لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۷

آمریکا: موضوع گشایش دفتر در تهران را کنار نگذاشته ایم


خانم رايس تاکنون هيچگاه حاضر نشده است به طور مشروح درباره موضوعِ گشايش دفتر حفاظت منافعِ آمريکا در تهران سخن بگويد.(عکس: AFP)
خانم رايس تاکنون هيچگاه حاضر نشده است به طور مشروح درباره موضوعِ گشايش دفتر حفاظت منافعِ آمريکا در تهران سخن بگويد.(عکس: AFP)

کاندوليزا رايس، وزير امورخارجه آمريکا، اعلام کرد که دولت جرج بوش همچنان موضوع گشايش دفتر ديپلماتيک در تهران را مدنظر دارد.


اين موضوع در حالی اعلام شد که خبرگزاری «آسوشيتدپرس» به نقل از دو مقام دولتی در آمريکا گزارش داده بود که دولت اين کشور در واپسين روزهای کاریِ خود موضوع گشودن دفتر حفاظت منافع در تهران را کنار گذاشته و تصميم در اين باره را به دولت بعدی سپرده است.


خبرگزاری «آسوشيتدپرس» گزارش داد که دولت آمريکا اعزام ديپلمات های اين کشور به تهران را به منزله دخالت در انتخابات رياست جمهوری آينده آمريکا و تشويق ايران به ادامه غنی سازی تلقی کرده است.


دو نفر از مقامات رسمی آمريکا که نخواستند هويتشان فاش شود، گفتند که « رييس جمهوری آينده در اين مورد تصميم خواهد گرفت و دولت اين کشور طرح اعزام ديپلمات ها را به تهران متوقف کرده است.»


به گزارش آسوشیتدپرس، خانم رايس در پاسخ به پرسش خبرنگاری که خبر گشايش دفترِ حفاظت منافع آمريکا در ايران را پيگيری می کرد، ضمن تکذیب خبر این خبرگزاری گفت:« ما همچنان اين ايده را بررسی مي کنيم. فکر مي کنيم که ايده جالبی است. اما نوع نگاه ما به اين موضوع از اين جنبه است که گشايش چنين دفتری چه نفعی در روابط ما با مردم ايران دارد.»



  • « ما همچنان ايده گشایش دفتر دیپلماتیک در تهران را بررسی مي کنيم. فکر مي کنيم که ايده جالبی است. اما نوع نگاه ما به اين موضوع از اين جنبه است که گشايش چنين دفتری چه نفعی در روابط ما با مردم ايران دارد.»
کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا

اما وزير امور خارجه آمريکا حاضر نشد جزئيات بيشتری را مطرح کند.


آمريکا بر سر موضوعات مختلفی با ايران اختلاف نظر دارد که از آن جمله، برنامه هسته ای ايران است.


ايران همواره بر صلح آميز بودن فعاليت های هسته ای خود تأکيد داشته است، اما به گمان غرب، هدف اين فعاليت ها مي تواند ساخت بمب اتمی باشد. ايران از زمان اشغال سفارت آمريکا در تهران در آبان ۱۳۵۸ با آمريکا رابطه سياسی ندارد.


در حال حاضر، سفارت سويس در تهران حافظ منافع آمريکا در ايران، و سفارت پاکستان در واشنگتن حافظ منافع ايران در آمريکا هستند.


تابستان گذشته، روزنامه « نیویورک تایمز» برای نخستين بار گزارش داد که مقامات ارشد وزارت امور خارجه اين کشور در حال بررسی پيشنهاد گشايش دفتر حفاظت منافع در تهران هستند؛ درست مشابه دفتری که آمريکا از سال ۱۹۷۷ تاکنون در هاوانا دارد.


خانم رايس تاکنون هيچگاه حاضر نشده است به طور مشروح درباره موضوعِ گشايش دفتر حفاظت منافعِ آمريکا در تهران سخن بگويد، چرا که آن را هنوز « موضوعی در دست بررسی» مي داند.


در همين ارتباط، با وجود آنکه تاکنون چند ماه از طرح اين موضوع در رسانه ها گذشته، اما هنوز از جزئيات طرح، خبری انتشار نيافته است.


دولت بوش هفته گذشته در اقدامی کم سابقه اجازه گشايش دفتر انجمن غيردولتی شورای آمريکاييان و ايرانيان را صادر کرد و در عين حال، عنوان کرد که سياست واشينگتن در قبال تهران از جمله تحريم سنگين عليه ايران به دليل برنامه هسته اي اش همچنان به قوت خود باقی است.


XS
SM
MD
LG