لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۵

مقام های پنتاگون: جنگ در افغانستان دشوارتر شده است


دریاسالار مولن، رییس تاد ارتش آمریکا (راست) و رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا در نشست یک کمیته کنگره.(عکس: AFP)
دریاسالار مولن، رییس تاد ارتش آمریکا (راست) و رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا در نشست یک کمیته کنگره.(عکس: AFP)

مقام های بلندپايه دفاعی آمريکا روز چهارشنبه با حضور در نشست يک کميته کنگره اين کشور اعلام کردند که جنگ در افغانستان دشوارتر شده و این کشور نیازمند توجه بیشتری است.


سخنان رابرت گيتس، وزير دفاع، و درياسالار مايکل مولن، رييس ستاد ارتش آمريکا، يک روز پس از آن عنوان شد که جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، اعلام کرد که در نظر دارد حدود هشت هزار سرباز آمريکايی را از عراق تا فوريه سال ۲۰۰۹ خارج و نيروهای بيشتری به افغانستان اعزام کند.


آقای بوش گفت که کاهش ميزان نيروهای آمريکايی درعراق به واسطه ارتقاء وضعيت امنيتی امکان پذير شده است.


وزير دفاع آمريکا به کميته نيروهای مسلح اين کشور گفت که «فرماندهان ارتش آمريکا اعتقاد ندارند که اهداف ما الزاما تحقق يافته باشد. آنها اعتقاد دارند که هنوز چالش هايی و احتمال پتانسيل بازگشت آنها در آينده وجود دارد.»


رابرت گيتس افزود: تصميم پرزيدنت بوش برای خارج کردن هشت هزار نيرو از عراق تا ماه فوريه و اعزام نيمی از آنها به افغانستان، « نه تنها حاکی از يک تصميم درست، بلکه نشانگر شيوه درستی است که ما در پيش گرفته ايم.»


وی همچنين گفت که بحث بر سر جنگ عراق و تاکيد بر آن، توجه را از جنگ در افغانستان و تلاش برای شکار رهبران القاعده منحرف می کند.


  • «تصميم پرزيدنت بوش برای خارج کردن هشت هزار نيرو از عراق تا ماه فوريه و اعزام نيمی از آنها به افغانستان ، نه تنها حاکی از يک تصميم درست، بلکه نشانگر شيوه درستی است که ما در پيش گرفته ايم.»
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا

وزير دفاع آمريکا افزود: ما در حال حاضر به پايان بازی در عراق نزديک شده ايم و تصميمات ما طی ماه های آينده برای ثبات منطقه و امنيت ملی مان در سال های آتی اهميت بسياری دارد.


آقای گيتس همچنين گفت: افزايش درگيري ها در افغانستان بسيار جدی است، اما بايد هشدار دهم که خطر تغيير اوضاع در عراق به رغم پيشرفت ها در جبهه امنيتی همچنان وجود دارد.


او افزود: آمريکا احتمالا طی سال های آينده همچنان در عراق حضور خواهد داشت.


« جنگ در افغانستان نياز به مشارکت بیشتر انسانی دارد»


چند تن از نمايندگان کنگره از وزير دفاع و رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا در مورد استراتژی اين کشور در افغانستان و پاکستان که منطقه قبيله نشين شمال غربی آن به بهشتی برای طالبان و شبه نظاميان القاعده تبديل شده است، پرسيدند.


رابرت گيتس در پاسخ گفت که واشينگتن به دقت در انتظار اجرای تعهدات رهبری جديد پاکستان است و روشن کرده است که دو کشور اهداف مشترکی در مبارزه عليه افراط گرايی اسلامی دارند.


وی افزود: ما با طرف پاکستانی در برخی زمينه ها کار می کنيم و من اعتقاد دارم که اسلام آباد به خوبی متوجه خطر بزرگی که از سوی منطقه قبايلی، از جمله عمليات انتحاری عليه اهداف پاکستانی وجود دارد، است.


وزير دفاع آمريکا گفت: در اين دوران پر اغتشاش سياسی در پاکستان، بويژه حساس است که ما شاهد يک رهبری قوی و مثبت از سوی پاکستان باشيم، چرا که هر گونه وخامت اوضاع مي تواند پيامدهای منفی در افغانستان و پاکستان داشته باشد.


