لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۳

درخواست دو نامزد حزب دمکرات برای مذاکره با ایران


دولت بوش، احتمال استفاده از گزينه نظامی برای متوقف کردن ايران از دستيابی به سلاح های اتمی را رد نکرده است.
دولت بوش، احتمال استفاده از گزينه نظامی برای متوقف کردن ايران از دستيابی به سلاح های اتمی را رد نکرده است.

بيل ريچاردسون و هيلاری کلينتون، نامزدهای دمکرات برای انتخابات رياست جمهوری آمريکا، عقيده دارند که واشینگتن برای متقاعد کردن ايران در متوقف کردن برنامه های اتمی اش بايد با اين کشور پای ميز مذاکره بنشيند.


بيل ريچاردسون، فرماندار نيومکزيکو و سفير سابق آمريکا، از ضرورت راه حل های ديپلماسی از طريق مذاکرات رسمی برای جلوگيری از تهديدات تهران سخن گفته است.


آقای ريچاردسون در یک سخنرانی که در مرکز سیاست ملی ايراد کرد گفت:« گفت و گو بدون پيش شرط به معنی آن نيست که از هدف های اصلی، از جمله اينکه ايران هرگز نبايد به تسليحات اتمی دست يابد، حتی ذره ای عقب نشينی شود.»


همزمان، هيلاری کلينتون، گفت: دولت بوش که کمترين روابط را با ايران داشته، به نظر می آيد اشتياق خود را برای این رابطه از دست داده است.



پيامی که برای ايرانيان فرستاده می شود بايد روشن باشد به اين معنی که در صورت همکاری با جامعه بين المللی در امان خواهيد بود و ادامه دادن به مبارزه طلبی جامعه بين المللی، از نظر اقتصادی و سياسی قوانين بين المللی را از بين می برد.
بیل ریچاردسون

خانم کلينتون با متهم کردن دولت بوش به «نداشتن تعامل با ايران» در شش سال گذشته گفت:« من فکر می کنم که بايد به مذاکرات ادامه داد.»


اين سناتور آمريکايی می گويد که « بزرگترين درگيری آمريکا در عرصه بين المللی، ترميم رهبری با ارزش گذاشتن به متحدان، احترام به ارزش هايمان و درک اين موضوع است که قدرت آمريکا بيشتر از نشان دادن زورمان است.»


ايالات متحده می گويد برنامه های اتمی تهران برای ساخت بمب اتمی است اما تهران تاکيد می کند که هدفش تنها دستيابی به توليد انرژی است.


دولت بوش، احتمال استفاده از گزينه نظامی برای متوقف کردن ايران از دستيابی به سلاح های اتمی را رد نکرده است.


قدرت های جهانی تاکيد دارند که تهران غنی سازی اورانيوم را در ازای مذاکرات رسمی و ساير مشوق های ديگر متوقف کند اما این جمهوری اسلامی این درخواست را نادیده گرفته است.


آقای ريچاردسون با اشاره به اينکه با ايران بايد روشن حرف زد می گويد:« پيامی که برای ايرانيان فرستاده می شود بايد روشن باشد به اين معنی که در صورت همکاری با جامعه بين المللی در امان خواهيد بود و ادامه دادن به مبارزه طلبی جامعه بين المللی، از نظر اقتصادی و سياسی قوانين بين المللی را از بين می برد.»


بيشتر نامزدهای انتخاباتی حزب دموکرات که قرار است یکی از آنها در انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۰۸ با نامزد حزب جمهوریخواه رقابت کند خواهان انجام مذاکرات مستقيم با ايران هستند.


در بحث های اخير، نامزدهای انتخاباتی جمهوری خواهان، گفته اند که تمامی گزينه ها از جمله حمله اتمی به ايران بايد روی ميز باشد.


اعتراض آمريکا به ادامه مداخلات ايران در عراق


در همین حال، مقامات آمريکايی می گويند که با وجود مذاکرات ماه گذشته ميان واشينگتن و تهران بر سر امنيت داخلی عراق، ايران همچنان به مداخلات خود در اين ادامه می دهد.


مقامات آمريکايی می گويند که با وجود مذاکرات ماه گذشته ميان واشينگتن و تهران بر سر امنيت داخلی عراق، ايران همچنان به مداخلات خود در اين ادامه می دهد.

سرتيپ کوين برگنر، سخنگوی ارشد ارتش آمريکا، از شواهد دست داشتن ايران در ناآرامی های عراق، از جمله «آموزش شبه نظاميان، فراهم کردن منابع مالی و کمک به اجرای عمليات آنها» اشاره کرد.


آقای برگنر در کنفرانس خبری روز چهارشنبه گفت: «ما مايليم از سوی ايران اقداماتی در راستای امنيت عراق ببينيم. اما هنوز اين را مشاهده نکرده ايم.»


تنش های بين ايران و آمريکا، به ويژه بعد از دستگيری پنج ايرانی بدست نيروهای آمريکايی در شمال عراق رو به افزايش گذاشته است.


اين درحالی است که رايان کراکر، سفير آمريکا، ماه گذشته با همتای ايرانی خود در بغداد بر سر مسايل مورد توجه ايالات متحده در عراق به مذاکره نشستند.


واشينگتن، ايران را متهم می کند که با تجهيز شورشيان به بمب های کنار جاده ای، عامل کشته شدن سربازان آمريکايی است.


تهران، هفته گذشته اعلام کرد که در حال بررسی تقاضای بغداد برای آغاز دور دوم مذاکرات با آمريکاست، اما اين کشور گفته است که اين بررسی ممکن است هفته ها طول بکشد.


دانيل اسپک هارد، يکی از دو ديپلمات آمريکايی حاضر در بغداد گفت که هنوز هيج تصميمی برای انجام گفت و گو وجود ندارد.


وی افزود: در دور اول مذاکرات، آنها به اين اطمينان رسيدند که ايران هم به وجود يک عراق پايدار در داخل مرزهای خود علاقه دارد، اما اين بار تاکيد دارد که حرف های ايرانيان با رفتارشان درعراق هيچ همخوانی ندارد.


XS
SM
MD
LG