لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۶

یک نظر سنجی؛ «۶۵ درصد آمریکایی ها موافق مذاکره با ایران»


به اعتقاد پرسش شوندگان، سياست خارجی می تواند نقش بزرگی در انتخابات رياست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر ايفا کند.
(عکس: AFP )
به اعتقاد پرسش شوندگان، سياست خارجی می تواند نقش بزرگی در انتخابات رياست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر ايفا کند. (عکس: AFP )

نتايج يک نظر سنجی در آمريکا نشان می دهد که ۶۵ درصد آمریکایی ها موافق مذاکره با ایران هستند و به اعتقاد پرسش شوندگان، سياست خارجی می تواند نقش بزرگی در انتخابات رياست جمهوری اين کشور در ماه نوامبر ايفا کند.


اين نظرسنجی که توسط سازمان مطالعاتی به نام «شورای شیکاگو در مورد مسائل جهانی» انجام شده است، نشان می دهد که ۸۳ درصد آمريکايی ها نگران اين موضوع هستند که جايگاه جهانی کشورشان در کجا قرار خواهد گرفت.


اين سازمان «مستقل» ۸۶ سال پيش در شيکاگو به وجود آمد و قصد آن تاثير گذاشتن بر روی مسايل جهانی از طريق برگزاری کنفرانس، تبادل افکار و آموزش مردم است.


بر اساس نتايج اين نظر سنجی، اکثر مردم آمريکا از مذاکره واشينگتن با دشمنان اين کشور، مانند کوبا، کره شمالی، ايران و ميانمار ( برمه) و همچنين سازمان های حماس در سرزمين های فلسطينی و حزب الله در لبنان حمايت می کنند.


چنين گرایشی نزديک به ديدگاه های باراک اوباما، نامزد حزب دمکرات، است تا رقيب جمهوريخواه او، جان مک کين.


نگرانی هر دو حزب در خصوص جايگاه جهانی آمريکا در صدر اهداف ۱۴ گانه عرضه شده در اين نظر سنجی بوده است.


بر اساس نتايج نظر سنجی یاد شده که روز دوشنبه انتشار يافت، اين موضوع حتی بالاتر از بحث حفظ کار برای کارگران آمريکايی قرار داشته است.


۶۵ درصد از کسانی که در نظرسنجی شورای مسائل جهانی شرکت کردند، خواستار مذاکره آمريکا با ايران شدند.

نظر سنجی شورای مسائل جهانی در ماه ژوئيه و پيش از بحران اخير مالی و سقوط موسسات عظيم مالی آمريکايی مانند لمان برادرز، فانی مای و ... انجام شده است.


اين گزارش حاکی است که ۸۳ درصد آمريکايی ها، از جمله ۸۱ درصد جمهوريخواهان و ۸۸ درصد دمکرات ها فکر می کنند که ارتقاء جايگاه جهانی آمريکا بايد هدف بسيار مهم سياست خارجی باشد.


در این نظر سنجی در مورد توانايی دولت در زمينه تحقق اين هدف پرسيده شده بود، که ۵۳ درصد گفتند، نسبت به گذشته کاهش يافته است.


اين در حالی بود که تنها ۵۳ درصد اعتقاد داشتند که دولت توانسته است جايگاه آمريکا را در جهان بالاتر ببرد.


در اين ميان، ۳۶ درصد گفتند که وضعيت همانند گذشته است. در ميان کسانی که اين نظر را ابراز داشتند، اکثريت با جمهوريخواهان بوده است.


در اين نظر سنجی، اکثر کسانی که از آنان پرسيده شد آيا نيازی به در پيش گرفته شدن سياست انزوا توسط آمريکا وجود دارد، بر اين موضوع که واشينگتن نقش فعال خود را در امور جهانی ادامه دهد و حضور نظامی اش را در نقاط جهان حفظ کند، تاکيد کردند.


همچنين اکثر آمريکايی ها از مذاکرات دولت اين کشور با کشورهای غير دوست و گروه هايی که در فهرست تروريستی آمريکا و ساير کشورها قرار دارند، حمايت کردند.


بر اساس اين نظرسنجی، ۷۰ درصد خواستار مذاکره با کوبا شده اند.


اين ميزان در خصوص کره شمالی ۶۸ درصد، ايران ۶۵ درصد، ميانمار( برمه) ۶۳ درصد و زيمبابوه ۶۱ درصد بوده است.


در عين حال، ميزان مخالفت با مذاکره با اين کشورها، در زمينه کوبا ۲۵ درصد، کره شمالی ۲۸ درصد، ايران ۳۰ درصد، ميانمار( برمه) ۳۰ درصد و زيمبابوه ۳۴ درصد بوده است.


در مورد حماس ۵۳ درصد خواستار مذاکره شده اند، در حالی که ۴۱ درصد نيز مخالفت خود را با گفت و گو با این سازمان ابراز داشته اند.


ميزان حمايت و مخالفت در خصوص حزب الله به ترتيب ۵۱ و ۴۳ درصد بوده است.


بر اساس اين گزارش، ۱۵۰۵ نفر به پرسش های شورای مسائل جهانی پاسخ داده بودند.


XS
SM
MD
LG