آقای گيتس اضافه کرد: جنگ عليه تروريسم در اين منطقه آغاز شده است و بايد با موفقيت به پايان برسد.
رابرت گيتس و درياسالار مايکل مولن گفتند: جنگ در افغانستان دشوارتر شده است.


رييس ستاد ارتش آمريکا در اين زمينه گفت: پيمان ناتو در حال حاضر برنده جنگ نيست، اگرچه وی افزود که بر اين باور است ناتو پيروز خواهد شد.


او و رابرت گيتس گفتند که در سال گذشته، متحدان اروپايی آمريکا در ناتو مسئوليت های بيشتری در جنگ افغانستان بر عهده گرفته اند.


درياسالار مولن گفت که متحدان آمريکا در ناتو، مانند کانادا، بريتانيا، استراليا و فرانسه عمليات خود را در جنوب افغانستان که درگيری ها در آن منطقه گسترش يافته است، افزايش داده اند.


وی در همين ارتباط به تلفاتی که به نيروهای اين کشور وارد آمده است، اشاره کرد.


اما رييس ستاد ارتش آمريکا تشريح کرد که جنگ در افغانستان نياز به مشارکت بیشتر انسانی برای کمک به دموکراسی در آن کشور دارد.


  • «بدون حمايت های گسترده تر بين المللی و نیز دولت افغانستان، هر تعداد از نيرو در هر زمانی، قادر به دستيابی به اهداف موجود در افغانستان نخواهد بود و من بايد با صراحت اعلام کنم که ما در حال از دست دادن زمان هستيم.»
رییس ستاد ارتش آمریکا

درياسالار مولن در اين خصوص به لزوم جاده سازی، احداث مدارس و بيمارستان در افغانستان اشاره و اضافه کرد اين موضوع به مشارکت بيشتر آمريکا و متحدانش نياز دارد.


او همچنين خواستار کمک های بيشتر از سوی جهان خارج در زمينه های بازرگانی، کشاورزی، قانون و آموزش شد و گفت همه اين مسايل کليدهاي موفقيت در افغانستان به شمار می روند.


«کار قابل تحسين دولت بوش»


رييس کميته نيروهای مسلح آمريکا از وزير دفاع و رييس ستاد ارتش اين کشور پرسيد که ايا اولويت آمريکا تغيير يافته است؟ زيرا به گفته او، در گذشته پنتاگون می گفت که عراق اولويت بالاتری نسبت به افغانستان دارد.


آقايان گيتس و مولن در پاسخ گفتند که هيچ دگرگونی ای در اولويت ها بوجود نيامده است.


آنها جنگ عراق را به عنوان جنگی توصيف کردند که در آن دشمنانی وجود دارند که بايد شکست داده شوند، اما افغانستان به گفته آنان پيچيده تر است؛ با دشمنانی چند و جبهه های مختلف، از جمله قاچاق مواد مخدر که نيازهای مالی شبه نظاميان را تامين می کند.


در اين نشست، درياسالار مولن گفت: يک استراتژی جامع تر و کامل تر برای منطقه که بتواند مرزهای افغانستان و پاکستان را تحت پوشش قرار دهد، ارايه داده است.


وی افزود: بدون حمايت های گسترده تر بين المللی و نیز دولت افغانستان، هر تعداد از نيرو در هر زمانی، قادر به دستيابی به اهداف موجود در افغانستان نخواهد بود و من بايد با صراحت اعلام کنم که ما در حال از دست دادن زمان هستيم.


رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا گفت: ما مي توانيم اسلام گرايان افراطی را در مرز افغانستان با پاکستان نابود کنيم، اما بدون همکاری نزديک ما با دولت پاکستان برای نابودی پناهگاه های امن شبه نظاميان، آنها همچنان به ما حمله خواهد کرد.


در اين نشست، رابرت گيتس در پاسخ به پرسش يکی از نمايندگان کنگره که آمريکا تا چه اندازه در محافظت از مردم اين کشور از حملات بيشتر مانند ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ پيشرفت کرده است، گفت که او فکر می کند که دولت بوش کار خود را به نحو قابل تحسين انجام داده است.


XS
SM
MD
LG