لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۸

اوو مورالس در انتخابات ریاست جمهوری بولیوی اعلام پیروزی کرد


اوو مورالس،‌ رئيس جمهوری کنونی بوليوی
اوو مورالس،‌ رئيس جمهوری کنونی بوليوی

اوو مورالس، رئیس جمهوری بولیوی، روز یکشنبه بیستم مهر پیروزی خود را در انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای مورالس انتخاب مجدد خود را پیروزی اصلاحات سوسیالیستی که به گفته او به کاهش فقر در بولیوی انجامیده‌است، دانست.

به نوشته رویترز، نتایج غیررسمی شمارش آرا نشان می‌دهد که اوو مورالس با کسب حدود ۶۰ درصد آرا، بر رقیب بازرگان خود، ساموئل دوریا مدینا، پیروز شده و برای سومین بار به ریاست جمهوری بولیوی رسیده‌است.

بنا بر این گزارش، رئیس جمهوری منتخب بولیوی به هزاران تن از هواداران خود در شهر لاپاز گفت: «بحث بر سر دو الگوی ملی کردن و خصوصی‌سازی بود و سیاست ملی کردن با کسب بیش از ۶۰ درصد پیروز شد.»

اوو مورالس که از اعضای بلوک سوسیالیست و ضد آمریکایی در آمریکای لاتین به شمار می‌رود، پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری بولیوی را به فیدل کاسترو، رهبر پیشین کوبا، تقدیم کرد.

وی اشاره کرد که به باور او، پیروزی‌اش «پیروزی ضد امپریالیست‌ها و ضد استعمارگران» است.

به نوشته رویترز، انتقادهایی در مورد سوء‌استفاده از قدرت متوجه اوو مورالس شده بود و در همین ارتباط، او اعلام کرد که به رای دادگاه قانون اساسی بولیوی احترام خواهد گذاشت و برای چهارمین بار در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نخواهد کرد.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری فرانسه، جنبش «به سوی سوسیالیسم» به رهبری اوو مورالس در انتخابات پارلمانی بولیوی ۱۱۱ کرسی از ۱۳۰ کرسی و در انتخابات مجلس سنا، ۲۵ کرسی از ۳۵ کرسی را از آن خود کرده‌است.

مورالس نخستین رهبر بومیان بولیوی است که در سال ۲۰۰۶ میلادی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شد.

آقای مورالس از سال ۲۰۰۶ میلادی صنایع مهم بولیوی مانند نفت و گاز را ملی کرده و درآمد آنها را صرف برنامه‌های رفاهی و تامین اجتماعی و احداث راه‌ها و مدارس کرده‌است.

اقتصاد بولیوی در دوره ریاست جمهوری او سالانه شاهد رشد پنج درصدی بوده‌است. خبرگزاری فرانسه در این مورد نوشت: «اقتصاد بولیوی در سال گذشته از رشدی شش و هشت دهم درصدی برخوردار بود و این میزان در سال جاری پنج درصد بوده‌است.»

به نوشته خبرگزاری رویترز، علاوه بر این، دولت آقای مورالس موفق شده‌است تا شمار کسانی را که در فقر شدید زندگی می‌کنند از بیش از ۳۰ درصد به ۲۰ درصد کاهش دهد.

با این همه، بولیوی همچنان یکی از فقیرترین کشورهای آمریکای لاتین به شمار می‌رود.

XS
SM
MD
LG