لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۵

معاون وزیر بهداشت: پارازیت در ابتلا به سرطان موثر است


(عکس از آرشیو)
(عکس از آرشیو)

رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، روز دوم دی گفت: مطالعات اخیر نشانگر آن است که «امواج و پارازیت ها عوارض دارند و در ابتلا به سرطان موثرند.»

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای ملک زاده با اشاره به این که «در ابتدا اطلاعات کاملی نداشتیم که پارازیت ها سرطان زا هستند یا خیر و اظهارنظر نمی کردیم»، گفته است: مطالعات نشانگر آن است که «علاوه بر اینکه امواج و پارازیت ها ممکن است باعث ایجاد و شیوع بیشتر سرطان شود، می تواند عوارض دیگری هم برای سلامتی داشته باشد.»

پیش از این اظهارنظرها و گمانه زنی های زیادی در مورد تاثیر پارازیت ها بر سلامتی انسان ها در ایران مطرح شده بود.

معصومه ابتکار، معاون حسن روحانی و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، روز سوم خرداد سال گذشته دربارهٔ بحث نظارت بر پارازیت‌ها، «ابهامات موجود» در این بخش را یکی از موانع نظارت و پایش امواج دانسته بود.

خانم ابتکار در گفت ‌و گو با خبرگزاری ایسنا، درباره اعلام اعداد و رقم نتایج پایش‌ها در مورد پارازیت‌ها اعلام کرده بود: «کمیته‌ای خاص بحث پارازیت‌ها تشکیل شد و پایش‌هایی را انجام داد، اما در همان زمان اعلام کرد به دلیل عدم قطعیت و نامشخص بودن تعداد مراکز و محل‌ها نمی‌توان اعداد و رقم را با قطعیت اعلام کرد.»

وی بر پیگیری دولت حسن روحانی درباره بحث نظارت بر ارسال پارازیت‌ها تاکید کرده و افزوده بود که «دولت باید شفاف پاسخگو باشد و یا آنکه اعلام کند این مسئله را از حیطه نظارت دولت خارج کرده‌اند و اختیاراتی ندارد.»

ارسال پارازیت بر روی ماهواره‌ها با هدف جلوگیری از دریافت برخی شبکه‌های خبری و غیرخبری از سال ۸۰ آغاز شده و در سال ۸۸ به دنبال اعتراض‌های گسترده مردم به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آن سال به اوج خود رسید و همچنان ادامه دارد.

سازمان محیط زیست از کمیته رسیدگی به وضعیت پارازیت‌ها درخواست کرده تا با توجه به «سرطان‌زا بودن پارازیت‌ها»، از روش‌های دیگری برای مقابله با به گفته این سازمان «تهاجم فرهنگی» استفاده شود.

در مقابل اظهارنظرهای منفی درباره پارازیت، برخی نیز معتقدند که امواج پارازیت تاثیر منفی بر سلامت انسان ندارد. از جمله امیر حسین قاضی‌زاده، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، روز سوم آبان سال جاری در گفت‌ و گو با خبرگزاری سینا – خبرگزاری سلامت ایران - با اعلام اینکه پارازیت‌های ماهواره‌ای بر سلامتی افراد تأثیری ندارد، گفت: «در سال‌های قبل نیز در این مورد مباحثی مطرح شد و تاکنون نیز مطالب و تحقیقات جدیدی مطرح نشده است.»

این سخنان در حالی بیان می شود که سازمان بين‌المللی مخابرات،از نهادهای سازمان ملل،در گذشته با صدور قطعنامه ای در مورد ارسال پارازیت به دولت‌ها هشدار داده و خواسته بود که در قالب همکاری‌های منطقه‌ای به تبادل اطلاعات و آموزش و کمک به اندازه‌گيری امواج و تاثير آنها بر سلامت شهروندان اقدام کنند.

کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران،نیز گفته بود اين قطعنامه از آن جهت اهميت دارد که موضوع ارسال پارازيت بر روی شبکه‌های ماهواره‌ای و نقش اين امواج در به خطر انداختن سلامت شهروندان و افزايش احتمال ابتلا به سرطان، مورد توجه رسانه‌ها و حتی مسئولان دولتی در ایران قرار گرفته است.

بحث پارازیت در شرایطی از سوی معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح شده است که بر اساس ماده ۳۳ منشور حقوق شهروندی که از سوی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، منتشر شده، آمده است:«حق شهروندان است که آزادانه و بدون تبعیض از امکان دسترسی و برقراری ارتباط و کسب اطلاعات و دانش در فضای مجازی بهره‌مند شوند. این حق از جمله شامل احترام به تنوع فرهنگی، زبانی، سنت‌ها و باورهای مذهبی و مراعات موازین اخلاقی در فضای مجازی است. ایجاد هرگونه محدودیت (مانند فیلترینگ، پارازیت، کاهش سرعت یا قطعی شبکه) بدون مستند قانونی صریح ممنوع است.»

XS
SM
MD
LG