لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۵

بازداشت بیش از صد اسلام‌گرا پیش از تظاهرات سراسری در مصر


نيروهای امنيتی حکومت مصر صبح روز جمعه، هفتم آذر، پيش از برگزاری تظاهرات ضد دولتی در اين کشور،‌ بيش از ۱۰۰ تن از اسلام‌گرايان مخالف حکومت را بازداشت کردند.

خبرگزاری آسوشيتدپرس با اعلام اين خبر گزارش داد که همزمان با بازداشت ۱۰۷ اسلام‌گرا در مصر، دو تن از افسران ارشد ارتش اين کشور در دو حادثه جداگانه در قاهره هدف تيراندازی قرار گرفته و کشته شده‌اند.

مقام‌های مصری که خواستند نام‌شان فاش نشود، با اعلام خبر اين تيراندازی‌ها گفتند که دو افسر ديگر نیز زخمی شده‌اند.

بر اساس اين گزارش،‌ هانی عبداللطيف، سخنگوی وزارت کشور مصر، نيز خبر داد که هفت بمب در سراسر اين کشور خنثی شده‌اند.

بازداشت‌های روز جمعه پس از آن صورت گرفت که جبهه سلفی با گرايش‌های شديد محافظه‌کارانه، فراخوان برگزاری تظاهرات سراسری در اين روز را صادر کرد.

اهداف اين فراخوان، تلاش برای سرنگونی دولت عبدالفتاح السیسی، رئيس جمهور مصر، و دفاع از اسلام اعلام شده بود.

جبهه سلفی صبح روز جمعه فهرستی از مساجد را برای گردهمايی در صفحه فيس‌بوک خود گذاشته و از هواداران خود خواسته بود که شعار «الله اکبر» سر بدهند و قرآن‌ در دست بگيرند.

اين گروه از تظاهرات روز جمعه به عنوان «قيام مسلمانان جوان» نام برده بود.

گروه اخوان‌المسلمين نيز از اين تظاهرات حمايت کرده، ولی در مورد بروز خشونت از سوی نيروهای اطلاعاتی و پليس هشدار داده است.

اين نخستين تلاش اسلام‌گرايان برای برگزاری تظاهرات سراسری در اعتراض به برکناری محمد مرسی از رياست جمهوری مصر در سال گذشته به شمار می‌رود.

نيروهای امنيتی نيز که پيشتر گفته بودند با اين تظاهرات مقابله خواهند کرد، اقدام به استقرار خودروهای زرهی و کار گذاشتن موانع بتونی در اطراف مقرهای امنيتی، ‌کاخ رياست جمهوری و وزارت دفاع در قاهره کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG