لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۳

سازمان بین‌المللی کار آزادی رضا شهابی را خواستار شد


رضا شهابی
رضا شهابی
یکی از مسئولان سازمان بین‌المللی کار، آی‌ال‌ا، در گفت‌وگو با رادیوفردا اعلام کرد که این سازمان جهانی هفته گذشته از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواسته است تا رضا شهابی، فعال کارگری، را فورا آزاد کنند.

وی این موضوع را در مورد شکایت چند روز پیش کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه های کارگری از ایران در مورد محکوم شدن آقای شهابی به زندان و محرومیت از فعالیت سندیکایی ابراز داشت.

رضا شهابی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران، در خرداد سال ۸۹ بازداشت و سال جاریبه اتهام‌های امنیتی به شش سال زندان، پنج سال محرومیت از فعالیت‌های سندیکایی و پرداخت هفت میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد.

درخواست برای آزادی رضا شهابی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران، از سوی سازمان بین‌المللی کار، وابسته به سازمان ملل متحد، پس از آن انجام شد که کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری در شکایتی خواستار اقدام فوری این سازمان برای آزادی این فعال کارگری شده بود.

مهدی کوهستانی‌نژاد، مشاور کنفدراسیون بین‌المللی کار و عضو کنگره کار کانادا،
با اشاره به این که رضا شهابی در ۲۳ ماهی که از بازداشتش می‌گذرد، از پذیرفتن اتهام‌های سیاسی و امنیتی و مغایر با فعالیت‌های سندیکایی‌اش خودداری کرده می‌افزاید: «اتحادیه‌های کارگری در سطح جهان با توجه به تجربه سال‌های گذشته در ایران می‌دانند که چنین برخوردهایی از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های سندیکایی و صنفی را نشانه گرفته و دولت مانع فعایت آزاد سندیکاها و تشکل‌های کارگری است.»

او همچنین ابراز امیدواری می‌کند که حکم آقای شهابی در دادگاه تجدید نظر لغو شود و می‌افزاید: «اتحادیه‌های بین‌المللی کارگری که رضا شهابی را بی‌گناه می‌دانند، به تلاش خود برای لغو این حکم ناعادلانه ادامه خواهند داد.»

آقای کوهستانی‌نژاد همچنین خواستار آن است که به رضا شهابی به خاطر در زندان نگه داشتن او به مدت حدود دو سال غرامت پرداخت شود.

در ۲۳ ماهی که از بازداشت آقای شهابی می‌گذرد، سندیکاهای کارگری در برخی از کشورهای جهان، فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل و کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری و همچنین سازمان‌های حقوق بشری خواستار آزادی فوری و بدون قید شرط آقای شهابی و سایر فعالان کارگر زندانی شده‌اند.

به گفته این سازمان‌های کارگری و حقوق بشری، کارگران بر اساس مقاوله‌نامه‌های ۸۷ و ۹۸ سازمان بین‌المللی کار که از سوی ایران نیز پذیرفته شده حق تشکیل تشکل‌های کارگری خود را دارند.

در این میان، به نوشته وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، این فعال کارگری در روزهای اخیر به دلیل بی‌حس شدن نیمی از بدن خود از زندان اوین به بیمارستان امام خمینی تهران منتقل شده است.

بر اساس این گزارش، این فعال کارگری زندانی در روزهای گذشته از درد شدید در ناحیه گردن و ستون فقرات خود رنج برده است.

کلمه نوشت: رضا شهابی به دلیل ضرب و شتم شدید از ناحیه گردن به شدت آسیب دیده است.

به گفته خانواده آقای شهابی، پزشکان معالج او بر لزوم عمل جراحی او تاکید کرده‌اند.

وی در سال گذشته برای مدتی در بیمارستان بستری بود، اما تحت عمل جراحی قرار نگرفت و به زندان بازگردانده شد.

وضعیت جسمانی آقای شهابی نگرانی اتحادیه‌های بین‌المللی کارگری را به دنبال داشته است.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG