لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۳

ابراز نگرانی «ايشيا سوسايتی» از بازداشت برادران علايی


آرش علایی، یکی ازبنیانگذاران انستیتو پارس درایران.
آرش علایی، یکی ازبنیانگذاران انستیتو پارس درایران.

سازمان بين المللی ايشيا سوسايتی، روز شانزدهم ژوييه، با انتشار بيانيه ای نسبت به بازداشت برادران علايی، از اعضای اين سازمان ابراز نگرانی کرد.


دکتر کاميار و آرش علايی، از اعضای «برنامه رهبران جوان ايشيا سوسايتی» هستند که در هفته گذشته خبر بازداشت شان توسط خانواده آنها تاييد شد.


اين دو برادر از متخصصين پيشرو در امر «اچ آی وی» و ايدز محسوب می شوند که در زمينه پيشگيری و درمان آن فعاليت هايی در ايران انجام داده اند.


آقايان علايی در ايران موسسه غير دولتی انستيتو پارس را بنيان گذاری کردند که که به آموزش و درمان بيماران مبتلا به ايدز در ايران می پرداخت.


در بيانيه سازمان ايشيا سوسايتی به نقل از ريچارد هولبروک، مدير اين سازمان، که از نزديک با برادران علايی کار کرده، گفته شده است: «ايشيا سوسايتی به شدت نگران وضعيت اين دو برادر است که اخيرا در ايران بازداشت شده اند.»


ايشيا سوسايتی، سازمانی بين المللی است که برای تقويت روابط و همکاری بيشتر مردم، رهبران و موسسات آمريکايی و آسيايی تلاش می کند. اين سازمان غير دولتی در سال ۱۹۵۴ تاسيس شد و دفاتری در هنگ کنگ، هند، استراليا، فيليپين و آمريکا دارد .


آرش و کاميار علايی علاوه بر فعاليت های خود در رابطه با ايدز در ايران، کارگاه های آموزشی ای نيز برای مسئولان بهداشتی افغانستان و تاجکيستان برگزار کرده بودند و همچنين سعی در متحد کردن ۱۲ کشور منطقه داشتند تا به طور مشترک برای مبارزه و پيشگيری از ايدز تلاش کنند.


دکتر کاميار و آرش علايی پايه گذار برنامه جديد کلينيک های مثلثی برای پيشگيری از ابتلا به بيماری ايدز و ويروس «اچ آی وی» هستند. سازمان بهداشت جهانی در تاييد عملکرد آنها، اين کلينيک ها را نمونه قابل اجرايی برای خاورميانه و شمال آفريقا توصيف کرده بود.


دکتر کاميار علايی، رييس اجرايی انسيتوی پارس در ايران، در سال ۲۰۰۶ به عنوان کارشناس سازمان بهداشت جهانی در خاورميانه و آسيای مرکزی توانست با دريافت يک بودجه ۱۶ ميليون دلاری، طرح مقابله با بيماری ايدز و ويروس «اچ آی وی» را در منطقه به مرحله اجرا بگذارد.


وی سال گذشته ميلادی در دانشگاه هاروارد در آمريکا، پروژه ای در رابطه با مقابله با بيماری ايدز در ايران به اتمام رسانده بود و تا پيش از سفر به ايران در اواخر ماه گذشته ميلادی، در دانشگاهی در آمريکا، دوره دکترای بهداشت عمومی خود را می گذراند.


انتظار می رفت که او در پاييز امسال برای ادامه تحصيلات خود به دانشگاه بازگردد.


مادر اين دو برادر در گفت و گو با راديو فردا خبر بازداشت فرزندانش را تاييد کرد و گفت: «هنوز هيچ کسی دليل بازداشت آنها را نمی داند و محل نگهداری آنها نيز مشخص نيست. ما هنوز حق گرفتن وکيل نداريم.»


به گفته خانم علايی، اين دو برادر تنها در حوزه پيشگيری از بيماری ايدز و اعتياد فعاليت می کرده اند و هيچ گونه فعاليت سياسی نداشته اند.


مقام های قضايی جمهوری اسلامی ايران هنوز در باره علت بازداشت اين اين دو برادر و اتهام های آنها اظهار نظر نکرده اند.


XS
SM
MD
LG