لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۳

کمپین یک‌ساله و جهانی عفو بین‌الملل در دفاع از حقوق کارگران ایران


سازمان عفو بين‌الملل، مدافع جهانی حقوق بشر، عصر روز جمعه کمپين يک‌ساله‌ای را در دفاع از حقوق کارگران ايرانی آغاز کرد. اين کمپين همزمان با يکصدمين نشست سالانه سازمان بين‌المللی کار در شهر ژنو سوئیس آغاز شد.

سازمان عفو بين‌الملل در بيانيه‌ای به همین مناسبت اعلام کرد که اين کمپين را با همکاری اتحاديه‌های بين‌المللی کارگری، مانند فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل و کنفدراسيون بين‌المللی اتحاديه‌های کارگری، پيش خواهد برد.

این سازمان مدافع حقوق بشر با تاکید بر این که «حقوق کارگران حقوق بشر است» از رفتار خشن جمهوری اسلامی ايران با فعالان مستقل سنديکايی که از حقوق کارگران دفاع می‌کنند انتقاد کرده است.

در این بیانیه آمده است که این سازمان در کمپين يک‌ساله خود برای آزادی فوری و بی‌قيد و شرط فعالان مدنی زندانی، امکان تاسيس اتحاديه‌های مستقل کارگری و به رسميت شناخته شدن آنها تلاش خواهد کرد.

اين سازمان همچنين از مقام‌های جمهوری اسلامی ايران خواست به آزادی‌های اجتماعی و اقتصادی بنيادين جهانی احترام بگذارند.

دریوری دايک، مسئول بخش خاورميانه سازمان عفو بين‌الملل، با اشاره به تشديد برخوردهای حکومت با فعالان سياسی و مدنی در دو سال اخير به راديوفردا گفت: «سنديکاهای مستقل کارگری جايگاه مهمی در آينده ايران و فعاليت سازمان‌های غيردولتی دارند. ما تصميم گرفتيم که با آغاز اين کمپين، در جهت حمايت از سنديکاهای مستقل کارگری و تاکيد بر لزوم فعاليت و استقلال‌شان حرکت کنیم کنيم.»

در بيانيه سازمان عفو بين‌الملل همچنین به نقل از مالکوم اسمارت، رئيس بخش خاورميانه و آفريقای شمالی اين سازمان، آمده است که حکومت ایران نشان داده است که هيچ مخالفتی را تحمل نمی‌کند.

وی افزود: «آزار و تعقيب اين فعالان حاکی از استيصال حکومت در تلاش برای فرونشاندن ناآرامی اجتماعی است که می‌تواند ناشی از افزايش بهای سوخت و برق برای مردم ايران باشد.»

بيانيه سازمان عفو بين‌الملل، به نقل از ديويد کاکرافت، دبير کل فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، نوشته است که «بدرفتاری باورنکردنی» با اعضای سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران، «نشانه ترسی است که برخی از مقام‌های ايران از آنها به عنوان نيروی واقعی تغيير و اصلاحات دارند».

آقای کاکرافت با مثبت خواندن آزادی منصور اسانلو، رئيس هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، گفت که او و همکارانش بايد مجاز باشند آزادانه و بدون ترس از دستگيری يا آزار، منافع اعضاي‌شان را نمايندگی کنند.

سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه تنها تشکل کارگری نيست که در ايران با برخوردهای امنيتی و قضايی مواجه شده است.

در این زمینه پيتر روسمن، رئيس اتحاديه بين‌المللی کارگران صنايع مواد غذايی، کشاورزی و خدمات، که سنديکای کارگران شرکت نيشکر هفت‌تپه ایران نیز عضو آن است، با اشاره به برخوردهای صورت گرفته با اعضای اين سنديکا گفت: «شجاعت فعالان سنديکايی ايران که زندگی و آزادی خود را به خاطر حقوق همگان به خطر می‌اندازند برای ما الهام‌بخش است.»

در کنار اين تشکل‌های کارگری، کانون صنفی معلمان ايران نيز به‌رغم ممنوع شدن فعاليتش از سوی حکومت، همچنان به فعاليت خود ادامه داده است.
XS
SM
MD
LG