، شبه نظاميان پ کاکا را مسوول مرگ حدود ۴۰ هزار نفری می داند که از آغاز فعاليت های مسلحانه اين سازمان در سال ۱۹۸۴ در جنوب شرقی ترکيه جان خود را از دست داده اند.


به جز ترکيه، ايالات متحده و اتحاديه اروپا، پ کاکا را نيز در فهرست سازمان های تروريستی قرار داده اند.


XS
SM
MD
LG