لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۳

وعده تحقق نیافته احمدی نژاد برای ایجاد دو میلیون و ۵۰۰ هزار شغل


از وعده ايجاد دو ميليون و ۵۰۰ هزار شغل توسط محمود احمدی نژاد برای سال ۹۰ تا آمار يک ميليون و ۳۷۵ هزار شغلی که رييس مرکز آمار ايران می گوید در سال گذشته ایجاد شد، حدود يک سال می گذرد.
به اين ترتيب، بين آن وعده تا ارقامی که بر روی کاغذ گزارش رييس مرکز آمار ايران نوشته شده است، بيش از يک ميليون و ۱۰۰ هزار شغل فاصله وجود دارد.
به گزارش خبرگزاری مهر، عادل آذر، رييس مرکز آمار، آمار ارائه شده در مورد اشتغال و بيکاری در ايران را دقيق و استاندارد دانسته و خواستار آن شده است که همه به آمارهای رسمی کشور احترام و اطمينان داشته باشند.
احمد علوی، استاد دانشگاه و اقتصاددان در سوئد، در گفت و گو با راديو فردا اشاره می کند که از نظر اقتصاددانان، معيار اشتغال پايدار، اشتغالی است که بتواند ۴۰ ساعت کار و همزمان درآمدی را ايجاد کند که فرد شاغل بتواند هزينه زندگی اش را تامين کند.
او می افزايد: «آن چيزی که در ايران اتفاق می‌ا‌‌فتد با اين تعريف کمی متفاوت است، چون يک ساعت کار در هفته را مبنای اشتغال قرار داده‌اند و همزمان گروه‌هايی مانند سربازان، کسانی که تحصيل می‌کنند و حتی خانه‌دارها را نيز جزو شاغلين به حساب آورده اند. اين گروه‌ها ممکن است به صورت ظاهری کاری داشته باشند اما کارشان منجر به کسب درآمد کافی نمی‌شود که بتواند زندگی را در شرايط فعلی تورمی ايران تامين کند.»
آقای علوی با اشاره به اينکه خط فقر در ايران بالای يک ميليون تومان است، می گويد: «برای اين که شاغل، فقير تلقی نشود بايد درآمدی بيش از يک ميليون تومان داشته باشد. اگر اين معيار را به عنوان معيار تعريف اشتغال بدانيم اين سوال مطرح می‌شود فردی که يک ساعت در هفته کار می‌کند آيا می‌تواند چنين درآمدی کسب کند؟ چنين چيزی امکان ندارد.»
به يک ميليون و ۳۷۵ هزار شغلی برگرديم که رييس مرکز آمار می گويد در سال گذشته ايجاد شده است.
فتح‌الله بيات، رييس اتحاديه کارگران قراردادی و پيمانی ايران، در اين مورد به خبرگزاری ايسنا گفته است: «وقتی هر روز از گوشه و کنار خبر اخراج کارگران و تعطيلی کارخانه‌ای را می شنويم، چطور است که آمار ايجاد اشتغال افزايش يافته است؟»
آقای بيات اشاره کرد که سخنان رييس مرکز آمار ايران مبنی بر کاهش ۱۲ درصدی نرخ بيکاری در سال گذشته را نمی تواند تاييد کند و افزود: «با حجم بالايی از مراجعه روزمره کارگران و بيکاران مواجه هستيم که نه تنها کاهش نداشته، بلکه از ابتدای سال جاری هم رو به افزايش بوده است.»
به گزارش خبرگزاری‌ها و سايت‌های متعلق به تشکل‌های کارگری، در ماه‌های اخير تعداد کارخانه‌های ورشکسته و يا تعطيل به شدت افزايش يافته است و به گفته عليرضا محجوب، دبير کل خانه کارگر، تنها در سال گذشته ۱۰۰ هزار کارگر کار خود را از دست داده اند.
رييس اتحاديه کارگران قراردادی و پيمانی ايران همچنين در ارتباط با سخنان رييس مرکز آمار گفته است: «اگر به راستی ۵۰۰ هزار شغل به وجود آمده باشد، شاهکار است.»
احمد علوی با اشاره به اين که آمارهای ارائه شده توسط دستگاه های دولتی به دلايل گوناگون از جمله تناقض‌های آشکار قابل اطمينان نيستند، می افزايد: «آمار بيکاری بايد با ديگر شاخص‌های اقتصادی از جمله ميزان رشد اقتصادی، توليد کارگاه‌ها و حتی ميزان ورشکستگی يا واردات و صادرات کشور هماهنگی داشته باشد. اين آمار که نشان دهنده آمار بالای ايجاد اشتغال است حتی در حد خاورميانه‌ای هم زياد است و با شرايط فعلی ايران سازگاری ندارد. نرخ رشد اقتصادی ايران که مبنای ايجاد اشتغال است چيزی نزديک صفر است و با توجه به تحريم های اعمال شده، ورود و خروج نقدينگی و ارز و کالا و خدمات دچار مشکل شده است. با اين تحريم‌ها به طور قطع اشتغال در ايران دچار مشکل شده است.»
در اين ميان، با توجه به گزارش‌هايی که در برخی خبرگزاری‌ها منتشر می شوند، می توان انتظار داشت برخلاف آمار دولتی در زمينه اشتغال، ميزان بيکاری در ايران افزايش يابد.
در اين ارتباط، رضا نورايی، ریيس اتحاديه صادرکنندگان و وارد کنندگان ميوه، در گفت‌وگو با خبرگزاری ايلنا هشدار داده است که ادامه واردات ميوه و همچنين سياست های دولت، ۶۰ درصد از اشتغال موجود در بخش کشاورزی را نابود می‌کند.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG