لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۸

گزارشگران بدون مرز:‌ کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی احتیاط کنند


سازمان گزارشگران بدون مرز در اطلاعيه‌ای با اشاره به بازداشت ۱۲ تن در ایران به دليل تبادل پيامک‌های طنز درباره آيت‌الله خمينی، ‌بنيانگذار جمهوری اسلامی،‌ به کاربرانی که از اين نرم‌افزارها استفاده می‌کنند توصيه کرد که بيشتر احتياط کنند.

در هفته‌های اخير، موج گسترده‌ای از لطيفه‌هايی درباره آيت‌الله خمينی در شبکه‌های اجتماعی و تلفن همراه در ايران از جمله در وايبر و فيس‌بوک به راه افتاده بود.

اين وضع باعث شد تا آيت‌الله صادق لاريجانی،‌ رئيس قوه قضائيه جمهوری اسلامی، روز ۱۰ مهرماه با اشاره به اين که «مطالب مجرمانه» به طور وسيع در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود خواستار پالايش فضای مجازی شود.

او گفت: «نبايد در اين شبکه‌ها به بزرگان کشور از جمله بنيانگذار جمهوری اسلامی ايران توهين شود... سخن دستگاه قضا اين است که اجازه شکسته شدن حريم خصوصی اشخاص داده نشود، در غير اين صورت قوه قضاييه موظف به برخورد است.»

پيش از آن فرمانده سپاه ناحيه ثارالله شيراز در روز ۳۰ شهريور از بازداشت ۱۱ تن به دليل «توليد و بازنشر مطالب توهين‌آميز» به آيت‌الله خمينی در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه خبر داده بود.

خبرگزاری ايسنا به نقل از اسماعيل محبی‌پور گفته بود که اين اشخاص توسط نيروهای امنيتی سپاه پس از رصد سايبری شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه نظير واتس‌اپ، لاين، وايبر، تانگو و تلگرام شناسايی و دستگير شده‌اند.

در اين ارتباط، کمال هاديفر، رئيس پليس فتا، نیز در روز ۲۱ شهريور در مورد پيامک‌های طنز مربوط به آيت‌الله خمينی گفته بود که پيام‌های خصوصی در شبکه‌های اجتماعی مانند وايبر و واتس‌اپ توسط اين نيروی پليس قابل کنترل است.

سازمان گزارشگران بدون مرز در اين مورد اشاره کرد که در ميان اين شبکه‌ها تنها واتس‌‌اپ محتوای پيام‌ها را کدگذاری می‌کند و اضافه کرد:‌ با اين حال، متخصصان امنيت داده‌پردازی وجود حفره‌های امنيتی در اين نرم‌افزارها را تأييد کرده‌اند.

اين سازمان همچنين در اطلاعيه خود که روز پنج‌شنبه، ۱۷ مهر، منتشر شد نوشت که در پی خصوصی‌سازی عرصه ارتباطات در ايران، شرکت مخابرات، اصلی‌ترين شرکت ارتباطاتی و بزرگ‌ترين شرکت خدمات ايتنرنتی در سال ۱۳۸۸ به تملک سپاه پاسداران درآمد.

به نوشته اين اطلاعيه، سه اپراتور مهم تلفن همراه در ايران نيز در اختيار حکومت قرار دارند.

گزارشگران بدون مرز نوشت که با توجه به استفاده بسياری از روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران از نرم‌افزارها و نبود اطلاعات کافی درباره‌ خطر استفاده از آنها، از هر سه شرکت واتس‌‌اپ، وايبر و تانگو خواستار توضيح و اطلاعات مشخص در مورد موازين به‌ کار گرفته شده از سوی آنها برای حفظ امنيت کاربران شده، اما اين شرکت‌ها هيچ پاسخی به نگرانی این سازمان نداده‌اند.

از همين رو، گزارشگران بدون مرز به استفاده‌کنندگان اين نرم‌افزارها توصيه کرد برای تبادل داده‌های حساس احتياط کنند.

در کنار موضوع کنترل شبکه های اجتماعی، ‌برخی از مقام‌هاي جمهوری اسلامی ايران،‌ به ويژه در قوه قضائيه خواستار فيلتر شبکه‌های اجتماعی شده‌اند.

از جمله چندی پيش غلامحسين محسنی اژه‌ای،‌ معاون اول قوه قضائيه، در نامه‌ای به محمود واعظی، وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات، خواستار مسدود کردن وايبر و برخی شبکه‌های اجتماعی در مدت يک ماه شد.

اما به گزارش خبرگزاریها، ‌آقای واعظی گفت که فيلتر شبکه‌های اجتماعی مشکلی را حل نمی‌کند.

XS
SM
MD
LG