لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۱

«جو لوله کش»، قهرمان مناظره مک کین و اوباما


در مناظره سوم آقايان مک کين و اوباما، چهره‌ای که هر دو نامزد در بردن نامش اصرار داشتند، يک لوله کش از ايالت اوهايو بود؛ جو وِرزِلباکِر(عکس: AFP)
در مناظره سوم آقايان مک کين و اوباما، چهره‌ای که هر دو نامزد در بردن نامش اصرار داشتند، يک لوله کش از ايالت اوهايو بود؛ جو وِرزِلباکِر(عکس: AFP)

جان مک کين و باراک اوباما، نامزدهای رياست جمهوری آمريکا از احزاب جمهوريخواه و دموکرات، مناظره ای جدی و سرسختانه باهم داشتند، اما مناظره اين دو، چهره ای جديد به دنيای سياست معرفی کرد.


در مناظره آقايان مک کين و اوباما، چهره شاخص، يک سياستمدار، فيلسوف يا کسی شبيه آن نبود. چهره ای که هر دو نامزد در بردن نامش اصرار داشتند، يک لوله کش از ايالت اوهايو بود؛ جو وِرزِلباکِر.


جان مک کين در اين مناظره گفت: «چند روز پيش، سناتور اوباما به اوهايو رفته بود و آنجا يک لوله کش را ديد، اسمش جو وِرزِلبِکِر بود.»


اما اين آقای لوله کش که اسمش جو است، چه مشکلی دارد؟


آقای مک کين ادامه داد: «جو مي خواد براي خودش کار و کاسبی راه بندازه، سال هاست که کار لوله کشی مي کنه، روزی ۱۰ -۱۲ ساعت کار مي کنه و حالا مي خواد مستقل باشه و برای خودش کار کنه. مشکلش الآن اينه که به برنامه های مالياتی سناتور اوباما نگاه کرده و ديده بايد ماليات بيشتری پرداخت کنه.»


در مناظره آقايان مک کين و اوباما، چهره شاخص، يک سياستمدار، فيلسوف يا کسی شبيه آن نبود. چهره ای که هر دو نامزد در بردن نامش اصرار داشتند، يک لوله کش از ايالت اوهايو بود.

خلاصه، حرف نامزد حزب جمهوريخواه اين بود که جو نمي تواند به رؤيای آمريکايی خودش تحقق ببخشد، چون سناتور اوباما فقط به فکر ثروتمندان است.


در اينجا، سناتور مک کين رو به دوربين تلويزيونی کرد و با جو حرف زد: «جو مي خوام بهت بگم نه تنها به تو کمک مي کنم که کار و کاسبی که تمام عمر برایش زحمت کشيدی را راه بيندازی، بلکه مالياتت را هم کم مي کنم. کاری مي کنم که حق بيمه ات هم کم بشه.»


در اينجا، نوبت سناتور اوباما رسيد که جواب دهد. وی گفت: «من فکر مي کنم او (منظور آقای جو، لوله کش است) زياد تبليغات سناتور مک کين را از تلويزيون ديده، اما کاری که من مي خواهم بکنم، اينه که متفاوت از سناتور مک کين عمل کنم. سناتور مک کين مي خواهد ۲۰۰ ميليارد دلار از ماليات شرکت ها بزرگ و ثروتمند کم کند. اما من مي خواهم ماليات ۹۵ درصد آمريکايي های شاغل را کم کنم.»


بعد از آن، سناتور اوباما داستان ملاقاتش با جو را اينطور شرح داد: « صحبتی که من با جو لوله کش داشتم، اين بود پنج سال پيش که مي خواستی کار و کاسبی خودت را راه بيندازی، بايد ماليات کمتری مي دادی تا سود بيشتری عايدت بشه. حالا من مي خواهم به لوله کش‌ها، پرستارها، معلم‌ها، آتش‌نشان‌ها و به هر کس که مي خواهد تازه کار خودش را شروع کنه، سهم مالياتی کمتری بدم تا بتوانند روی پای خودشان بايستند.»
اما داستان آقای جو، به همين جا تمام نشد.


خلاصه حرف آقای مک‌کین این بود که جو (راست) نمی‌تواند به رویای آمریکایی خودش تحقق بخشد، چون سناتور اوباما (چپ) فقط به فکر ثروتمندان است.

سناتور مک کين داستان را اين گونه ادامه داد: «می دونيد حرف سناتور اوباما با جو لوله کش به کجا رسيد؟ به اينجا که ما بايد ثروت را توزيع کنيم. به عبارت ديگر، قرار است ما پول جو را بدهيم به سناتور اوباما و بگذاريم که او ثروت را توزيع کند.»


سناتور مک کين که به خاطر جو لوله کش از دست آقای اوباما عصبانی بود، با تمسخر به او گفت: «من مي خواهم خود جو، ثروت را توزيع کند. حالا شما مي خواهی ثروت را توزيع کنی؟»


سناتور اوباما برای اين حرف جواب داشت، اما باز موضوع به جو لوله کش مربوط شد. وی گفت: «من ميخواهم جو لوله کش قبل از آنکه درآمدش به ۲۵۰ هزار دلار برسد، بتواند از قانون کاهش ماليات استفاده کند.»


بخش بعدی مناظره اين دو، در مورد بيمه خدمات درمانی بود، اما باز، سناتور مک کين ياد دوست قديمي اش افتاد و رو به دوربين گفت: «دوست من، جو لوله کش، الآن آنجا است. جو! اگر تو و يا کسی که تورا استخدام مي کنه، نتوانيد مالياتی که سناتور اوباما مي گه را بديد، اون شما را جريمه مي کنه! سناتور اوباما! چرا مي خواهيد جريمه کنيد؟ توی اين اوضاع بد اقتصادی، جو نمي تونه اين جريمه رو بده.»



جواب سناتور اوباما هم رو به دوربين و خطاب به جو بود که گفت: «جو خوشحالم که اونجايی و دارم با تو حرف می زنم. جريمه تو اينه:صفر، یعنی هيچ!»


سناتور مک کين با تعجب پرسيد:« هيچ؟» و جواب باز هم همين بود: «هيچ.»


مناظره اين دو نامزد دقايقی بعد از اين هم ادامه پيدا کرد، البته بدون اشاره ديگری به جو لوله کش.


اين مناظره، اگر برنده مشخصی نداشت، دستکم چهره جديدی را در سياست آمريکا مطرح کرد؛ آقای جو وِرزِلباکِر، شغل: لوله کش.


XS
SM
MD
LG