لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۲

اعتصاب ۳۰۰۰ کارگر مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه


خبرگزاری ایلنا روز دوشنبه ۱۱ بهمن از اعتصاب و اعتراض صنفی حدود ۳۰۰۰ تن از کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه خبر داد.

این خبرگزاری به نقل از منابع خبری خود در مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه نوشت که اعتصاب کارگران از روز چهارشنبه ششم بهمن در واکنش به پرداخت نشدن معوقات مزدی آنان آغاز شده است.

یکی از کارگران به ایلنا گفت که «بعد از تجمع روز ۱۰ بهمن کارگران، کارفرما بر اساس صورت جلسه ای که در روز های اخیر تنطیم کرده بود یک ماه از معوقات مزدی کارگران بخش صنعتی و گروهی از کارگران بخش کشاورزی را پرداخت کرد که در نتیجه آن، کارگران خشمگین شدند.»

براساس این صورت جلسه، کارفرمای نیشکر هفت‌تپه تصمیم گرفته بود که حقوق آذر ماه کارگران را در فاصله روزهای ۱۲ تا ۱۵ بهمن، حقوق دی ماه را هفته اول اسفند، عیدی پاداش سال جاری را از ۲۰ تا ۲۵ اسفند و حقوق بهمن ماه را از ۲۵ تا پایان سال جاری پرداخت کند.

به گزارش ایلنا به نقل از یک کارگر شرکت کننده در اعتصاب، تشدید اعتراض های کارگری در مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در حالی ادامه دارد که در چند روز گذشته «هیچ مقام دولتی» پیگیر مطالبات آنها نبوده است.

او با اشاره به اینکه کارگران در اجتماع روز دوشنبه خود همچنین خواستار تغییر برخی عوامل مدیریت خصوصی مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه هستند، افزود: اگر دست ‌کم پاداش و بهره برداری سال‌های ۹۴ و ۹۵ بههمراه حقوق کامل آذر ماه آنها پرداخت شود، دلیلی برای استمرار این اعتراض صنفی وجود ندارد.

بر اساس این گزارش، بیش از ۲۵۰ تن از کارگران بازنشسته این مجتمع که هنوز نتوانسته‌اند مطالبات بازنشستگی خود را از کارفرما دریافت کنند در این اجتماع چند روزه شرکت کرده اند.

آنها همچنین خواستار پرداخت شدن حق بیمه دوران بیکاری کارگران نی ‌بر که در فاصله سالهای ۶۸ تا ۹۲در مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه مشغول کار بوده‌اند، هستند.

بر اساس گزارش ها، مشکلات اقتصادی این مجتمع پس از واگذاری آن به بخش خصوصی در اسفند سال گذشته بیشتر شده است.

پیش از این، کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به خصوصی شدن این واحد اعتراض کرده بودند.

در سالیان اخیر هم کارگران شماری از کارخانه ها در ایران که پس از خصوصی شدن با مشکلات اقتصادی مواجه شده و یا تعطیل شدند، خواستار بازگرداندن آنها به بخش دولتی شده اند.

اعتراض کارگران تنها متوجه واگذاری کارخانه ها به بخش خصوصی نیست.

به گزارش خبرگزاری ها، کارگران کارخانه های مختلف در ایران به پرداخت نشدن معوقات مزدی خود نیز اعتراض کرده و دست به اعتصاب و تجمع زده اند.

در این ارتباط، به گزارش خبرگزاری های ایرنا و ایلنا، گروهی از کارگران کارخانه کاشی اصفهان در روزهای گذشته با تجمع در مقابل این واحد تولیدی در جاده نجف‌آباد خواستار پرداخت دستمزد و مزایای معوقه خود شدند.

یکی از کارکنان کارخانه کاشی اصفهان در مورد این تجمع به رادیو فردا گفته است که بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کارگر در تجمع ها شرکت داشته اند.

همچنین به نوشته ایلنا، به رغم اعتصاب صنفی و تجمع حدودا یک ماهه ۴۸۰ کارگر کارخانه سیمان مسجد سلیمان، هیچ اقدامی برای پرداخت پنج ماه معوقات مزدی آنها صورت نگرفته است.

تعدادی از این کارگران به ایلنا گفتند که نه تنها کارفرما اهمیتی به پرداخت مطالبات عقب افتاده آنان نداده است، بلکه مسئولان استانی وشهرستانی نیز به مطالبات آنها بی اعتنا بوده اند.

همچنین ۳۰۰ کارگر کارخانه فرش پارس که پنج تا هشت ماه حقوق شان پرداخت نشده است، در نامه‌ای خطاب به فرماندار شهرستان البرز در استان قزوین خواستار پیگیری مشکلان صنفی خود شدند.

به نوشته ایلنا، بیش از ۱۶۰ تن از کارگران بازنشسته سه کارخانه فرنخ، نازنخ و مه ‌نخ در اعتراض به آنچه بلاتکلیفی چند ساله در دریافت مطالبات سنواتی ومزدی خود نامیدند، در مقابل ساختمان استانداری قزوین تجمع کردند.

پیش از این هم گزارش ها حاکی از اعتصاب و تجمع کارگران از جمله در کارخانه های هپکو در اراک و پلی اکریل اصفهان بوده است.

به طور معمول، مقام های جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اعتراض ها با دادن قول برای تحقق خواسته های شان تلاش می کنند به این اعتصاب ها و تجمع ها پایان دهند.

XS
SM
MD
LG