لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۵

برگزاری «کمپين حمايت سبز» در بيش از ۳۰ شهر دانشگاهی جهان


با ادامه انتقادها از بازداشت و يا حصر خانگی مير حسين موسوی و مهدی کروبی، رهبران معترضان در ايران، و همسرانشان، دانشجويان ايرانی خارج از کشور با همراهی شماری از ايرانيان، اقدام به برنامه‌ريزی «کمپين حمايت سبز» در بيش از ۳۰ شهر دانشگاهی جهان کرده‌اند.

برگزارکنندگان اين کمپين گفته‌اند که تلاش می‌کنند توجه شرکت‌کنندگان در نشست جهانی حقوق بشر را نسبت به آنچه در ايران می‌گذرد، جلب کنند.

اين نشست از روز شنبه تا روز دوشنبه در شهر ژنو سوئيس برقرار بود.

«کمپين حمايت سبز» در بيانيه خود گفته است: آنان که به رأی ما هزينه دادند، امروز در انتظار ياری ما هستند. هر جا که هستيم، اعتراض‌های سبز خود را به گوش جهانيان برسانيم.

مريم روزبهانی، از شرکت‌کنندگان در کمپين حمايت سبز در شهر ملبورن استراليا، درباره هدف از برگزاری اين کمپين به راديو فردا گفت: در هماهنگی با دوستان در ساير نقاط جهان تلاش کرديم تا همبستگی خود را با حرکت مردمی که داخل ايران هستند و در واقع، اصل زحمت را آنها می‌کشند و با مشکلات بسياری مواجه هستند، و مشکلات ما در مقايسه با آنها بسيار کمتر است، نشان دهيم.

ميثم، از شرکت‌کنندگان در اين کمپين در شهر کارلسکرونا در سوئد، نيز در مورد هدف از برگزاری اين حرکت به راديو فردا گفت: ما عده‌ای دانشجو از طيف‌های مختلف هستيم که در يک موضوع هم عقيده‌ايم و آن حمايت از رهبران جنبش است.

کمپين حمايت سبز همچنين در بيانيه خود با اشاره به آنچه سرکوب حرکت مردمی جنبش سبز از سوی حکومت جمهوری اسلامی ايران ناميده، بازداشت ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، رهبران معترضان در ايران، و همسرانشان، را عبور از خطوط قرمز جنبش سبز دانسته است.

در این باره سهند زمانی در برلين به راديو فردا گفت: ما خواستيم نشان دهيم در بيش از ۲۰ ماهی که آقای کروبی و آقای موسوی پا به پای مردم ايران حرکت کرده‌اند، الان به حمايت ما نياز دارند.

وی افزود: از اين گذشته، ما به اين موضوع توجه داشتيم که آقايان موسوی و کروبی نگاه دقيقی به مسايل حقوق بشر و زندانيان سياسی داشتند که اکنون خودشان در ميان گروهی هستند که از آنها دفاع می‌کردند.

آريا خسروی از شهر وين نيز در گفت‌وگو با راديو فردا، هدف مشابهی را بيان کرد: هدف ما در وهله نخست، آزادی سران جنبش سبز و همسران آنها و نيز آزادی تمامی زندانيان سياسی است.

به گفته وی، هدف بعدی، متشکل شدن فعالان خارج از ايران و ايرانيان خارج از کشور است تا صدای مردم داخل ايران باشند.

کمپين حمايت سبز همچنين نامه‌ای را برای ارسال به دبيرکل سازمان ملل متحد، رئيس دوره‌ای اتحاديه اروپا و دبيرکل سازمان کنفرانس اسلامی تدوين کرده است.

کاميار گياهچی، از برگزارکنندگان کمپين حمايت سبز که مقيم سوئد داست، درباره هدف از ارسال اين نامه به راديو فردا گفت: با توجه به کارنامه جمهوری اسلامی ايران در اين مدت که از خود در مورد آزاد، اذيت و شکنجه زندانيان و سرکوب معترضان به نمايش گذاشته است، اين نگرانی برای بچه‌های جنبش سبز به وجود آمده است که فشارها بر روی رهبران جنبش سبز و زندانيان سياسی بيشتر شود.

وی اضافه کرد: به همين دليل ما سعی کرديم که با يک کمپين هماهنگ، بر سازمان‌های بين‌المللی فشار وارد کنيم تا از تمام امکانات سياسی خود برای اعزام ناظر حقوق بشر به ايران استفاده کنند تا بدين ترتيب به نقض حقوق بشر در ايران پايان داده شود.

حرکت کمپين حمايت سبز در شهرهای ديگری چون لندن، استکهلم، کوالالامپور، کلن، بوداپست، ليسبون، لس‌آنجلس، دورتموند، اسن، هوستون، آمستردام، تروندهايم و يوتوبوری در روز شنبه برگزار شد.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG