لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۴

جنجال روسری يک دختر فوتبالیست درکانادا


پیش از این تیم ایران به حجاب اسلامی در رقابت هایی با حضور ناظران بین المللی شرکت کرده است.
پیش از این تیم ایران به حجاب اسلامی در رقابت هایی با حضور ناظران بین المللی شرکت کرده است.

يک فوتباليست نوجوان در کانادا به دليل داشتن روسری در بازی فوتبال، باعث سر و صدای بسيار شد.


روزنامه «THE AGE» چاپ استراليا گزارش داد که مقامات فوتبال کبک، از بازی يک دختر ۱۱ ساله به دليل داشتن حجاب از يک دوره مسابقه های فوتبال در ايالت کبک، جلو گيری کرده و به او گفته اند تنها در صورتی با اين نوع پوشش در حريان بازی موافقت خواهند کرد که فيفا قوانين خود را تغيير دهد.


اما بسیاری از صاحب نظران می گویند که در قوانین فیفا برای فوتبالیست های زن، هیچ ممنوعیتی برای حجاب، وجود ندارد.


اين روزنامه می نويسد که آسماهان منصور، در يک دوره مسابقه در مونترال به دليل امتناع از برداشتن حجاب از ورود به زمين مسابقه منع شد .


روسری، حجاب بسياری از زنان مسلمان است که طبق قوانين اسلامی، ملزم به استفاده از آن هستند.


خانم بريژيت فورت، رييس اجرايی فدراسيون فوتبال کبک، گفت که اين دختر به دلیل «سلامتی شخصی»، و نه به دليل الزامهای مذهبی، از ورود به زمین منع شده است.


او افزود: «تاسف آور است . من معتقدم فيفا بايد مشخص کند که در زمين بازی فوتبال با چنين پوششی اجازه هست و يا نه . هر چه که آنان مقرر کنند ما ملزم به اجرای آن هستيم.»


تا آن هنگام منصور و ديگر زنان مسلمان اجازه بازی فوتبال با داشتن روسری را نخواهند داشت.


اين جريان، که باعث يک بحث گسترده در سطح کشور شد، وقتی رخ داد که مربی تيم نپين خواست با يک تعويض منصور را که از ابتدای بازی در زمين نبود به جای يک بازيکن ديگر وارد زمين کند .


گزارش ها حاکی از آن است که داور یا طرح این موضوع که کشيدن روسری او در جريان بازی از سوی بازيکن حريف، ممکن است منجر به خفگی او شود، مانع بازی منصور شد. اين داور خودش هم مسلمان بود.


خانم فورت گفت : «طبق مقررات فيفا، داور از دختر جوان خواست که حجابش را بردارد زيرا می ترسيد که برای او و بازيکنان ديگر خطرناک باشد . اما دختر جوان از اين کار خود داری کرد.»


بازيکنان هم تيمی منصور به نشانه همبستگی با او از ادامه بازی در اين رقابتها خود داری کردند، و چهار تيم ديگر نيز از اين مسابقه ها کنار کشيدند.


XS
SM
MD
LG