لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۶

نماینده رهبر جمهوری اسلامی موسوی و کروبی را «مجرم» دانست


سعید جلیلی، نماينده رهبر ایران در شورای عالی امنيت ملی
سعید جلیلی، نماينده رهبر ایران در شورای عالی امنيت ملی

نماينده رهبر جمهوری اسلامی ایران در شورای عالی امنيت ملی روز سه شنبه، ششم آبان، از رسيدگی به آنچه که «اتهامات سران فتنه» خواند استقبال کرد و گفت که «آن موقع حقيقت و عدالت بيشتر روشن می‌شود».

هواداران آیت‌الله علی خامنه‌ای از اصطلاح «سران فتنه» ‌برای اشاره به میرحسین موسوی‌ و مهدی کروبی، نامزدهای انتخابات ۸۸ ریاست جمهوری، استفاده می‌کنند که همراه با زهرا رهنورد از بهمن سال ۱۳۸۹ تاکنون در حصر خانگی به سر می‌برند.

به گزارش خبرگزاری فارس، ‌سعید جلیلی که در دانشگاه شهید بهشتی تهران سخن می‌گفت، ‌آقایان موسوی و کروبی را متهم کرد که به گفته او، ظلم بزرگی در حق جمهوری اسلامی ایران کرده‌اند و افزود: آنها «نه یک روز نه دو روز بلکه یک سال و هشت ماه فتنه‌انگیزی خود را علیه نظام انجام دادند».

نماینده رهبر ایران در شورای عالی امنیت ملی همچنین رهبران اعتراض‌ها به نتایج انتخابات سال ۸۸ را متهم کرد که همزمان با تظاهرات و تحولات در چند کشور خاورمیانه خواستند که به گفته او، «فتنه جدیدی را شکل دهند و جمهوری اسلامی را کنار حسنی مبارک قرار دهند و دوباره به نظام هزینه جدیدی تحمیل کنند».

اشاره آقای جلیلی به فراخوان میر حسین موسوی و مهدی کروبی برای برگزاری تظاهرات در روز ۲۵ بهمن سال ۱۳۸۹ برای همبستگی با مردم کشورهای مصر و تونس بود که در قیام‌های موسوم به «بهار عربی» علیه رهبران خود تظاهرات کرده بودند.

در حالی که هنوز دادگاهی برای رسیدگی به اتهام‌ها علیه رهبران اعتراض‌های سال ۸۸ تشکیل نشده است، نماینده رهبر ایران از میرحسین موسوی و مهدی کروبی به عنوان «مجرم» نام برد.

وی اظهار داشت: «بنده استقبال می‌کنم که اتهاماتی که علیه آنان (سران فتنه)- که به نظر بنده جرم است- وجود دارد رسیدگی شود، آن موقع حقیقت و عدالت بیشتر روشن می‌شود».

همزمان با این اظهارات، محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، روز سه شنبه به خبرگزاری «آنا» گفت: «ما دوست نداریم شهروندی در حصر باشد و این یک بحث عمومی است که ما در ستاد حقوق بشر آن را دنبال می‌کنیم و این مسئله‌ای است که ابعاد آن باید به شکل قضایی حل شود و انشاالله به سرانجام خوبی برسد».

آقای لاریجانی، موسوی و کروبی را متهم کرد که به گفته او، ‌«مطابق سیستم قضایی کشور، مرتکب اعمالی شده‌اند که این اعمال جرایم مهمی است».

او اضافه کرد: «سیستم امنیتی ما معتقد است که آنها جرایم سنگینی مرتکب شده‌اند و بر اساس اقتضائات و اختیارات قانونی که حکومت دارد، تصمیم گرفته شده که فعلا اینها را در حصر نگه دارد».

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه نگفته است که چرا برای رسیدگی به اتهام‌های دستگاه‌های امنیتی علیه رهبران معترضان ۸۸ تاکنون دادگاهی برگزار نشده است.

پیش از این، آیت‌الله احمد جنتی، ‌دبیر شورای نگهبان، روز ۲۵ مهر در یک برنامه‌ تلویزیونی ضمن تاکید بر اینکه مجازات میرحسین موسوی و مهدی کروبی «اعدام» بوده است، ‌گفت که بر سر آنان «منت گذاشته شده» که در حصر قرار گرفته‌اند.

علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز روز ۲۶ مرداد گفته بود که میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد «علاقه‌مند به استمرار وضعیت» خود هستند.

او «عذرخواهی از پیشگاه ملت به خاطر ضربه حیثیتی که به شئونات جمهوری اسلامی و ملت زده شد» را «حداقل انتظار» از آنان دانسته بود.

با این حال، به گفته این نماینده مجلس، آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد حاضر به عذرخواهی نشده‌اند.

در مقابل، برخی از شخصیت‌های سیاسی و مذهبی ایران خواستار آزادی این دو رهبر در حصر قرار گرفته، شده‌اند.

از جمله محمد خاتمی، ‌رییس جمهوری پیشین ایران، روز ۲۱ مهر گفت که آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر از رهبران معترضان انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ «دیر» شده اما در عین حال «هیچ وقت برای انجام کارهای خوب دیر نیست».

همچنین علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، مهر ماه امسال در نامه‌ای به حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، ادامه حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد را «فاقد وجاهت قانونی‌، شرعی و اخلاقی» دانست و این وضعیت را به محکومیت حبس ابد بدون محاکمه تشبیه کرد.

آقای مطهری بار‌ها از حصر خانگی آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد انتقاد کرده است.

او پیشتر یادآور شده بود که آیت‌الله علی خامنه‌ای در پاسخ به درخواستش برای رفع حصر این افراد گفته است که نظام با آنان «ملاطفت» کرده چرا که «اگر آنها محاکمه شوند، حکم‌شان خیلی سنگین خواهد بود».

در همین حال، ‌سایت کلمه، نزدیک به میر حسین موسوی، روز سه شنبه خبر داد که او و همسرش، زهرا رهنورد از چند روز پیش و پس از سه سال و نیم محرومیت از مطالعه روزنامه‌های چاپ ایران، ‌به دو روزنامه کثیرالانتشار دسترسی پیدا کرده‌اند.

این سایت اشاره‌ای به نام این روزنامه‌ها نکرده است.

کلمه در عین حال گزارش داده که ساختمان محل حصر میر حسین موسوی و زهرا رهنورد در کوچه اختر خیابان پاستور تهران، به علت قدمت دچار مشکلات ساختمانی جدی شده است.

این سایت اشاره کرده که هفته گذشته و پس از بارندگی‌های اخیر، تکه‌هایی از نمای سقف کنده شده و به روی زمین ریخته است.

XS
SM
MD
LG