لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۴

نخست وزیر فرانسه:‌ ایران روی ما حساب کند


مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه، ‌روز پنج‌شنبه ضمن اشاره به این که ایران و کشورش قراردادهایی را در زمینه بهداشت و ‌کشاورزی و محیط زیست امضا خواهند کرد افزود که ایران می‌تواند روی فرانسه حساب کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ این قراردادها در جریان سفر حسن روحانی،‌ رئیس جمهوری یران، در پاریس امضا خواهند شد.

آقای روحانی روز چهارشنبه برای دیداری رسمی به فرانسه رفت. وی پیش از آن به ایتالیا سفر کرده بود.

در جریان سفر رئیس جمهوری ایران به ایتالیا،‌ دو کشور قراردادهایی اقتصادی به ارزش ۱۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار امضا کردند.

در ادامه این سفر رسمی، به نوشته خبرگزاری رویترز، ‌نخست وزیر فرانسه که در نشست مشترک تجار و بازرگانان فرانسوی و ایرانی در پاریس سخن می‌گفت،‌ خواستار بازسازی همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های اقتصادی شد.

مانوئل والس با اشاره به لغو تحریم‌های ایران پس از اجرایی شدن برجام در روز ۲۶ دی‌ماه افزود: همکاری ها بین شرکت های خودروسازی «پژو‌ـ‌سیتروئن» و «ایران‌خودرو» نماد مناسبات تهران و پاریس به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌ در چارچوب توافق ۴۰۰ میلیون یورویی این دو شرکت، پژو‌ـ‌سیتروئن سالانه ۲۰۰ هزار خودرو در ایران تولید خواهد کرد.

به نوشته رویترز،‌ آقای والس خطاب به حسن روحانی و هیئت ایرانی همراه او به زبان فارسی گفت:‌ «به فرانسه خوش آمدید.»

بر اساس این گزارش،‌ رئیس جمهوری ایران نیز در این نشست گفت: بگذارید اختلافات گذشته را فراموش کنیم و فصل نوینی را شروع کنیم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ مانوئل والس نیز در پاسخ گفت که ایران می‌تواند روی این کشور حساب کند و افزود:‌ فرانسه آماده است با شرکت ها،‌ مهندسین، تکنیسین‌ها و بسیاری از منابع خود به نوسازی ایران کمک کند.

در همین حال،‌ خبرگزاری فرانسه، به نقل از پاتریک پویان،‌ مدیر اجرایی شرکت نفتی «توتال»، نوشت که این شرکت امروز پنج‌شنبه قراردادی را برای خرید نفت از ایران امضا می کند.

به گفته او، در این قرارداد که در کاخ ریاست جمهوری فرانسه امضا خواهد شد،‌ ‌توتال روزانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه نفت از ایران خریداری خواهد کرد.

ایران به دنبال لغو تحریم‌ها در روز ۲۶ دی‌ماه اعلام کرده بود که ۵۰۰ هزار بشکه به تولید روزانه نفت خود اضافه خواهد کرد.‌

خبرگزاری ایسنا نیز گزارش داد:‌ قرارداد خرید هواپیما از ایرباس امروز، پنجشنبه، نهایی و امضا می شود.

پیشتر عباس آخوندی، ‌وزیر راه و مسکن، از امضای قرارداد خرید ۱۱۴ فروند هواپیمای مسافربری «ایرباس» فرانسه خبر داده بودند.

به نوشته ایسنا، شرکت ایرباس متعهد شده است که در سریع‌ترین زمان، هواپیماها را در اختیار ایران قرار دهد و خرید هواپیماها به صورت اجاره به شرط تملیک است و تهران متعهد می‌شود در مدت ده سال پول هواپیماها را پرداخت کند.

همچنین محمود واعظی،‌ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، روز پنج‌شنبه در دیدار با وزیر اقتصاد و صنعت و دیجیتال فرانسه خواستار فعالیت های مشترک بین دو کشور و سرمایه گذاری فرانسه در این بخش، همراه با انتقال تکنولوژی در بازار ایران شد.

بر اساس گزارش‌ها،‌ قرار است حسن روحانی و فرانسوا اولاند،‌ روسای جمهوری ایران و فرانسه،‌ عصر روز ‌پنج‌شنبه ‌با یکدیگر دیدار کنند.

در همین حال، به نوشته رویترز، ‌دیدبان حقوق بشر که مقر آن در نیویورک قرار دارد،‌ با انتشار بیانیه‌ای از آقایان روحانی و اولاند خواست که در مورد موضوع حقوق بشر نیز گفت‌وگو کنند.

این سازمان به مسائلی مانند مجازات اعدام و‌ نقض حقوق زنان و اقلیت‌ها در ایران و نیز اعلام وضعیت اضطراری در فرانسه به دستور فرانسوا اولاند به دنبال حملات گروه حکومت اسلامی در پاریس اشاره کرده است.

به گفته دیدبان حقوق بشر،‌ این دستور حقوقی مانند آزادی بیان و تشکل‌یابی در فرانسه را تهدید می‌کند.

XS
SM
MD
LG