لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۳

شوک جدید مالی در جهان با اعلام ورشکستگی دو موسسه آمریکایی


بانک لمان برادرز به عنوان يکی از بزرگترين بانک های سرمايه گذاری در آمريکا به دليل ناتوانی در پرداخت بدهی های خود اعلام ورشکستگی کرد.(عکس: AFP)
بانک لمان برادرز به عنوان يکی از بزرگترين بانک های سرمايه گذاری در آمريکا به دليل ناتوانی در پرداخت بدهی های خود اعلام ورشکستگی کرد.(عکس: AFP)

با اعلام ورشکستگی بانک «لمان برادرز» در روز دوشنبه و همچنين رقيب آن، موسسه مريل لينچ، شوک اقتصادی جديد در بازارهای جهانی روی داده است.


اين شوک پس از آن رخ داد که بانک فدرال رزرو آمريکا، بانک مرکزی اروپا و بانک انگليس از واريز کردن ده ها ميليارد دلار به بازارهای مالی به دنبال اعلام ورشکستگی غول های اقتصادی خودداری کردند.


لمان برادرز به عنوان يکی از بزرگترين بانک های سرمايه گذاری در آمريکا به دليل ناتوانی در پرداخت بدهی های خود اعلام ورشکستگی کرده است.


بر اساس گزارش ها، لمان برادرز در نظر دارد بر اساس ماده ۱۱ قانون ورشکستگی، در خصوص ورشکستگی داوطلبانه، دادخواستی را تسليم دادگاهی در نيويورک کند.


در اين شرايط، دارايی های لمان برادرز تحت نظر دادگاه قرار می گيرند تا در صورت لزوم، برای پرداخت بدهی های آن موسسه به فروش برسند. اين در حالی است که بر اساس ورشکستگی داوطلبانه، اين بانک امکان فعاليت خواهد داشت.


روزنامه وال استريت ژورنال در سرمقاله روز دوشنبه خود نوشته بود که آمريکاييان روز دشواری را در پيش رو دارند و خواستار اقدامات دولت آمريکا برای حمايت از بازار وال استريت شده بود.

پيشتر اعلام شده بود که اين بانک در سه ماهه دوم سال جاری ميلادی متحمل سه ميليارد دلار زيان شده است.


در اين ميان، بانک آمريکا، موسسه مريل لينچ را در ازای توافقی ۵۰ ميليارد دلاری خريداری کرد.


اين در حالی است که شرکت بزرگ بيمه «آی ای جی» خواستار دريافت وامی اضطراری به ارزش ۴۰ ميليارد دلار از بانک آمريکا برای مقابله با مشکلات داخلی خود شده است.


مارکوس دروگا، مدير موسسه بيمه خصوصی « ماسکوئر» در نيويورک در ارتباط با بروز بحران جديد در بازارهای مالی به شبکه خبری داوجونز گفت که پس از بحران بزرگ سال ۱۹۲۹ ميلادی، اين گسترده ترين تحولات منفی ای است که در تاريخ اقتصاد جهان روی داده است.


در اين ميان، به رغم اطمينان خاطر بانک های مرکزی کشورهای بزرگ، سهام در بازارهای بورس در اروپا و آسيا بين ۳۰ تا پنج درصد کاهش ارزش داشته اند.


همچنين ارزش دلار سقوط کرد و هر بشکه نفت نيز به حدود ۹۳ دلار کاهش يافت.


در اين زمينه، بانک فدرال رزرو آمريکا اعلام کرد که اقداماتی را برای بهبود شرايط انجام خواهد داد.


در همين حال، روزنامه وال استريت جورنال در سر مقاله روز دوشنبه خود نوشت که آمريکاييان روز دشواری را در پيش رو دارند و خواستار اقدامات دولت آمريکا برای حمايت از بازار وال استريت شده بود.


در اين زمينه، مقام های آمريکايی دست به اقداماتی برای حفظ موجودی مشتريان لمان برادرز زده اند.


همچنين مارکو آنونزيا، اقتصاددان بانک «يونی کرديت» در فرانکفورت گفت که روزها و هفته های آتی، به راستی برای چشم انداز اقتصاد جهانی دشوار خواهد بود.


اين در حالی است که تحليلگران انتظار دارند که اعلام ورشکستگی لمان برادرز بر روی شرکت هايی که با آن معامله می کردند ضربه بزند و اقتصاد جهان را با مشکلات بيشتری مواجه کند.


با اين همه، وزارت اقتصاد آلمان اعلام کرد که روابط بانک های اين کشور با لمان برادرز تحت کنترل است.


همچنين وزارت اقتصاد ژاپن به شعبه لمان برادرز در اين کشور دستور داد که دارايی هايش را در ژاپن نگه دارد.


XS
SM
MD
LG