لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۱

رد درخواست هنیه برای گفت وگو با عباس


محمود عباس خود را آماده حضور در نشست شرم اشیخ می کند
محمود عباس خود را آماده حضور در نشست شرم اشیخ می کند

محمود عباس، در حالی دعوت اسماعيل هنيه، نخست وزير عزل شده دولت خودگردان فلسطين، را برای گفت و گو بر سر فلسطين رد می کند که خود را برای نشست روز دوشنبه در مصر آماده می کند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه از قاهره، تصميم به تشکيل اين نشست که در آن کشورهای مصر، اردن، اسراييل و فلسطين شرکت دارند، بعد از تصرف نوار غزه بدست نيروهای حماس گرفته شد.


به گفته احمد ابو الغيط، وزير امور خارجه مصر، محور اين گفت و گو، کمک به برقراری رابطه بين اسراييل و فلسطين است.


آقای ابو الغيط به خبرنگاران گفت:«هدف از اين نشست، کمک به رابطه اسراييل و فلسطين و جلوبردن اين رابطه بين مقامات فلسطينی واسراييلی است.»


به گفته وی، يکی ديگر از اهداف اين نشست، آسان کردن فشارها بر مردم فلسطين و فراهم کردن شرايط مناسب برای از سرگيری مذاکرات صلح است.»


حماس که يک هفته پيش پس از چند روز درگيری های خونين توانست کنترل نوار غزه را به دست بگيرد، امروز شنبه، برای بار ديگر از محمود عباس، رهبر تشکيلات خودگردان فلسطين خواست تا برای روشن شدن بحران کنونی منطقه غزه، پای ميز مذاکره بنشينند اما به گزارش رويترز از غزه، حسين الشيخ، يکی از رهبران بلند پايه فتح با رد اين دعوت گفت:«حرفی برای گفتن با حماس وجود ندارد.»


اسماعيل هنیه می گوید تنها راه حل خروج از شرايط کنونی، آغاز مذاکرات فلسطينی بدون هيچ پيش شرطی است

یه گزارش رويترز، محمود عباس که دعوت جبهه حماس را برای نشستن بر سر يک ميز رد کرده، اين گروه را به تلاش برای ترور خود متهم کرده است. حماس اين اتهام را رد کرده است.


با وجود اين، اسماعيل هنيه، در گفت و گوی تلفنی با علی عبدالله صالح تاکيد کرد:« تنها راه حل خروج از شرايط کنونی، آغاز مذاکرات فلسطينی بدون هيچ پيش شرطی است»


آقای هنيه در بيانيه ای که از سوی دفتر او منتشر شده بر اين نکته تاکيد دارد که در اين مذاکرات نبايد بدنبال برنده و يا بازنده بود و نه اينکه کسی آسيب ببيند بلکه اساس مذاکرات بايد بر پايه يک دولت متحد ملی باشد.


يک منبع نزديک به هنيه گفت که بيانيه منتشر شده فراخوانی برای شکل گيری يک دولت جديد فلسطينی با حضور نيروهای فتح و ساير احزاب است.


به گفته دفتر اسماعيل هنيه، نخست وزير عزل شده تشکيلات خودگردان، در گفت و گوی تلفنی با عمر سليمان، وزير اطلاعات مصر، طرفين به اين موضوع تاکيد داشتند که هيچ راه حلی به جز گفت و گو موثر نيست.


مقامات مصر، اين اظهارات را نه تاييد کردند و نه در مقام تکذيب آن برآمدند.


بعد از کنترل نوار غزه توسط حماس، نه تنها اسراييل و دولتهای غربی بلکه کابينه عباس و مصر و اردن اين گروه را تنها گذاشتند.


اسراييل که در شروع درگيری ها، مرزهای خود را روی فلسطينی ها باز کرده بود به يکباره اعلام کرد که کمک های انساندوستانه اش را به غزه که بيش از ۱.۵ ميليون نفر را در خود جا داده، قطع خواهد کرد و در عين حال از حمايت های مالی از دولت محمود عباس خبر داد.


منابع خبری می گويند که کابينه اسراييل انتظار دارد که درامدهای تقیف شده مالياتی فلسطينان را به صورت اضطراری دراختيار دولت محمود عباس بگذارد.


درخواست اهود المرت فردا يکشنبه در جلسه دولت به تصويب خواهد رسيد اين درحالی است که اسراييل بدنبال حصول اطمينان از اين مطلب است که اين پول دراختيار گروه حماس قرار نخواهد گرفت.


مقامات اسراييلی می گويند که ۴۰۰ ميليون دلار از عايدی مالياتی به حساب دولت محمود عباس واريز خواهد شد. آقای عباس از دولت اهود اولمرت مبلغ ۷۰۰ ميليون دلار تقاضا کرده بود اما مقامات اين کشور می گويند که باقيمانده اين مبلغ به حکم دادگاه غير قابل پرداخت مانده است.


مبارک: کار حماس چيزی شبيه به کودتا بود


رهبران حماس درحالی از سر مصالحه با گروه رقيب برآمدند، که حسنی مبارک، رييس جمهوری مصر در سخنانی گروه اسلامگرای حماس که از حمايت ايران و سوريه سود می برد را متهم به کودتا عليه دولت خودگردان کرد.


حسنی میارک رییس جمهور مصر حماس را را متهم به کودتا عليه دولت خودگردان فلسطینی کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، آقای مبارک در آستانه ديدار رهبران کشورهای خاورميانه در مصر، ضمن حمايت از محمود عباس، اظهار داشت که کاری که حماس در غزه انجام داد چيزی شبيه کودتاست و به اين گروه هشدار داد که اينگونه اعمال می تواند به تجزيه فلسطين منجر شود.


از زمانی که کنترل غزه به دست نيروهای حماس افتاده، اين اولين باری است که رييس جمهوری مصر حمايت خود را تشکيلات خودگردان فلسطين اعلام می کند.


حسنی مبارک که روز دوشنبه در شرم الشيخ ميزبان محمود عباس، اهود اولمرت نخست وزير اسراييل و ملک عبدالله پادشاه اردن است، با ابراز تاسف از درگيری های داخلی فلسطينيان گفت:« تاسف آور است که خون فلسطينی ها بدست يکديگر ريخته می شود،آنهم در درگيری که همه خطوط قرمز شکسته شد»


نشست روز دوشنبه، به اين معنی است که آقای عباس عليرغم کنترل حماس در غزه، می تواند در پروسه صلح با اسراييل جلوتر برود.


در ادامه اين نشست، قرار است روز سه شنبه، مصر ديدار جداگانه ای با ملک عبدالله، پادشاه اردن در رابطه با تشکيل جبهه اعراب در حمايت از محمود عباس و مقابله با حماس داشته باشد.


مصر، اردن و عربستان سعودی از بزرگترين کشورهای عربی حمايت کننده تشکيلات خودگردان فلسطين به رهبری محمود عباس اند.


XS
SM
MD
LG