لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۹

گزارشگران بدون مرز سرکوب تظاهرات اهواز را محکوم کرد


سازمان گزارشگران بدون مرز آنچه را «سرکوب تظاهرات جمعه گذشته در اهواز و ممنوع کردن اطلاع‌رسانی در باره رويداهای خوزستان از سوی مقام‌های ايران» ناميده، محکوم ‌کرده است.

تظاهرات جمعه گذشته در ششمين سالگشت اعتراض‌های اهواز در فروردين ۱٣٨۴ برگزار شد.

تظاهرات شش سال پيش در اعتراض به آن چه «تغيير بافت جمعيت استان خوزستان» ناميده شد، درگرفت و به خشونت گراييد.

سازمان گزارشگران بدون مرز با اشاره به اينکه ارتباط خوزستان با جهان قطع شده است، افزود: يک هفته پس از درگيری ميان معترضان و نيروهای انتظامی و امنيتی در خوزستان، سرکوبی‌ها در آن استان همچنان ادامه دارد و شمار چشمگيری از مردم بازداشت شده‌اند.

اين سازمان اعلام کرد که شماری از شهروند وب ‌نگاران و همکاران رسانه‌ها در استان خوزستان بازداشت شده‌اند، و در اين ارتباط به اسامی علی بدری؛ مدير وبلاگ شط ‌الجراحی، علی طرفی؛ مدير وبلاگ کارونات، و حميد حيری و شهيد عموری، شاعر و همکار مطبوعات، اشاره کرد.

سازمان گزارشگران بدون مرز همچنين شمار بازداشت شدگان را ۹۷ نفر ذکر کرد و افزود: بازداشت شدگان در زندان های سپيدار و زندان مخفی زيتون نگهداری می‌شوند.

رضا وشاهی، سخنگوی سازمان حقوق بشر اقليت‌های ايران، در اين مورد به راديو فردا می‌گويد: «بازداشت شدگان به زندان‌های سپیدار و زیتون و همچنین زندان چهارشیر منتقل شده‌اند که زندان آخری، در زیر زمین واقع شده است.»

وی می‌افزاید که برخی از بازداشت شدگان به علت کمبود جا در زندان‌های اهواز به شهرهای دیگر، از جمله آبادان منتقل شده‌اند.

در اين ميان، آيت الله محسن حيدری، امام جمعه اهواز، گفت: مردم اهواز، فتنه جمعه گذشته در اين شهر را خنثی کردند.

پيش از اين، تلويزيون دولتی ايران روز پنجشنبه به نقل از جانشين فرمانده نيروی انتظامی استان خوزستان، از دستگيری هشت نفر که آنها را تروريست ناميد، خبر داد.

بر اساس اين گزارش، دستگير شدگان از اعضای گروه «خلق عرب» هستند که مسئول مرگ يک مامور نيروی انتظامی و يک عابر پياده در اهواز معرفی شده‌اند.

خبر اين بازداشت‌ها پس از تظاهرات روز ۲۵ فروردين و درگيری های پس از آن در شهر اهواز و مناطق اطراف آن منتشر شد.

حوادث اهواز تنها زمانی در رسانه‌ها انعکاس بسیار گسترده پيدا کرد که شيرين عبادی، رئيس کانون مدافعان حقوق بشر و برنده جايزه صلح نوبل، در نامه‌ای به ناوی پيلای، کميسر حقوق بشر سازمان ملل متحد از سرکوب شهروندان عرب‌زبان و سنی‌مذهب در اهواز به دست نيروهای جمهوری اسلامی ايران خبر داد.

حامد کنانی، عضو سازمان حقوق بشر اهواز، در اين مورد به راديو فردا می‌گويد:«در مناطقی که تظاهرات صورت گرفت، برخورد نيروهای امنيتی خشن و شديد بود و رژيم نيروهای خيلی زيادی آماده کرده بود تا هر گونه تحرک و اعتراض را شديدا سرکوب کند.»

به گفته خانم عبادی، در جريان اين تظاهرات و نيز درگيری‌های کوچک و پراکنده پس از آن در اهواز، بيش از ۱۲ نفر کشته، ۲۰ نفر زخمی و ده‌ها نفر بازداشت شدند.

با اين همه، رضا وشاهی، سخنگوی سازمان حقوق بشر اقليت‌های ايران، می‌گويد که آمار کشته شدگان و بازداشتی‌ها بيش از اينهاست و می‌افزايد: «حدود ۱۸ نفر کشته شدند و بر اساس آماری که به دست ما رسيده است، بيش از ۶۰۰ نفر بازداشت شده اند.»

در اين ميان، اسامی بازداشت شدگان به طور کامل و رسمی انتشار نيافته است.

آقای وشاهی در مورد دليل اين موضوع می‌گويد: «خانواده‌ها هنوز صحبت نکرده اند، زيرا شرايط در منطقه اهواز به خاطر سرکوب‌ها و سخت گيریهای حکومت، بسيار سخت است و به همين دليل، اطلاعات ديرتر به خارج منتقل می‌شود.»

در اين حال، فدراسيون بين‌المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران در بيانيه مشترکی، با اشاره به آنچه سرکوب خشونت آميز اعتراض‌های از سوی نيروهای امنيتی در اهواز در روز ۲۵ فروردين ناميدند، گفتند که دولتمردان جمهوری اسلامی ايران سال‌هاست که تبعيض گسترده سياسی، اقتصادی و فرهنگی در مورد اعراب در خوزستان اعمال می‌کنند.

اين بيانيه به نقل از عبدالکريم لاهيجی، نايب رئيس فدراسيون بين‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و رييس جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران، خواستار آن شده است که دولتمردان بايد فورا تمام بازداشت شدگان را آزاد کنند و با انجام تحقيقات، مسئولان کشتار معترضان مسالمت جوی عرب را به دست عدالت بسپارند.

XS
SM
MD
LG