لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

درخواست فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل برای آزادی اسانلو و شهابی


ديويد کاکرافت، دبيرکل فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، در نامه‌ای به آيت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نسبت «وضعيت جسمانی رو به وخامت» منصور اسانلو، دبيرکل سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، و رضا شهابی عضو اين سنديکا، هشدار داد.

او همچنین به نمايندگی از چهار ميليون و ۶۰۰ هزار عضو فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل خواستار معالجه فوری و همچنين آزادی آقايان اسانلو و شهابی شد.

آقای کاکرافت با اشاره به اينکه منصور اسانلو که از ناراحتی جدی قلبی رنج می‌برد، در بيمارستان به سر می‌برد، افزود که پزشکان معالج رئيس زندانی هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه توصيه کرده‌اند که او فوراً تحت عمل جراحی قرار بگيرد.

براساس گزارش‌ها، سه رگ قلب منصور اسانلو بسته شده است و پزشکان معالج به اين فعال کارگری که از ۱۱ ارديبهشت ماه در بيمارستان به سر می‌برد، وضعيت او را خطرناک دانسته‌اند.

مک اوراتا، دبير بخش زمينی فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، در اين خصوص به راديوفردا می‌گويد: «بر اساس گزارش‌هايی که از ايران دريافت کرده‌ايم، به خوبی می‌دانيم که منصور اسانلو شرايط جسمانی خوبی ندارد و بيماری قلبی‌اش بدتر و بدتر شده است. دولت ايران بايد سريعاً بايد او را آزاد کند تا بتواند از معالجات پزشکی اش برخوردار شود و جراحی مورد نياز قلب را انجام دهد.»

ديويد کاکرافت در نامه خود به آيت‌الله خامنه‌ای نوشت که حکومت جمهوری اسلامی ايران در ارديبهشت سال گذشته به کميته آزادی بيان سازمان بين‌المللی کار اعلام کرد که رئيس زندانی هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد به زودی عفو و آزاد خواهد شد، اما اين قول به رغم گذشت يک سال تحقق نيافته است.

آقای اسانلو در تير سال ۸۶ بازداشت و به اتهام‌های امنيتی، مانند اقدام عليه امنيت ملی، به پنج سال زندان محکوم شد. وی در تابستان سال گذشته به همان اتهام‌ها به يک سال زندان ديگر محکوم شد.

ديويد کاکرافت در مورد رضا شهابی نيز با اشاره به خونريزی بينی او در روزهای اخير نوشت که تاکنون اين فعال کارگر زندانی تحت معالجه قرار نگرفته است.

ربابه رضايی، همسر آقای شهابی، با تأييد اين موضوع به راديو فردا می‌گويد که او در اين مدت تحت معالجه پزشکی قرار نگرفته است و می‌افزايد: «اگر رسيدگی بوده که تنها در حد دادن مسکن و داروهای معمولی بوده است. اگر واقعاً می‌خواستند در مورد معالجه خونريزی بينی همسرم نيز که شديد است، اقدام کنند، که اين کار نبايد برای روزها طول می‌کشيد.»

آقای شهابی که در خرداد سال گذشته بازداشت شد، تاکنون زندانی بوده است. قرار است که وی در خرداد سال جاری به اتهام‌های امنيتی محکمه شود.

دبيرکل فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل همچنين در نامه خود نوشته است: بی‌توجهی مسئولان به بيماری‌های منصور اسانلو و رضا شهابی موجب نگرانی خانواده‌های آنان شده است.

آقای کاکرافت در نامه خود اشاره کرد که منصور اسانلو و رضا شهابی به دليل فعاليت‌های سنديکايی‌شان زندانی شده‌اند.

ايران به رغم عضويت در سازمان بين‌المللی کار و پايبندی به مقاوله‌نامه‌های ٨٧ و ٩٨ سازمان بين‌المللی کار، مانع ايجاد تشکل‌های کارگری از سوی کارگران می‌شود.

اين سياست جمهوری اسلامی ايران انتقادهای سازمان‌های حقوق بشری و اتحاديه‌های کارگری را به دنبال داشته است.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG