لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۸

نرخ برابری دلار با ارزهای دیگر به بالاترین میزان طی ۱۴ سال گذشته رسید


نرخ برابری دلار با ارزهای دیگر روز سه شنبه ۳۰ آذر به بالاترین میزان طی ۱۴ سال گذشته رسید.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از کاهش نرخ «ین»، واحد پول ژاپن، و افزایش بهای سهام در بازار مالی آمریکا که پس از تلاطم های ناشی از انتخابات ریاست جمهوری اکنون وضعیت باثباتی پیدا کرده است، نرخ برابری دلار بازهم افزایش یافت و به بالاترین میزان طی ۱۴ سال گذشته رسید.

کارشناسان اقتصادی معتقدند سرمایه گذاران و سهام داران به خبرهای بد عادت کرده اند و بازار مالی به سرعت خود را با این حوادث منطبق می کند. به همین خاطر، تاثیرات منفی دو حادثه مظنون به دخالت تروریست ها؛ ترور سفیر روسیه در آنکارا و حادثه بازارچه کریسمس در شهر برلین، برطرف شده است. در عین حال، تصمیم دولت ایتالیا برای اختصاص ۲۰ میلیارد یورو به منظور نجات سیستم بانکی این کشور باعث شده است بازارهای مالی غرب و به خصوص آمریکا احساس امنیت بیشتری بکنند.

در این میان، تلاطم ناشی از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا حد زیادی برطرف شده و وعده های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب این کشور، برای اختصاص بودجه های هنگفت به نوسازی زیرساخت های آمریکا و کاستن از مقررات مالی باعث خوش بینی سرمایه گذاران شده است.

همزمان نرخ سهام در بازارهای مالی اروپا رشد اندک ولی باثبات خود را حفظ کرده است ولی در کشورهای درحال رشد، بازارهای مالی نامتغیر بوده اند و در بازارهای مالی آسیا احتمالا تحت تاثیر مشکلات بانک مرکزی ژاپن و کاهش نرخ ین بهای سهام حدود سه دهم درصد کاهش یافته است.

به نوشته رویترز، یکی دیگر از عوامل موثر در افزایش نرخ برابری دلار، توضیح مقام های بانک مرکزی آمریکا درباره بهبود چشمگیر در بازار اشتغال این کشور است.

بر اساس این گزارش، ارزش برابری دلار در برابر اکثر ارزهای مهم دیگر، به طور متوسط، حدود نیم درصد افزایش یافته و به بالاترین میزان از سال ۲۰۰۲ تاکنون رسیده است. بیشترین افزایش بهای دلار با حدود یک درصد در برابر ین ژاپن بوده است.

همزمان با توجه به پیش بینی ها در مورد کاهش تولید نفت خام آمریکا، بهای جهانی نفت به بالاترین قیمت طی یک هفته اخیر رسید. بهای نفت خام برنت حدود یک و نیم درصد افزایش یافت و به ۵۵ دلار و ۷۲ سنت در هر بشکه رسید.

همزمان با این تحولات، به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تحت تاثیر افزایش بهای دلار و در مقابل، کاهش ارزش برابری یورو، مسافرت آمریکایی ها به اروپا ارزان تر می شود و از سوی دیگر، صادرات اروپا به آمریکا جذابيت بيشتری پيدا خواهد کرد.

ارزش برابری یورو در مقابل آمریکا تا اواسط روز سه شنبه حدود سه دهم درصد کاهش یافت که نرخ این دو ارز مهم را به یکدیگر بسیار نزدیک می کند. اکنون هر دلار در برابر ۰۳۶/۱ یورو معامله می شود.

یکی از عوامل مهم افزایش نرخ برابری دلار، تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای بالابردن نرخ متوسط بهره است که تمایل به سرمایه گذاری در آمریکا و در نتیجه، خرید دلار را تشویق می کند.

در مقابل، بانک مرکزی اروپا و سایر نهادهای مالی مسئول در این اتحادیه به سمت پایین نگاه داشتن نرخ بهره حرکت می کنند. نرخ بهره متوسط بانک مرکزی اروپا اکنون صفر درصد، ولی رقمی که بانک مرکزی آمریکا تعیین کرده بین ۵/۰ تا ۷۵/۰ درصد است. به اعتقاد برخی از کارشناسان، همین تفاوت مهم در نرخ بهره متوسط یکی از دلایل اصلی کاهش ارزش یورو در برابر دلار بوده است.

در عین حال، روند احیای اقتصادی در اتحادیه اروپا به نسبت آمریکا ضعیف تر بوده و یکی از نشانه های آن نرخ بیکاری است. تازه ترین آمارها نشان می دهند که نرخ بیکاری در اتحادیه اروپا ۸/۹ ولی در آمریکا ۹/۴ درصد است.

به نوشته رویترز، به همه این ها باید عوامل سیاسی را نیز اضافه کرد. روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و احتمال تقویت احزاب راست افراطی و مخالف اتحادیه اروپا در انتخابات سال آینده در کشورهای مهمی مثل فرانسه و آلمان تا حد زیادی بر موقعیت یورو سایه انداخته اند.

XS
SM
MD
LG