لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۹

ایران بر حمایت قاطع از دولت جدید عراق در مبارزه با داعش تاکید کرد


حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق، در دیدار با رهبر جمهوری اسلامی ایران
حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق، در دیدار با رهبر جمهوری اسلامی ایران

آیت‌الله علی خامنه‌ای، ‌رهبر جمهوری اسلامی، روز سه شنبه حمایت قاطع تهران از دولت جدید عراق به نخست وزیری حیدر العبادی را اعلام کرد و گفت که ایران با جدیت از دولت عراق دفاع خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، رهبر ایران به رغم اینکه گفت «ملت و دولت عراق توانایی فائق آمدن بر تروریست‌ها و برقراری امنیت را دارند» افزود که تهران از هر کمکی به دولت عراق که توانایی آن را داشته باشد دریغ نخواهد کرد.

در حال حاضر، نیروهای گروه خلافت اسلامی بخش بزرگی از عراق را در دست دارند و در پی پیشروی هفته‌های اخیر به بغداد نزدیک شده‌اند.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، نیز روز سه شنبه در دیدار با آقای عبادی گفت که تهران از مبارزه دولت و ارتش عراق با گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند.

وی افزود: ایران تا روز آخر نیز در این مسیر باقی خواهد ماند و از ارائه هیچ کمکی به دولت جدید عراق دریغ نخواهد کرد.

نخست‌وزیر جدید عراق دوشنبه شب در راس هیاتی از وزیران این کشور وارد تهران شد تا با مقام‌های ایران درباره روابط دو جانبه و تحولات عراق بویژه پیشروی‌های گروه داعش گفت‌وگو کند.

سفر آقای عبادی به ایران، نخستین دیدار او از یک کشور خارجی از زمان کسب مقام نخست‌وزیری عراق است.

خبرگزاری فرانسه از قول تلویزیون رسمی عراق نوشت که نخست‌وزیر آن کشور با رییس‌جمهوری ایران دیدار و درباره جنگ علیه نیروهای گروه خلافت اسلامی گفت‌وگو خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، ‌ نیروهای گروه خلافت اسلامی، کنترل شهرهایی را در چند ده کیلومتری مرز ایران در دست دارند.

خبرگزاری‌ها می‌گویند گمان می‌رود قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، نقش مهمی در هماهنگی عملیات نظامی علیه این نیرو‌ها ایفا کرده است.

از طرف دیگر، مواضع این گروه هدف حملات هوایی ارتش آمریکا و ائتلاف به رهبری آن کشور نیز قرار گرفته است.

با این حال خبرگزاری ایرنا از آیت‌الله خامنه‌ای نقل و قول کرده که در دیدار با نخست‌وزیر عراق، ‌وضعیت فعلی منطقه خاورمیانه و از جمله عراق را «نتیجه سیاست‌های غیر مسئولانه قدرت‌های فرامرزی و برخی کشورهای منطقه در سوریه» نامید و گفت که نیازی به حضور بیگانگان نیست.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین بی‌اعتمادی خود را به عملیات نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا علیه گروه خلافت اسلامی ابراز داشت و افزود: ‌«موضوع داعش و تروریسم باید بوسیله کشورهای منطقه علاج شود».

این سخنان در شرایطی ابراز شد که نوری المالکی، نخست وزیر سابق عراق که مورد حمایت ایران بود، ‌خواستار کمک هوایی آمریکا در جنگ علیه نیروهای گروه خلافت اسلامی شده بود.

یکی از نکاتی که در گزارش خبرگزاری ایرنا از سخنان رهبر جمهوری اسلامی آمده، ‌ تاکید او بر تمامیت ارضی عراق است.

آیت‌الله خامنه‌ای «سیاست اتحاد ملی و قومی و طائفی دولت جدید عراق» را سیاستی صحیح خواند و گفت: «برخی اطراف قضیه و برخی طوائف هم باید متوجه این موضوع باشند و بدانند که اقدامات خلاف وحدت ملی عراق، به مصلحت این کشور نیست».

از زمان پیشروی‌های گروه خلافت اسلامی در عراق، ‌گمانه زنی‌هایی در مورد احتمال تجزیه عراق به سه بخش سنی، شیعی و کرد مطرح شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران، نخست وزیر عراق در دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای و حسن روحانی، ‌از مواضع آن‌ها و کمک‌های ایران در موضوع داعش و مقابله با ترویست‌ها قدردانی کرده است.

او انتخاب جمهوری اسلامی ایران به عنوان نخستین مقصد سفرش را نشان‌دهنده عمق مناسبات و نگاه ویژه دو کشور به آینده دانست.

آقای عبادی گروه خلافت اسلامی و تروریسم را خطری برای همه منطقه دانست و ابراز اطمینان کرد که ایران تا زمان نابودسازی این بیماری خطرناک در کنار عراق خواهد بود.

نخست وزیر عراق همچنین در مورد اشاره رییس جمهوری ایران در مورد حضور اعضای سازمان مجاهدین خلق در آن کشور، این سازمان را متهم کرد که به گفته او، ‌«در جنایت علیه مردم دو کشور دست داشته‌اند».

او از نهاد‌ها و سازمان‌های بین‌المللی خواست که زمینه خروج اعضای سازمان مجاهدین خلق از عراق را فراهم کنند و گفت که دولتش نخواهد گذاشت آنها از خاک عراق اقدامی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دهند.

سازمان مجاهدین خلق در سال‌های نخست دهه ۶۰ خورشیدی پایگاهی به نام اشرف را در نزدیکی پایتخت عراق ایجاد کرد. در حال حاضر عمده اعضای این سازمان در اردوگاه لیبرتی در نزدیکی فرودگاه بغداد به سر می‌برند تا زمینه انتقال آنها به کشورهای دیگر فراهم شود.

XS
SM
MD
LG