لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۸

دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران از سوی ماموران امنیتی بازداشت شد


اسماعیل عبدی، دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران
اسماعیل عبدی، دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران

کانون صنفی معلمان ایران اعلام کرد که ماموران امنیتی روز چهارشنبه ۱۹ آبان، اسماعیل عبدی، دبیر کل این تشکل غیر دولتی، را در خانه اش بازداشت و به زندان اوین منتقل کرده‌اند.

به گزارش سایت حقوق معلم و کارگر، نزدیک به کانون صنفی معلمان ایران، آقای عبدی توسط شش مامور امنیتی بازداشت شده است که از ارائه کارت شناسایی و مجوز بازداشت او امتناع کردند.

این گزارش حاکی است که آنها گفته بودند دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران را برای انجام گفت‌وگو همراه خود می‌برند.

بازداشت اسماعیل عبدی پس از آن صورت گرفت که دادگاه تجدیدنظر روز ۱۶ مهر، حکم شش سال زندان او را تایید کرد.

بر اساس این گزارش، اسماعیل عبدی ششم تیرماه پارسال و پس از اعتراض‌های فرهنگیان به نابسامانی‌های آموزش و پرورش، به عنوان نماینده شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان سراسر ایران برای شرکت در یک نشست بین‌المللی معلمان قصد رفتن به کانادا را داشت که بازداشت شد.

پس از آن، دبیرکل کانون صنفی معلمان در بهمن پارسال در دادگاه بدوی به شش سال زندان محکوم شد.

او پس از ۱۶ روز بازداشت و در پی اعتصاب غذا، با وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

در همین حال، کانون صنفی معلمان ایران شدیدا به بازداشت آقای عبدی اعتراض کرد.

کانون صنفی فرهنگیان گیلان نیز با غیرانسانی خواندن نوع برخورد با اسماعیل عبدی، از مسئولان دولت به ‌ویژه وزیر جدید آموزش و پرورش خواست نسبت به این «حرکت‌های قانون‌‌شکنانه» قاطعانه برخورد کنند تا چنین رویه‌هایی در برخورد با فعالان صنفی و قانون گرا اتخاذ نشود.

این درخواست در شرایطی مطرح شده است که مسئولان دولتی از جمله مسئولان آموزش و پرورش واکنشی به بازداشت دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران نشان نداده اند.

در این میان، اتحادیه آزاد کارگران ایران، بازداشت و انتقال اسماعیل عبدی به زندان اوین را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط این فعال حقوق معلمان از زندان شد.

حدود یک هفته پیش از بازداشت اسماعیل عبدی، فدراسیون آموزش بین‌الملل به تمامی سازمان های عضو خود فراخوان داده بود که در اعتراض به صدور حکم شش سال زندان که آن را «تحمیلی و توجیه‌ناپذیر» خواند، فورا و قاطعانه اقدام کنند.

XS
SM
MD
LG