لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۹

«معاملات تسليحاتی آمريکا برای مهار کره شمالی و ايران»


تانک، هلی کوپتر، جت جنگنده، موشک، هواپيمای مجهز به سيستم کنترل از راه دور و رزمناو از جمله مواردی هستند که در ليست فروش تسليحاتی آمریکا به چشم می خورند.
تانک، هلی کوپتر، جت جنگنده، موشک، هواپيمای مجهز به سيستم کنترل از راه دور و رزمناو از جمله مواردی هستند که در ليست فروش تسليحاتی آمریکا به چشم می خورند.

روزنامه «نيويورک تايمز» روز يکشنبه گزارش داد دولت جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، به منظور مهار کره شمالی و ايران، معاملات تسليحاتی گسترده ای را با هدف تجهيز مجدد نظامی عراق، افغانستان و ديگر کشورها آغاز کرده است.


نيويورک تايمز با اشاره به افزايش تقريبا سه برابری معاملات خارجی تسليحاتی آمريکا، نوشت: ارزش کل اين قراردادها از ۱۲ ميليارد دلار در سال ۲۰۰۵ به ۳۲ ميليارد دلار در سال ميلادی جاری افزايش يافته است.


تانک، هلی کوپتر، جت جنگنده، موشک، هواپيمای مجهز به سيستم کنترل از راه دور و رزمناو از جمله سلاح هایی هستند که در ليست فروش تسليحاتی آمریکا به چشم می خورند.


دريافت کنندگان اصلی اين سلاح ها، کشورهای خاورميانه هستند، اما کشورهای شمال آفريقا، آسيا، آمريکای لاتين، اروپا و کانادا نيز جزو مشتريان اين تجهيزات به شمار می روند.


نیویورک تایمز بخش اعظم تجديد قوای نظامی در حاشيه خليج فارس را به دلیل نگرانی کشور های منطقه ازسياست های جمهوری اسلامی ارزيابی کرده و نوشته است: امارات متحده عربی درصدد خريد سيستم های پدافند ضد موشکی ساخت آمريکا به ارزش ۱۶ ميليارد دلار است.

نيويورک تايمز با استناد به اسناد وزارت دفاع آمريکا، پنتاگون، افزود: عراق در دو سال گذشته توافقنامه هايی را به ارزش بيش از سه ميليارد دلار با آمريکا امضا کرده است.


اين در حالی است که گفته می شود مقام های عراقی تصميم گرفته اند بيش از هفت ميليارد دلار ديگر نيز تجهيزات نظامی از آمريکا خريداری کنند.


گزارش ها همچنين حاکی است که در سه سال گذشته، دولت آمريکا به عنوان بزرگترين تامين کننده تسليحات نظامی جهان موافقت کرده است که به نمايندگی از دولت افغانستان، بيش از ۱۰ ميليارد دلار تجهيزات نظامی خريداری کند.


اين روزنامه، بخش اعظم تجديد قوای نظامی در حاشيه خليج فارس رابه دلیل نگرانی کشور های منطقه ازسياست های جمهوری اسلامی ارزيابی کرد و نوشته است: امارات متحده عربی درصدد خريد سيستم های پدافند ضد موشکی ساخت آمريکا به ارزش ۱۶ ميليارد دلار است.


بر اساس اين گزارش، عربستان سعودی نيز در سال جاری ميلادی با حداقل شش ميليارد دلار خريد تسليحات از آمريکا موافقت کرده است.


نيويورک تايمز افزوده است:« متحدان آسيايی آمريکا نيز پس از آزمايش موشک های دور برد کره شمالی، سلاح های بيشتری از آمريکا خريداری می کنند، از جمله کره جنوبی که به تنهايی توافقنامه های تسليحاتی به ارزش بيش از يک ميليارد دلار امضا کرده است.»


هاوارد برمن، رييس کميته امور خارجی مجلس نمايندگان آمريکا، اگرچه از چنين توافق هايی که از جمله به افزايش نيروی دفاعی عراق کمک می کنند، حمايت کرده است، اما در عين حال، گفته است: چنين اقداماتی ممکن است سبب شروع مسابقه تسليحاتی و در نتيجه، کاهش ثبات در منطقه شود.


نيو يورک تايمز با استناد به اسناد پنتاگون نوشت: آرژانتين، برزيل، هند، عراق، مراکش، پاکستان، جمهوری آذربايجان و گرجستان از جمله کشورهايی هستند که به تازگی به مشتريان عمده تسليحاتی آمريکا پيوسته اند.


بر اساس آمارها، اين کشورها از سال ۲۰۰۱ تا سال ۲۰۰۴ معاملات تسليحاتی به ارزش ۸۷۰ ميليون دلار با آمريکا امضا کرده بودند، اما اين رقم در چهار سال مالی گذشته تا حدود ۱۴ميليارد دلار افزايش يافته است.


XS
SM
MD
LG